نمایش نوار ابزار

شهر کلاغ ها : ( شهر کلاغ های بی داعش )

            شهر کلاغ ها  : ( شهر کلاغ های بی داعش )

 

شهر کلاغ های بی داعش ( در سال ۱۳۶۶ از منطقه بناب گرفته شده)نگارنده

               در گذشته ی نه چندان دور زمانی که شهرهای ما به مشکل آلودگی محیط زیست گرفتار نشده بودند ، رودخانه ها و جویبار ها جاری بود و هنوز آب آن ها به روغن موتورهای تعویضی از ماشین آلات آلوده نشده بود ، درختان در کوچه ها کنار رود خانه ها سر به آسمان برداشته بودند ، شهر آب هوای تمیزی داشت و هنوز ” تبر ” ، تن و تنفس درختان را نبریده بود  . کلاغ ها و انواع پرندگان در بالای درختان کنار آب رودخانه های شهر آواز می خواندند

شهر بدون جنگ  کلاغ در بالای درختان

           کلاغ ها در بالای درختان بید و شاخه های نازک درخت تبریزی می نشستند و شاخه ها کلاغ را بالا و پایین می برد انگار داشتند تاب بازی می کردند . اول وقت صبح بر روی درختان صدای قار قار کلاغ ها که در سکوت صبحگاه می پیچید و مردم را از خواب بیدار می کردند . در آن صبحدم آواز انواع پرندگان بروی درختان ، صدای وزش باد بهاری بر شاخسارها ،  جریان شور شور آب رودخانه ها ، جاروکشی جلو در منزل و آب پاشی مادران در جلو در خانه ها در واقع بر راه عبوری  مردم محله و دود تنور خانه ها و بوی نان تازه خانگی که محرک کار و کاسبی برای نان آوری به خانواد ها بود ، دنیای طبیعی دیگری ساخته شده بود از این عالم ، در کوتاه زمان همه چیز عوض شد و فرهنگ دیگر ی جایگزین گردید .

فضای روستا ها ،  دود تنور و بوی نان

کبوتر خانه ( شهر آرام کبوتران )

       کلاغ ها در بالای درختان در کنار هم لانه های دسته جمعی می ساختند و بعضا بالای هر درخت بیش از ده لانه وجود داشت ،  لانه های مجتمع کلاغ ها در بالای درختان و در کنار هم حاکی از زندگی مسالمت آمیز ، همدلی ، همیاری و همکاری در گرفتاری های یکدیگر داشته و دارند . که بدون جنگ و جدال ، تخریب خانه های یکدیگر ، سر بریدن ها و گروگان گرفتن های بچه های همنوع خود و بدون اینکه یکی مزاحم  دیگری شود با اتحاد کنار هم می زیند

آرامش در شهر کلاغ ها

             آن چه امروزه مورد سئوال است اینکه ، چگونه است این همه لانه کلاغ در بالای درختان در کنار هم زندگی مسالمت آمیز و بی دردسر دارند اما بعضی از مردم و گروه های افراطی ،  منجمد المغز و سنگ دلی مثل داعش ( دولت حکومت اسلامی عراق وشام ) و …………. جنگ ها راه می اندازند ، شهر ها را ویران می سازند و بعد از گذشت قرن ها ،  برده فروشی و کنیز فروشی را در عصر متمّدن امروزی باز تولید می نمایند و انسان ها را بعد از کشتن شوهر و فرزندانشان در بازار های عمومی به کنیزی و بردگی می فروشد . اما کلاغ ها در شهر خودشان، از این وحشیگری و خشونت آفرینی، ترور، تبعیض نژادی ، عقیدتی و آیینی افراطی و …… چیزی دیده نمی‌شود .

شهر زندگی انسان ها ( سوریه ) ، عکس از اینترنت

                 هزاران کبوتر در یک برج کبوترخانه در خانه های کوچک و در کنار هم با آواز خوانی زندگی مسالمت آمیزی دارند اما بعضی از انسان ها در این دنیای بزرگ نمی گنجند ، هر چه زمین و مال و قدرت بیشتری کسب می کند حریص تر می شود . به نظر می رسد فرار و مهاجرت کلاغ ها و پرندگان از شهرهای امروزی و پناه بردن به دیار دور و فارغ از انسان  تصمیم درست و سنجیده ای بوده است . و شاید هم مهاجرانی که کشورشان به آتش جنگ گرفتار است و از کشورشان فرار می کنند  از کلاغ یاد گرفته اند . البته اگر بگذارند پناه یابند .

هیچ کبوتری جای دیگری تنک نکرده و زیاده خواهی نمی کنند

        اگر پای یکی از کلاغ ها در اثر تصادفی بشکند وآسیب ببیند، کلاغ های دیگر به محض این که صدایش را شنیدند، برای کمک بسویش می آیند و اگر کلاغی مجروح بر زمین بیفتد، دسته جمعی می رسند و آنقدر بال و پر می زنند ، تا دوست مجروحشان راه نجاتی پیدا کند  .

زندگی جمعی ، متحد و قانع به زندگی طبیعی در بهشت طبیعت

اگر کسی برای خارج کردن جوجه.ای به لانه کلاغ ها نزدیک شود، پدر و مادر آن ها با فریاد ، کلاغ های دیگر را به کمک می طلبند و در اندک زمانی گروهی کلاغ ها جمع شده و با حمله به مزاحم او را فراری و با نوک زدن هایشان به سر و صورت و چشم ، آن شخص را مجبور به عقب نشینی می نمایند جالب اینکه با استعدادی که دارند قیافه فرد مزاحم را به ذهن می سپارند تا در فرصت مناسب او را تنبیه کنند .

         کم شدن محبت ، اخلاقیات و دوستی بین انسان ها و کشور ها به هم دیگر ، کم شدن تحمل یکدیگر و سازش مدارا شایسته عصر تمدن امروزی نیست

چرا آن ها می توانند در آرامش زندگی کنند ،  ما نمی توانیم ؟

به زیبایی زندگی رسیده اند

 

نگارنده : علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب

موألّف : کتاب دو جلدی ” نگاه نگاره ها ” ( زیبایی های میراث فرهنگی )

وب سایت http:/www.negahenegareha.ir/

 

دیدگاه ها
  • بهرام سورگون پاسخ به دیدگاه

    گرک گؤزلریندن گؤز اؤرته بیر کس
    قارغا یوواسینا یاناشسا اگر
    سهند