نمایش نوار ابزار

مرمّت مسجد جامع میدان (گزویش یا گزاوشت) : : Bonab Grand Mosque Square (Gazovish) (Safavid Era )

مرمّت مسجد جامع میدان (گزویش یا گزاوشت)

         : Bonab Grand Mosque Square (Gazovish) (Safavid Era )

  بگمان فراوان آریایی‏ ها هنگام کوچ و گذر از کنار دریاچۀ ارومیه، در برخورد با معماری اُرارتویی از آن الگو گرفته، نمونه‏ های این الگوبرداری هم در معماری و هم در نیارش (دانش ایستایی، فن ساختمان و مصالح ‏شناسی) شیوۀ پارسی یافت می‏ شود که دو نمونه از آن ها تالار ستوندار و کلاوه بوده است. با به‏ کاربردن خشت و پوشش دوپوسته تلاش می‏ کردند جلوی ورود گرما به درون را بگیرند، بدین ترتیب از معماری اُرارتویی الگوبرداری می‏شد، ساخت تالار ستوندار با پوشش دوپوستۀ تیرپوش پس از اسلام نیز دنبال شد. نمونه‏ هایی از آن در مسجد ابیانه، مسجد گزاوشت، و مسجد مهرآباد در بناب یافت می‏ شود… .[۱]

           قبل از انقلاب، با احداث خیابان جدیدِ دریا موجودیّت مسجد زیر سؤال می‏ رود و مسجد جامع گزویش در مسیر تعریض خیابان قرار می‏ گیرد (مانند مسجد جامع مهرآباد). در این میان، کوچک‏ترین توجّهی به موجودیّت مسجد و ارزش کار هنرمندانی که هنر و زیبایی را در داخل این مسجد تاریخی به نمایش گذاشته‏ اند نمی‏ شود؛ هنری که مخاطبان آن انسان ‏های الهی هستند و به نیاز معنوی انسان پاسخ می ‏دهد و حسّ زیبایی را در او برمی ‏انگیزد و او را به تأمّل و تفکّر وامی‏دارد و سبب درک حضور الهی و رسیدن به آرامش می ‏شود. چه زیبا گفته ‏اند که یاد خدا آرام‏بخش دل ‏هاست. نگرش مسئولان در آن زمان به این هنر چقدر سطحی بود!

 4-2-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%86%d9%88%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%ac%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c

: Bonab Grand Mosque Square (Gazovish) (Safavid Era )

نمای مسجد جامع گزویش بعد از مرمت

حجره‏ های حیاط مسجد

             در اوایل انقلاب، حیاط و …………………………………………………..

نمای مسجد میدان قبل و بعد از مرمّت و آزادسازی مغازه‏ها

              کار بسیار خوبی که قبل از انقلاب توسّط انجمن آثار ملّی وقت به عمل آمده بود خرید تمامی مغازه ‏های الحاقی سمت شرقی و جنوبی مسجد بود. با آزادسازی آن ها نما و دیوارهای مسجد برای همیشه نفسی به راحتی می ‏کشند. فضاهایی

……………………………………………………….

              در سال ۱۳۷۶، دو موضوع موجودیّت مسجد را تهدید می‏کرد. یکی از جانب شهرداری وقت بود که در محوّطه و فضای خالی حریم مسجد، که ملک خصوصی مسجد بود، فضای سبز ایجاد کرده بود و به طور روزانه با تانکر آن را آبیاری می‏کرد و، در حقیقت، آب را به پی دیوار مسجد می‏بست. بهانۀ ایجاد این فضای سبز آن بود که نمای مسجد کاهگل است و زیبایی شهر را به هم می‏زند. تهدید دوّم از سوی برخی از مسئولان محلّی بود که به نمای کاهگلی مسجد در مقابل مصلّا انتقاد داشتند و تهدید می‏ کردند که اگر در این مسجد نماسازی و زیباسازی انجام نشود مسجد را تخریب خواهند کرد. بر اثر این فشارها و از بیم از بین رفتن آثار هنری و زیبایی ‏های موجود

در ……………………………………………………..

        با توجّه به اینکه پی سنگی دیوار با ملات و آهک کار شده

و …………………………………………….

تقویت پی دیوار در ضلع‏های شرقی و شمالی مسجد

  • تهیّۀ نقشۀ اوّلیّه و تجهیز اتاق کارگاه و ………………………………………
  • تقویت پی دیوار: با شمع‏بندی صحیح، مقاومت دیوار و ……………………………………………..
  • کندن و برداشت ضخامت مورد نیاز از .…………………………………………..
  • شمع ‏ها: شمع‏ های دیوار از .………………………………………

نمای جنوبی مسجد گزویش قبل و بعد از مرمّت

  • اجرای سنگ ازاره: پس از آنکه پی تا ارتفاع تقریباً برابر با کف مسجد تقویت می‏شود، در سه جهت دیوار با ……………………………………………………….

نمایان ‏شدن آثار تنور یا کوره در پی دیوار شرقی

نمای شرقی در حال اجراء و در حال بندکشی بین آجر

  • بندکشی بین آجرها: بعد از اتمام نمای آجری در سه جهت دیوار مسجد، آجرها کاملاً تمیز و بندهای آن ها باز و ………………………………………………….

در مراحل مختلف مرمّت در فاصلۀ سال‏های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۸، مهندسین ناظر به صورت منظّم از تبریز جهت بازدید و

در سال‏های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴، مرمّت مسجد به پیمانکار واگذار و در این مرحله سقف مسجد، مانند مسجد مهرآباد، برداشته .……………………………………….

پلان مسجد جامع گزویش بناب

نمای جنوبی اوّلیّۀ کاهگلی ‏شدۀ مسجد جامع گزویش بناب

 

نمای جنوبی مسجد بعد از نماسازی آجری

نمای شمالی مسجد جامع گزویش بناب

نمای شرقی آجری مسجد جامع گزویش بناب

طرح سرستون‏های مسجد گزویش بناب

 

  ادامه در کتاب دو جلدی نگاه نگاره ها ، ( به همراه  عکس های مرمتی و نقشه ی بناها )

[۱]. پیرنیا ۱۳۸۶، ۵۸

دیدگاه ها