نمایش نوار ابزار

سو جَلسه اُوزی یُول تاپار جِدر : ( اگر آب بیاید خودش راهش پیدا می کند )

سو جَلسه اُوزی یُول تاپار جِدر   :   ( اگر آب بیاید خودش راهش پیدا می کند )

مسیر گشایی آب

              باران به کوه و دشت می بارد ، آب ها بی نظم به هر سمت و سویی که شیب داشته باشد به راه می افتد . سر آخر از این جریان های بی نظم ، نظام جویبارها تشکیل می شود ، جویبارها به هم می پیوندند و در گذر زمان خاک ماسه مسیر ش را با خود می شوید و به رودخانه تبدیل می شود ، و خودرا به دریا می رسانند . جویبار ها ، رودخانه های بزرگ و کوچک امروزی تلاش آبرفت های چندین هزار ساله آب باران در گذر زمان است .

 

مسیر گشایی سیلاب

              طبیعت همواره هوشیار ، آگاه و زنده است ، خود راهش را پیدا می کند و می بینیم که پیدا کرده است ، تشکیل  شهر ها و آبادی ها در طول تاریخ حاصل نظام طبیعت و نظم رود خانه ها در جریان سیلاب هاست

جریان آبی که راه باز کرده است

نتیجه   :   حکمت و دانش بزرگان ایران به تجربه از این چرخش و گردونه سیلاب ها و رودخانه ها و از این نظم آفرینی ، دریچه ای باز نموده اند تا آیندگان در جریانات رویداد های طبیعی و پیش آمد هایی از این دست ، بهرمند باشند و آزموده را خود نیازمایند .

آب راهش را پیدا کرد وبه مقصد رسید

مثال و مصداق این ضرب المثل  :

وقتی انقلابی مثل سیل به راه می افتد و از اقبال مردم هم بر خوردار می شود ، هر چقدر در مسیرش مانع و یا سدی ایجاد نمایند می شوید و می برد ، راهی باز می نماید و مسیرش را تا پیوستن به دریا ها ادامه می دهد . می توان حرکت اش را کند کرد و سدی در جلویش زد اما نمی شود راه آمده را باز گرداند .

خودرو که آمد بی نظمی هایی در جاده ها ایجاد شد  اما از درون این سیل بی نظمی ها راهی باز شد و نظام راهنمایی و رانندگی تشکیل شد

هوای مساعد بهاری که به وزیدن گرفت و دریاها بخار شد ، باران بارید ، آب آمد ، زمین سیراب شد ، دنیا سبز گردید ، خوراک انسان تامین شده و زندگی جریان یافت و …….

جاده ای که ساخته شد ، راهی برای صاف نمودن  و آسفالت کردن  و تامین امنیت  هم  پیدا می کند و ……….

در منطقه ای که امکان زیستن و زندگی کردن از بین رفت راهی به مهاجرت باز می شود و …….

 

       اگر آبی بیاید ، آب جاری خودش برای بیرون رفتن و رسیدن به دریا راهی پیدا می کند

هر نظمی  از داخل بی نظمی تولید می شود

    

 

 

 

نگارنده : علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب

موألّف : کتاب دو جلدی ” نگاه نگاره ها ” ( زیبایی های میراث فرهنگی )

وب سایت http:/www.negahenegareha.ir/

 

 

دیدگاه ها