نمایش نوار ابزار

روز جهانی موزه ها و میراث فرهنگی

 

روز جهانی موزه ها و میراث فرهنگی

هر زره ای که بشکافی ، اندرون نور و معرفت بینی

              میراث فرهنگی و اسناد ملی سرمایه‌های گران بهایی هستنند که بشر از اعصار گذشته از خود بر جای نهاده و در طول زمان سعی در حفظ و حراست آن نموده است تا این امانت به دست آیندگان سپرده شود.

میراث فرهنگی به کلیه آثار مادی و معنوی گفته می‌شود که از گذشته‌های دور به دست ما رسیده است . به بیان دیگر میراث فرهنگی، هویّت یک ملت در طول تاریخ پرفراز و نشیب آن است. اسناد ملی نیز به مجموع آثاری ( اوراق ، عکس‌ها ، نوار و…) گفته می‌شود که می‌تواند در تبیین پیشینه‌های تاریخی، فرهنگی و سیاسی یک ملت موثر باشد و گوشه‌های تاریک و مبهم آن را برای محققین و پژوهشگران روشن نماید . میراث فرهنگی به کلیه آثار مادی و معنوی گفته می‌شود که از گذشته‌های دور به دست ما رسیده است و بعضی از این آثار قدمتی به درازای عمر بشر دارند.

             میراث تمدن هر دیار ، در حکم پنجره ای  است ، که به سوی روحیات ، رفتار و کردار و آداب و رسوم ساکنین آن دیار باز می شود . شناختن ، شکافتن وشناساندن آثار  فرهنگی و حکمت و دانش  هر منطقه به حکم وظیفه انسانی بر عهده همگان است . اشیا موزه ها تجربیات از زندگی مردمانی است که در قالب هنر، معماری ، آداب و سنن وآیین ها ، فرهنگ مردم را تعالی می بخشند . مردم با دیدن وشناختن میراث فرهنگی و تاریخی احساس هویتی اصیل و استواری را مورد ستایش قرار می دهند ، و از فراز و نشیب ها و تجربیات تلخ وشیرین گذشتگان درس عبرت می گیرند

                                   هنر نگارگری عالمانه در شبستان مسجد مهر آباد بناب

        میراث فرهنگی نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ و در حیات بشری است ، انسان از همان زمانی که در ذهن خود توانست وقایعی را که در گذر زمان اتفاق افتاده به یاد بسپارد وآن ها را به عنوان تجربه در زندگی روزمره خود به کار برد مطمئناً بسیاری از آثار باقیمانده از گذشتگان حاصل از این تجربه ها بوده، واز این نظر برای انسان ارزشمند است و از این طریق زمینه های عبرت برای انسان فراهم می آید .بنابراین توجه به اشیاء گذشتگان در ذات بسیاری از انسان ها وجود دارد وهمان ها همیشه سعی کرده اند ازاین آثار به نحوی شایسته نگهداری ومراقبت نمایند.

   میراث مردم هر قوم در قالب  میراث کشاورزی ، میراث مردم شناختی ، میراث معنوی و آیین های اجتماعی ، آداب و رسوم ، ادبیات شفاهی و ……… مشاهده می شود .

میراث فرهنگی هر کشور در واقع ، آیینه جان ، اندیشه و معنویّت آن منطقه است آن چه در این میان اهمیت دارد ، آگاه سازی مردمان جهت حفاظت از این سرمایه های ارزشمند حیاتی ، به برنامه ریزی های دقیق فرهنگی دارد ، اگر چه پاسداری از میراث فرهنگی وجهه ای جهانی یافته ونهادهای وابسته با تشکل ستادهایی برای بازیابی ونگهداری ازآن ها میکوشند ولی شکی نیست که امروزه ملت ها و اقوام برای گفتگو و هم اندیشی بیشتر نیازمند شناخت یک دیگر می باشند و از این رو میراث فرهنگی و یادمان های تاریخی از مهمترین ابزارهای این گفتگو است  .

                                      معماری صخره ای ( دستکند های ) صور بناب

      مطالعه ی میراث فرهنگی هر کشوری به مردم آن کشور می آموزد که در گذشته چگونه زندگی می کردند و از چه فرهنگی برخوردار بوده اند. با شناختن و شکافتن دانش و دانایی درون فرهنگ آنان ، راهمان را پر ستاره کنیم .

                                      مراسم پولکه بایرامی ( عید مشعل سوزان ) در بناب

          برای استفاده از فرهنگ و دانش گذشتگان ، موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار است و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حفظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از این اشیاء در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند ؛ اسناد معتبری از هنر ، فرهنگ ، تاریخ و دانش گذشتگان را ارایه می دهند .

                                کرسی وسیله گرمایش و گرمی دورهمی خانواده ها بود

             امروزه در کشورهای مختلف جهان موزه های متعدد آثار باستانی، مردم شناسی، موزه اسناد تاریخی ، موزه طبیعی، موزه هنر و …………… ، مجموعه ی تاریخی آن کشورها را بازگو می کند. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه ها جمع آوری شده ، شناخته می شود. یکی از راه های شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه ی زندگی آن ها ، از طریق موزه ها با مردم زمان خود میسر می گردد .

        باید فرهنگ بازدید از موزه ها را گسترش داد و تا مردم بیشتر به دانش و فرهنگ جامعه گذشته خود آشنایی پیدا کند ، رسانه های گروهی ، وسایل ارتباط جمعی و دنیای مجازی می تواند با پخش برنامه های مختلف آموزشی بر آگاهی مردم افزوده و حتی با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در کنار موزه ها مردم را به سمت موزه ها کشاند باید به کودکان توضیح دهیم که این میراث تنها یک بار به وجود آمده است و دیگر جای گزینی نخواهد داشت پاس داشت میراث فرهنگی ، پاس داشت ارزش های فرهنگی ماست

                            نانوایی سنتی در یکی از اتاق های معماری صخره ای صور بناب

            

                                               کوبه های در ، بر روی در های چوبی قدیم

                                      اسباب بازی های سنتی کودکان

  

                                         سبد بافی سنتی در دستکند های صور بناب

قالاخ ( تل فضولات حیوانی )در روستاهای آذربایجان  برای استفاده در گرمایش زمستان

نگارنده : علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب

موألّف : کتاب دو جلدی ” نگاه نگاره ها ” ( زیبایی های میراث فرهنگی )

وب سایت http:/www.negahenegareha.ir/

 

 

 

دیدگاه ها