نمایش نوار ابزار

فصل هشتم : چوب و آسیب‌های آن

فصل هشتم

چوب و آسیب‌های آن

چوب

یکی از عناصر تشکیل‌دهندۀ زندگی انسان چوب بوده و هست. چوب همنشین دیرین خشت است و سایبان و سرپناه انسان. قامت زیبایش زبان عارفان و عاشقان طبیعت را می‌گشاید. شکست قامتش وسیله‌ای است برای جولان هنرِ هنرمندان نجّار، منبّت‌کار، مقرنس‌کار و اُرُسی‏ کار. سَبُکی چوب از سنگینی آهن زیباتر است. چوب زیور و زینت خانه‌هاست و آتش مقدّسِ آتشکده؛ لوازم کار و عصای دست کشاورزان رنج کشیده است. چوب شبستان زیبای مساجد و ستون خیمۀ خانۀ خداست. انسان قبل از خشت با چوب آشنایی داشت و امروزه نیز چوب در زمرۀ اساسی‌ترین نیازهای انسان قرار دارد. چوب آن‌چنان با زندگی روزمرۀ انسان‌ها آمیخته است که بی‌چوب زندگی تقریباً مختلّ می‌گردد. زنده‌اش در طبیعت زندگی می‌آفریند و مرده‌اش چرخ زندگی را می‌چرخاند. گاه پلی است زیر پای انسان، زمانی عصای دست بشر. انسان در طول تاریخ با چوب آشنا بوده و ………………………………..[۱]

تعریف چوب

چوب عبارت است از قسمت داخلی ساقه و شاخه که از بافت‌های ثانویّۀ لینی و متخلخل فیبری‏ شکل آوندی است که از هر سو یکسان نیست و ناهمگن است و برای مصارف ……………………………………………….[۲]

مزایای چوب

  • به خاطر سبک‏ بودن آن اجرای هر کاری آسان است.
  • برای حمل و نقل به ماشین‌آلات سنگین نیاز ندارد.
  • آلودگی صوتی کمتری ایجاد می‌کند.
  • و ……………………………………………..

.

1-3-%da%86%d9%88%d8%a8

معرّفی برخی از انواع چوب

  • چوب ون: چوب محکم، مقاوم و بادوامِ نسبتاً ارزان که کم پیچ برمی‌دارد و در ساخت چهارچوب و درب به کار می‌رود؛ و به رنگ کرم مایل به قهوه‌ای است.
  • چوب درخت رس: برای خرّاطی، مبلمان محلّی، کاسه و ظروف چوبی
  • چوب درخت غان: برای منبّت‌کاری
  • چوب .…………………………………………..

معایب چوب

یکنواخت نبودن و صدمات و امراض سبب می‌شود تا چوب بر مبنای خواصّ فیزیکی و مقاومت قابل تقسیم‌ بندی نباشد. آفات چوب در گونه‏ های مختلف چوب متفاوت است. ……………………………………….

رطوبت چوب

چوب رطوبت …………………………………………

آسیب‌های چوب

یکی از آفت‌ها و عوامل مخرّب ساختارهای چوبی، به‏ خصوص در مناطق جنوبی ایران، موریانه است. موریانه‌ها حشرات اجتماعی هستند و معمولاً در نزدیکی چوب، .…………………………………….

موریانه‌ها در اکثر مساجد چوبی شهر بناب، به ویژه در قسمت‌هایی که سر چوب در لای دیوار قرار دارد و در اثر آب بارانِ نشت‌یافته از پشت ‏بامِ مسجد رطوبی شده است، وجود دارند. موریانه‌ها با لانه‌سازی در قسمت رطوبی چوب و ……………………………………………..

سیکل چرخۀ زندگی موریانه

نمونه ‏هایی از آسیب‌های موریانه روی چوب در مساجد بناب

اوّلین اقدام در این زمینه، قطع …………………………………..

.

موادّی که به چوب می‌زنند

موادّ ضدّ آتش‏سوزی: روی چوب را می ‏توان با فیلمی از آنتی ‏پیرین پوشاند یا خیس کرد. این کار با موادّ و رنگ .……………………………………

  ادامه در کتاب دو جلدی نگاه نگاره ها ، ( به همراه  عکس های مرمتی و نقشه ی بناها )

[۱]. بزرگ مهری ۱۳۹۲، ۱۴۶

[۲]. در بحث چوب از وبسایت شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی؛ وبسایت www.negindasht.com با موضوع مبارزه با موریانه؛ غیورفر ۱۳۸۷؛ و تجربیّات شخصی نگارنده در حین مرمّت استفاده شده است.

دیدگاه ها