نمایش نوار ابزار

اجاق های سنّتی

تاریچه اجاق  های سنتی :
{ اوجاق از چهار حرف ( اُ ، ج ، ا ، ق = گرم ، جا ، روشنایی ، بزرگ ) یعنی جای گرم و چراغ و روشنایی بزرگ / }
اجاق .{ اُ ] دیگدان . دیگ پایه . آتشدان . || دودمان . خاندان . آل (لغت‌نامه دهخدا )

از زمانیکه آتش کشف شد ، انسان یکی از اساسی ترین نیاز های خود را بدست آورد ، آن چنان اساسی بود که هیچ وقت نگذاشت آتش خاموش گردد و برای بقاء و زنده نگه داشتنش فکر ها کرد و طرح ها ریخت ، و این نظامبخشی های آتش از ابتدایی ترین شکل تا تکامل یافته ی امروزی ادامه دارد .

اولین بار آتش به صورت تلی از چوب و علف خشک افروخته می شد امّا دامنه ی آن مهار ناپذیر بود و آتش گسترش می یافت و از کنترل انسان خارج می شد ، لازم دید برای او گودالی کَند و نام آن را آتشدان و محل نگهداری آتش را آتشگده نامید ، بعد ها برای استفاده از حرارتش ، پختن غذا ، گرم شدن بدنش ، تنظیم دمای خانه در فصل زمستان و روشن کردن محیط اطرافش . در شکل های کوچک و متنوع ، گودال هایی کَند و آتش را در آن جای داد و نام او را تنور گذاشت

اجاق تنوری  ( عکس از نگارنده )

بعد از مدتی برای استفاده بهتر از روشنایی و گرمایش آن در ابعاد کوچکتر و امکان انتقال و افروختن آتش در مکان و فضاهای های دیگر چوب ها را بین دو تخته سنگ کوچک قرار داد و نام او را اجاق نامید

اجاق بین دو تکه سنگ ( عکس از نگارنده )

اجاق بین دو تکه سنگ ( عکس از نگارنده )

         از زمان کشف اجاق تا به امروز چند هزار سال می گذرد و اجاق. راه طولانی تکامل را طی نموده و به شکل های امروزی رسیده است . از اجاق اولیه بین دو تکه تخته سنگ تا به صورت اجاق های خشتی ثابت ، سفالی متحرک ، تنوری ، منقل های متحرک چوبی ، ذغالی و برقی ، اجاق بخاری چوبی و نفتی ، شومینه تا اجاق گاز و ………. پیش رفته است و هنوز هم اجاق های خشتی در مطباخ خانه ها و آشپزخانه های سنتی روستایی و در باغات و خانه باغ ها طرفداران زیادی دارد

اجاقی در خانه باغ  ( عکس از نگارنده )

اجاق گرمایشی ( شومینه)و ذغال عای توپی ( گویش” محلی یمری” )از خرده ذغال های توپی در اجاق  کرسی ها هم استفاده می کردند

اجاق آنقدر در خانواده ها جا باز کرده که به ضرب المثل می گویند
   • آرزو می کنم که اجاقش و چراغش همیشه روشن باشد ( یعنی زندگی به گرمی و روشنی در آن خانواده همیشگی باشد )
        • اجاق پدر راروشن نگه داشتن : فرزند داشتن( که بیشتر منظور فرزند پسر داشتن است.)

در سال ۱۳۹۴ در بازدیدی از باغ جناب آقای صادق حداد صاق در بناب ، یک اجاق سنّتی چند منظوره از خشت را مشاهده نمودم که با هنرمندی و با ابتکارات خاص خود آن را طراحی و درست نموده ، روی این اجاق ها را کاهگل نموده ، در کنار آن خانه باغی را ساخته و اتاقش را به کرسی قدیمی آراسته است

اجاق چند منظوره شامل اجاق نان پزی ، اجاق آش و آبگوشت پزی و اجاق کباب سنّتی بناب . که با پخت نان سنتی ، و آبگوشت محلی و کباب بناب. در  همین اجاق از میهمانان پذیرایی  نمود ، طرح و شکل اجاق ابتکاری و دیدنی است

طراحی و ساخت یک اجاق سنتی توسط آقای صادق حداد صادق

( عکس از نگارنده )

اجاق و یاکوره  تنور نان قسمت بالایی و آبگوشت و اش در قسمت پایین طراحی و ساخت  توسط آقای صادق حداد صادق( عکس از نگارنده )

در حال پختن نان در اجاق و یا کوره تنور نان  ،  توسط آقای صادق حداد صادق ( عکس از نگارنده )

در حال پختن نان در اجاق و یا کوره تنور نان  ،  ( عکس از نگارنده )

پخت کباب محلی بناب در اجاق ( عکس از نگارنده )

سرو کباب محلی بناب ، در اجاق ( عکس از نگارنده )

خانه باغ با گرمایش کرسی
در قدیم کرسی علاوه بر تولید گرما ، گرم گردن فضای اتاق و تنظیم حرارت بدن انسان در فصل زمستان ، یک کاربرد خوب و خیلی مهمّی هم داشت و آن اینکه کرسی باعث می شد که اعضاء خانواده به دور خود جمع شوند و در واقع جمع می کرد ، خانواده ها همدیگر را می دیدند ، با هم صحبت می کردند ، دور هم غذا می خوردند ، از درد و مشکلات یکدیگر آگاه می شدند ، تولید محبّت و عاطفه در همین دید و بازدید هاست این جمع نشینی در کرسی قبل از اینکه بدن را گرم کند محفل خانواده را گرم و چراغ عاطفه ها روشن می نمود . امروزه بیش از هر وقت دیگر به این جمع نشینی و گرمیّت محفل خانواده ها نیازمندیم


کرسی خانه باغ آقای صادق حداد صادق ساخت توسط نامبرده

میهمان در دور کرسی آقای صادق حداد صادق

کرسی دیگر درمحل آسیاب سنتی در نزدیکی روستای ارویش بناب

( عکس از نگارنده )

عکس های اضافی و مطلب بیشتر در آینده

نگارنده : علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب

مؤلف: کتاب دو جلدی ” نگاه نگاره ها ” ( زیبایی های میراث فرهنگی )

وب سایت http:/www.negahenegareha.ir/

 

دیدگاه ها
  • قره داغلی پاسخ به دیدگاه

    سلام
    “اجاق” یک کلمه ترکی میباشد!