فصل هشتم
نقشها و رنگهای گیاهی سنّتی
رنگهای سنّتی و طبیعی
همۀ رنگها و نقشها از طبیعتِ اوست. هنر، زیبایی، آواز، موسیقی، عشق و شادی، رنگ و نقش همه چیز تجلّی گاه اوست. با فرض طبیعت بی رنگ و بی نقش، دنیا ملال آور و کسل کننده است و افسردگی میآفریند. روزی صد بار مرگ را میطلبیم. رنگی نباشد نقشی نیست، نقشی نباشد زندگی هیچ جذّابیّتی ندارد. ما نیز جزئی از اجزای جدانشدنی این طبیعت هستیم.
دنیای بی رنگ و نقش برای انسان شب ظلمانی است. خورشید خود رنگی دیگر برای دیدن جهان رنگهاست. دنیای بی رنگ تک صدا و بیت نوّع است. در تک صدایی جذّابیّتی و خلّاقیّتی وجود ندارد. مبتکر و خلّاق در تک صدایی و بی رنگی مرده است. هنرمندان هر کجا را خواسته اند زیبا سازند نقشی در آنجا آفریدهاند و رنگی کشیدهاند. نقش آفرینان بهخوبی دریافتهاند بدون رنگ و نقش زندگی زیبایی ندارد. هنرمندان برای تقدیر و تشکّر از نقاش ازل رنگ و نقش را به خدای خانهها کشاندهاند. پنجرهای گشودهاند رو به سوی طبیعت تا انسانهای خداجو با چشم ببینند و به دل بخوانند محبوب عالمیان را. مساجد و ……………………………………………………………….
عامل رنگ بر درونیترین عواطف و احساسات بشری چه در ایجاد یأس و اندوه و شادی و چه به صورت انگیزههایی در برانگیختن شور زندگی و حسّ زیبایی شناسی و چه در نمایش عینی یا نمادین آثار بشری تأثیر دارد. بی هیچ تردیدی به علاقه و کشش انسان در تمام قرون و اعصار به این پدیدۀ شگفت ………………………………………………………
حضور رنگ در مناطقی از کرۀ زمین حاصل آمیزش زندگی انسان با طبیعت است امّا در مشرق زمین برآمده از نوعی نیاز روحی است. این نیاز همواره معطوف به نوعی تقابل در برابر فشارهای بیرونی و درونی در متن و بطن زندگی مردم بوده است؛ مردمی که در طول تاریخ و در تلاطم و هیجان ناشی از سلطه و فشار نیروهای مهاجم و…………………………………………………………
نقش روی صندوقه مسجد جامع گزویش بناب
نقوش صندوقه های مسجد اسماعیل بیگ بناب
تهیّۀ رنگ گیاهی و کاربرد آن
ز ره گـذار نسیم بـهار رنـگآمـیز |
شدست ساحت بستان چو کلبه صباغ |
موادّ رنگهای گیاهی که در رنگرزی سنّتی به کار گرفته میشود عبارتاند از: نیل، حنا، جفت، روناس، اسپرک، بَقَم سرخ، برگ مو، برگ کول، برگ خیار، برگ گل داودی، تمشک جنگلی، سماق، زرشک، زردچوبه، زعفران، پوست و برگ ……………………………………………………..
یکی دیگر از موادّ رنگی مورد استفاده در رنگرزی قرمزدانه است که منشأ حیوانی دارد. گل اُخری و آبی پروس نیز از ………………………………………………………………………
در رنگرزی سنّتی از موادّی جهت ثبات بیشتر رنگ بر روی الیاف و نیز بهبود کیفیّت رنگ پذیری استفاده میشود. این موادّ را در اصطلاح «دندانه» می خوانند. زاجها (زاج سفید، سبز، سیاه و سرخ) از دندانه های پرکاربرد و ………………………………………………….
رنگهای گیاهی
برای ساخت رنگ گیاهی نارنجی دو رنگ قرمز و آبی را با هم ترکیب می کنند. رنگ سبز از ترکیب رنگ های زرد و آبی حاصل می شود. برای به دست آوردن رنگ بنفش نیز دو رنگ آبی و
قرمز …………………………………………..
در زیر فهرست رنگ های مختلفی که از موادّ گوناگون به دست می آیند ارائه شده است:
- برگ مو (پاییزه): زرد، طلایی، ک.………………………………
- پوست انار: دارچینی، زرد، نیلی، ………………………………..
- پوست گردو: مشکی، خاکی، سرمه ای، ……………………………………………….
- …………………………………………و
- روناس با زاج سفید: ……………………………………………….
- پوست گردو، برگ مو، ریشۀ روناس، ………………………………
از دیگر گیاهان و موادّ رنگزا این موارد قابل ذکرند: زالزالک (برگ)، پوست پیاز قرمز و سفید، سنجد (ساقه و گل)، و ………………………………………….
حشرۀ قرمزدانه (دندانه) و موادّ رنگمایه …………………………………..
رنـگ نماد زندگـی
رنگهای سنّتی متداول در کاشان و موادّ لازم برای رنگرزی
ردیف | نام رنگخامه | خامه در کیلوگرم | موادّ رنگزا و دانهای و مقدار آنها به کیلوگرم | ||||||
نام مادّه | مقدار | نام مادّه | مقدار | نام مادّه | مقدار | مادّه | |||
۱ | آبی سیر | ۴۰ | نیل آماده | ۷/۰ | هیدروسولفیت | ۱ | سودکوستیک | ۵/۰ | – |
۲ | آبی کمرنگ | ۴۰ | نیل آماده | ۲/۰ | هیدروسولفیت | ۱ | سودکوستیک | ۵/۰ | – |
۳ | ترمهای (بژ) | ۴۰ | برگ مو | ۳/۰ | پوست گردو | ۰/۱۰ | زاج سفید | ۰/۳ | – |
۴ | چهرهای (پر رنگ) | ۴۰ | برگ مو | ۳/۰ | رنگ روناس | ۵/۰ | زاج سفید | ۰/۵ | – |
۵ | خاکی بادامی | ۴۰ | پوست گردو | ۰/۸ | گرد روناس | ۵/۰ | زاج سفید | ۱ | – |
و………… | |||||||||
و ……………………………………………………
جدول رنگهای سنّتی گیاهی
ردیف | درصد مقدار روناس | درصد مقدار دانه | درصد مقدار اسید | نوع رنگ بهدستآمده | درجۀ ثبات در برابر شستشو | درجۀ ثبات در برابر نور |
۱ | ۵/۱ | زاج سفید ۱۰ درصد | اسید لاکتیک ۳ درصد | کرم رنگ | ۴ | ۴ |
۲ | ۵ | زاج سفید ۱۰ درصد | اسید لاکتیک ۳ درصد | قرمز کمرنگ | ۵ | ۴ |
۳ | ۱۰ | زاج سفید ۱۰ درصد | اسید لاکتیک ۳ درصد | قرمز خوشرنگ | ۵ | ۶ |
۴ | ۲۰ | زاج سفید ۱۰ درصد | اسید لاکتیک ۳ درصد | قرمز | ۵ | ۶ |
۵ | ۴۰ | و …………………. | ۵ | ۶ | ||
۶ | ۸۰ | ۵ | ۷-۶ | |||
۷ | ۱۰ | ۴ | ۳ | |||
۸ | ۱۰ | ۴ | ۳ | |||
۹ | ۱۰ | ۵ | ۴ | |||
۱۰ | ۱۰ | ۴ | ۴ | |||
۱۱ | ۱۰ | ۵ | ۵ | |||
۱۲ | ۱۰ | ۴ | ۴ | |||
۱۳ | ۵ | ۴ | ۲ | |||
۱۴ | ۲۰ | ۴ | ۲ | |||
۱۵ | ۵ | ۴ | ||||
۱۶ | ۲۰ | ۴ | ||||
۱۷ | ۳۰ | ۴ | ||||
۱۸ | ۵۰ | ۵ | ||||
۱۹ | ۵ | ۵ | ||||
۲۰ | ۲۰ | ۵ | ||||
۲۱ | ۱۰ | ۴ |
ادامه در کتاب دو جلدی نگاه نگاره ها ، ( به همراه عکس های مرمتی و نقشه ی بناها )
[۱]. روناس از موادّ اصلی رنگزاست که از پوست میانی ریشۀ آن حدود ۳۰ رنگ به دست میآورند. این گیاه در تاکستانهای بناب به وفور می روید و به …………………………………..
[۲]. قرمزدانه حشرهای شبیه کفش دوزک است که جثّه ای به اندازۀ ۵/۲ تا ۳ میلیمتر دارد و در روی شاخۀ درختان خانوادۀ انجیر زندگی میکند. این حشره به شکل بیضی و به اندازۀ عدس است. نام علمی آن ……………………………………………………………..
[۳]. مرکز تحقیقات …………………………………….
[۴]. منابع مورد استفاده در جدول رنگها: تحقیقات محلّی؛ م…………………………………………..