نمایش نوار ابزار

مرمّت خانۀ تاریخی سیف‏ العما.: Historical House of Seif Al-Ulama (Safavid Museum)

مرمّت خانۀ تاریخی سیف‏ العما

 Historical House of Seif Al-Ulama (Safavid Museum)

خانۀ سیف‏ العما ، که شرح مفصّل پیشینۀ آن در فصل ششم همین کتاب آمده، خانۀ شیخ علی قاضی ملقّب به سیف‏العماءست با تاریخ درخشان. این خانه در سال ۱۳۷۹ خریداری می‏ شود تا جهت حفظ تاریخ و آثار معماری سنّتی آن مورد مرمّت قرار گیرد.

 

1-2-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%b1%d9%85%d8%aa

نمای خانۀ سیف‏ العلما  بعد از مرمّت

 

در سال ۱۳۷۹ بعد از سال‏ها تلاش با اخذ اعتبار از سازمان و با تلاش نمایندۀ محترم وقت، جناب آقای دکتر صدیقی، و با نظر مساعد مدیر کلّ محترم میراث فرهنگی استان، و با همکاری شورای اسلامی دورۀ اوّل شهر، این خانه خریداری می‏شود و کار مرمّت از همان سال آغاز می‏گردد و اقدامات زیر به عمل می‏آید:

  • تجهیز یک …………………………………………………..
  • برداشتن الحاقات: این ساختمان در گذشته توسّط مالک قبلی موقّتاً به دو واحد جهت استفادۀ دو خانواده تقسیم شده بود. اوّلین کار ………………………………………………………..
  • موتورخانه، که قسمتی از تیرهای چوبی حمّال راه‏پلّه در طبقۀ همکف و اتاق بر اثر حرارت آن سوخته بودند، برچیده می‏شود. تخته‏کوبی سقف اتاق‏ها ……………………………………………….
  • به هنگام سیم‏کشی برق در سرسرای طبقۀ همکف (ورودی) و لوله‏گذاری سیم، انتهای دیوار را

دورتادور کنده بودند و این اقدام به تمامی تزئینات نقّاشی و اشکال هندسی

داخل ساختمان بعد از لایه‏برداری الحاقات گچی

که ……………………………………………………….

  • مرمّت دیوارهای داخلی: بعد از عریان شدن ساختمان از الحاقات، آسیب‏ ها مشخّص می‏ گردند. اوّلین اقدام مرمّت دیوارها بود که مشکل اساسی ………………………………………………………….

 

تیر‏های حمّال (فرسب) پوسیده و تعویض ‏شده

 

  • برداشت سقف: اکثر تیرهای چوبی حمّال سقف در لای دیوار خشتی به دلیل نفوذ رطوبت آب باران سقف به دیوار پوسیده و موریانه‏زده شده بودند و لازم بود تعویض شوند. با برداشتن سقف طبقۀ اوّل، تیرهای چوبی پوسیده با تیرهای چوبی ……………………………………………………..
  • رخبام یا هرّه‏چینی: قبل از عایق‏کاری پشت‏بام، تیرهای چوبی پوسیده و خراب‏شدۀ ایوان تعویض و سرتیرها عایق‏کاری و قیرگونی می‏شوند و …………………………………………………….
  • مرمّت نمای آجری ساختمان: برای دیوار پایین‏دست ساختمان نیز، همانند مساجد تاریخی و خانه‏های قدیمی از قبیل خانۀ حاجی علی بزاز، نمای آجری قزّاقی (۲۰ × ۲۰ سانتی‏متر) ایجاد شده و پشت آن خشت‏ کاری می‏ شود. دیوار و سنگ ازاره با ……………………………………………………….
  • اجرای کانال نم‏زدا: سطح کف طبقۀ همکف تقریباً با سطح حیاط یکی است. برای پیشگیری از نفوذ رطوبت به …………………………………………………

 

نمای دیوار خانۀ سیف‏ العلما  قبل و بعد از مرمّت

 

  • گچ‏کاری داخل ساختمان: بعد از اتمام مرمّت داخل دیوارها و اجرای سیستم روشنایی و لوله‏گذاری سیم برق و ……………………………………………………..
  • کف‏سازی اتاق‏ها: کف اتاق‏ها در طبقۀ اوّل، برابر تصمیم کارشناسان استان، با سرامیک ۲۰×۲۰ سانتی‏متری به شکل آجری قزّاقی و …………………………………………………….
  • بازسازی دیوار حیاط: حیاط این ساختمان به صورت عمارت انارستان بود. قبل از انقلاب، در جریان احداث خیابان دریا بخش بزرگی از این حیاط به خیابان و قسمتی ………………………………………………….

 

اجرای کانال نم‏زدا و کف ‏سازی

 

  • در پشت درب ورودی، همانند همۀ خانه‏های قدیمی، یک هشتی و یک دفتر نگهبانی با گنبدی خونچه‏ای بازسازی می‏شود و، برای قرینه ‏سازی این هشتی، در نقطۀ مقابل حیاط دو دستگاه سرویس بهداشتی زنانه و مردانه …………………………………………..
  • کف‏سازی حیاط و پیاده‏رو: در نهایت، حیاط ساختمان، با ایجاد حوض فوّاره، فضای سبز و آجرفرش کردن آن با ……………………………………………..

در سال ۱۳۸۴، ساختمان سیف ‏العلما  به صورت کامل و جامع مرمّت گردید و یک بنای تاریخی دیگر در شهر از نابودی نجات یافت. انجام این مرمّت ‏ها و …………………………………

 

نمای دیوار حیاط قبل و بعد از بازسازی

 

جا دارد در اینجا از شهردار وقت، جناب آقای پاشائی، که بخشی از هزینۀ خرید ساختمان را تقبّل نمودند و از جناب آقای زین‏العابدین کشفی به دلیل همکاری در نگاهداری ساختمان سپاسگزاری نماییم.

 

اخذ مجوّز کاربری موزه

بعد از اتمام مرمّت ساختمان و بعد از افتتاح موزۀ مردم‏شناسی در گرمابۀ مهرآباد، برای این ساختمان موزۀ اسباب‏بازی‏های سنّتی کودکان در نظر گرفته شد و قرار شد در سال ۱۳۸۵ افتتاح گردد. امّا، به دلیل تغییر در مدیریّت سازمان چند سال این موضوع مسکوت ماند تا آنکه در سال ۱۳۹۰ با تلاش صمیمانۀ جناب آقای حاجی یونس صمدنژاد و آقای حاجی یونس طاهری و با کمک مدیریّت محترم سازمان، کاربری ساختمان به موزۀ صفوی بناب تغییر یافت و پس از تجهیز در تاریخ ۲۰/۱۱/۱۳۹۰ افتتاح و مورد بهره ‏برداری قرار گرفت.

 

برش دیوار نمای جنوبی خانۀ سیف‏ العلما

برش دیوار خانۀ سیف‏ العلما

نمای دیوار جنوبی خانۀ سیف‏ العلما

پلان طبقات خانۀ سیف ‏العلما  بناب


  ادامه در کتاب دو جلدی نگاه نگاره ها ، ( به همراه  عکس های مرمتی و نقشه ی بناها )

 

دیدگاه ها