نمایش نوار ابزار

نظام ارباب رعیتی . شاققول : ( مُهر خرمن ،  مُهرداغ )، قسمت ۵ و ۶ و ۷

شاققول : ( مُهر خرمن ،  مُهرداغ ) ( قسمت پنجم )

تقسیم گندم : مبنای سهم گندم در اراضی دیمی یک چهارم گندم به ارباب می رسید و سه چهارم آن به خود رعیّت . ولی در اراضی آبی ، یک سوم گندم را ارباب بر می داشت و دو سوم به رعیّت می رسید . وسیله تقسیم در قدیم ، ظروف چوبی بود به شکل سطل چه به آن ” پیمانه ” می گفتند و گندم را با این پیمانه تقسیم می کردند . اما این ظاهر تقسیم و سهمی بود که به رعیّت می رسید ، جوجه را سرآخر پاییز می شمارند ، در عمل چیزی در بساط خرمن رعیت باقی نمی ماند .

    گفتم پس سهم گندم رعیّت چه  می شد ؟ .  گفت ، آن ها از زمان برده داری  نفرین شدگان روی زمینند ، استثمار شدگان استکبارند .

    رعیت قبل از هر اقدام باید اول گندم ارباب را به انبارش تحویل می داد و بعد بر می گشت سر خرمن خود . کل سرمایه ی سالیانه اش همین بود . به صورت پول نقد نبود که در بانک ها بگذارد ، طلا نبود که در کاوه صندوق جای دهد ، زمین نبود که در شهر های دیگر بخرد و پنهان کاری کند ، ارز نبود تا از کشور خارج کند و در بانک ها و ممالک بیگانه سرمایه گذاری کند ، اداره ثبت و اسناد نداشت تا بنام خانواده ، فامیل و کودکانش انتقال دهد ، از مقامات نبود تا کسی از او جرأت حسابرسی ، تجسّس و تفحُّص را نداشته باشند ، آقا زاده نبود که در گمنامی بسر برد ، یا دزدی و غارت بیت المال را با نام های  فی سبیل اللّه ، تکلیف شرعی ، برای رضای خدا  انجام دهد . کل حاصل  سالیانه اش همین بود که در خرمنگاه ، زیر پای مردم در دید همگان گذاشته شده بود . تا بر می گشت بر سرخرمن ، مفت خوارانِ  قانونی و غیر قانونی دور خرمنِ گندمش صف کشیده بودند ، انگار این گندم باقی مانده سبد کالای حمایتی از طرف ارباب بود که باید در بین زیاده خواهان و نرمتنان  پخش شود ، و الّا فقیر تر از رعیّت که کسی می تواند باشد ؟ .  این درد از همه ی درد های گذشته سخت تر ، بدتر بود . از ارباب جرأت خواستن نتوانستند ، چسبیده بودند به غارت خرمن رعیّت  .

    گویند در یک خانه ای گربه ای خانگی زندگی می کرد ، صاحب خانه اندکی ته مانده غذا و استخوان به گربه می داد، گربه سیر نمی شد به خود می گفت عیبی نیست منتظر می مانم برای عید قربان سیر می خورم ، وقتی عید قربان می رسید و صاحب خانه قربانی می کرد ، گربه می دید از در و دیوارِ آسمانِ فلک گربه می بارد  و هر کدام  سهمی می خواهند ، به بیچاره گربه ی خانگی امان نمی دادند و در آخر چیزی برایش نمی رسید .

    وعده بر سر خرمن بود ، ارباب برای ۴ من گندمی که برای کاشت تخم داده بود ۵  من گندم می خواست (مالیات ) ، از هر کسی که ۱ من گندم در طول سال قرض کرده بود از جمله ارباب در عوضش ۲ من گندم می خواست ( ربای ۱۰۰ درصد )  ، مباشر ولو اینکه نماینده ی ارباب بود و از ارباب حقوق می گرفت امّا از رعیت بر سرخرمن سهم گندم می خواست (رشوه ) ، لوتی های دور برِ ارباب که به عنوان اهرم فشار در مواقع نیاز وارد عمل می شدند در سر خرمن سهم می خواستند ( پول وحشت ) ، بعضی ها به نام ” سادات ” که راست یا دروغ ، با قصیده و یا بی قصیده ، از روستاهای دیگر و از شهرها می آمدند و در سرخرمن از رعیّت سهم می خواستند (خمس و …. ) ، می گویند دراویش در طول سال دست بردار نبودند به روستا و درِ خانه رعیّت می آمدند و سهم می خواستند ، کلانتر روستا که از رعیت حقوق می گرفت و در خدمت ارباب بود بر سرخرمن از گندم رعیت سهم خواهی می کرد ( لوتی محله )  . حق ” چارداق ” ( اتاقی کوچک و موقت ) که مباشران و نمایندگان اربابان از اولین روز خرمن کوبیدن تا اتمام کار خرمن چه بعضا سه ماه طول می کشید ، ۱۰ من گندم برای هر ” جوت ” زمین زراعی + خوراک روزانه  ( هر ” جوت ” از ۵ / ۴ خروار تا ۸ خروار زمین زراعی  بود ) از خرمن رعیّت سهم می خواست ، اراضی اوقافی در روستا ارباب دیگری بود برای رعیّت ، در کنار این خواستن ها هر رعیّت برای هر خروار زمین مبلغی نقد برای هر سال به ارباب پرداخت می کرد و  پرداخت زکات از گندم نیز جای خود را داشت و …..

    در این میان کسانی که لبانشان را دوخته بودند ، با صبوری به جای گندم دل و درونش را می خوردند ، چشمانشان را به پایان گندم دوخته بودند ، تمامی رنج های کاشت ، داشت و برداشت را از یاد برده و نفس در سینه حبس کرده بودند ، آه به دنبال آهی دیگر می کشیدند و منتظر می ماندند چه در آخر برای یک سالشان چه می ماند ، زن و بچه های رعیّت بودند ، همان هایی که در مزارع با اندک غذا بیشترین ترین کارکرد را در جلو آفتاب سوزان انجام داده بودند .

     گفتم با این همه غارت ، بیگاری از رعیّت چه صیغه ای بود . ؟

موزه آذربایجان شرقی/  کاری از  استاد حسینی / تجسم جهل عصر برده داری و عصر تمدن

شاققول : ( مُهر خرمن ،  مُهرداغ ) ( قسمت ششم )

        در این شیوه از برده داری پایدار تا به امروز ، در نظام ارباب رعیتّی ، رعیّت دیگر بنده و برده ی ارباب نبود ، اختیار جانش به ظاهر در دست خودش بود ، به پیشانیش مُهر داغ نمی زدند ،  مستقلاً و جداگانه در میادین ” برده فروشی ” فروخته نمی‌شد ( غیر از افکار داعشیان ) ، در شیوه جدید ” ارباب رعیتی” ، رعایا به همراه کل اراضی روستا بفروش می‌رسید و  به مالکیّت ارباب جدید منتقل می‌شد . یعنی این بار برده داری توسعه یافته و مدرن بود،  مُهر داغ را نه به پیشانی برده ، چه به سند مالکیّت یک یاچند روستا باساکنان آن زده می شد .

    در نظام ” برده داری ” ارباب به دنبال بهره کشی و به دست آوردن سود بیشتر از کار بیشتر انسان ها بود ، در شیوه جدید ارباب رعیّتی ،  اصل موضوع استثمار تغییر نکرده بود ، این بار با نام های مدرن و فریبنده ی ،  نظام بانکی همیشه بستانکار و رعیّت همیشه بدهکار ، امنیّت شغلی کارگران در نظام سرمایه داری ، شاه حاکم و رعیّتی محکوم  ، و … ظهور کرده بود.

     در این نظام ، رعیّت مجاز نبود زمین ارباب را ترک کند و یا هر چه دلش بخواهد در زمین بکارد .

     در روستایی پرسیدم چرا رعیّت این همه ظلم را تحمّل می کرد و از روستا به روستاهای دیگر ” فرار ” تو بگو ” مهاجرت ”  نمی کرد ؟ گفت اول اینکه کدام روستا بی ارباب بود ؟ دوم : رعیّتِ زن و بچه ای گرسنه ای داشت ، وسایل خانه داشت ، به کجا می توانست  فرار کند .

    روزی از مرحوم دکتر شریعتی مطلبی می خواندم اگر اشتباه نشود نزدیک به این مضمون ، مرد  ازدواج کرد ایستاد ، بچه دار شد به رکوع رفت ، دوبچه داشت  به سجده می رود ، سه بچه داشته باشد از سجده نمی تواند سر بلند کند و …. یعنی تسلیم ، البته برای رعیّت .

   اربابان ، رعیّتِ را به عمد گرسنه نگه می داشت ، طولانی مدت جیره خوار و بدهکار خود می کرد،  تا رعایا خودشان به این باور برسند ، که ارباب سایه خداست ، موجود زمینی نیست ، بی سایه ارباب رعیّت می میرد و روستا ویران می شود . اینگونه باور ساخته و پرداخته استحمار بود ،

    تا زمانیکه مردم آگاه نشوند و   نتوانند مسئولان خود را به درستی ، با آزاد اندیشی ، آگاهانه انتخاب کنند ، نظام به هر اسم و رسمی که باشد ، همان نظام ارباب رعیتّی است .

   از طرفی آگاه شدن رعیّت ،  استقلال فکری و  آزادی بیان  برای ارباب دردسر ساز بود، هر چراغی که روشن شود  نوری بر تاریک خانه ی ارباب می تابانَد ، و این کار به مذاق ارباب خوش آیند نبود .

   در همین عصر نظامات متمدن ،  ” فراریان” تو بگو ”  مهاجرین ” از دست شاهان به چه سر نوشتی دچار می شوند ؟.

   می گفت ، هرکجا بروند آسمان همین رنگ است . اگر فرار می کرد و در روستای دیگر پناه نمی دادند ، بر می گشت از اولش ذلیل تر می شد ، زمینی زراعی اش را ارباب می گرفت.  رعیت به همه ی این مشکلات آگاه بود،  چاره ای نداشت مجبور بود به همه ی  این ظلم و فشار تن در دهد و بماند ، انسان محکوم به زندگی است .

     می گفت بعضا برعکس این اتفاق می افتاد یعنی این ارباب بود که به رعیت می گفت کسانی که مرا و این نظام ارباب رعیتی را قبول ندارید از روستای من بروند !!! . کجا بروند ؟ چرا بروند ؟ به زور سرزمین خدا را بوسیله قدرت تصرف کرده ، زمینی که خدا به بندگانش ارزانی داشته ،  از سر سفره مهمانی خدایش می راند ،  مصداق بارز آن حافظ اسد دیکتاتور  و ….

    بیگاری : یکی دیگر از سهم ارباب غیر از سهم گندم ، از خرمن جان رعیت بود ، بهره کشی از رعیّت به صورت کارِ اجباری‌ ، مفت و بی پرداخت دستمزد . مردخانه در سال ۳ روز در بعضی از روستاها ۵ روز باید برای ارباب کار بیگاری انجام می داد و بانوان رعیت بنام “کلفت ” هر سال سه روز و بعضا از ۵ روز در خانه اربابانی که در روستا زندگی می کردند به خانواده اش کار مجانی و بیگاری انجام می دادند .

    در روزی که قرار بود بیگاری برای ارباب انجام شود یک نفر بالای پشت بام مباشر و یا ارباب می رفت و برای رعیت ” جار ” می زد .

   جَل ( بیا )  ” علاقا ” = چیدن علف هرز /  جَل ” سواقا ” = کاه گل /  جَل ” قالاقا ” = جمع کردن فضولات حیوانات اهلی از طویله /   جَل ” دایاقا ” = حلاجی کردن پشم گوسفندان  .

 رعیّت نوبت بیگاری خود را برای ارباب می دانست .

جَل ” علاقا ” : بیا برای چیدن و تمیز کردن علف های هرز در اراضی کشت شده ی ارباب .

جَل ” سواخا ” : بیا برای ” کاه گل ” کردن پشت بام ارباب .

جَل ” قالاقا ” : …..

، بیدادگرانی که امکان دادخواهی از آن ها نبود

شاققول : ( مُهر خرمن ،  مُهرداغ ) ( قسمت هفتم ، پایانی )

روستایی در شهر قره آغاج هشترود ( قالاق ) . عکس ، علی اصغر بالغ

جَل  ” علاقا ” / جَل ” سُواقا “

جَل ” قالاقا ” : ( بیا برای درست کردن ” قالاق ” ) ” قالاق ” و ” قالاماق ”  = بر روی هم جمع کردن ، فضولات خشک شده ی گاو و گوسفندان . فضولاتی چه از طویله به بیرون می ریزند ( مثل گاو داری ها ی امروزی) خیس شده ی آن ها را در روی زمین پهن می کردند و می گذاشتند خشک می شد به آن ها ” یاب با ” و ” چَرمِه ” می گویند ، بعد آن ها را بر روی هم به شکل مخروطی می چیدند و به آن ” قالاق ” می گفتند ، در زمستان برای گرمایش درون اتاق و تنور، آن ها را می سوزانند ،  هنوز هم در روستاهای دور دست از این روش استفاده می شود .

    انسان برای رفع نیاز های زندگی راه های مختلفی مطالعه و در محک تجربه به تکامل رسانده است ، در تولید گرمایش ، انسان از مواد سوختنی  ” قالاق ”  به ” گاز ”  رسیده است . اما بعضا در جهل جا می زند .

    جَل ” دایاقا ” : بیا برای  حلّاجی و  شانه کردن موی گوسفندان ، دوخت و دوز ، شست و شوی لحاف ،  تشک ، کارهای  روزمره خانه ، نان پزی و … ، توسط بانوانِ رعیّت به نام ” کُلفت  ” که در یک برنامه  بیگاری  انجام می دادند .

      پرسیدم اگر رعیت ، تن به این  بیگاری نمی داد چه اتفاقی می افتاد؟ ، گفت این فرض از محالات بود و امکان نداشت ، این یعنی قبول نکردن ارباب و سلطه ی او . نه فقط این کار از محالات بود بلکه اربابان خط قرمز های زیادی داشتند از جمله ، انتقاد از ارباب ، در افتادن با خانواده  ارباب ، اطرافیان ارباب ، نمایندگان ،  هواداران ارباب  و به دلیل حاشیه  امنی که برای این مجموعه ایجاد شده بود گاها دست به کار های غیر اخلاقی می زدند .

    از طرفی هر حرکت رهایی بخش از طرف اکثریت رعیّت  توسط اربابان و عوامل قدرت به بدترین شکل سرکوب می شد .  آنچه مانا بود ،  اصل و اساس بهره کشی یک عده ی اندک  از دسترنج توده ی انسان های بی دفاع و مظلوم به نام رعیّت  !! . آیا انسان ها روزی ، خواهند توانست به انواع سلطه گری ها به هر شکل و شیوه ، با تمام پیچیدگی هایش پایان دهند .؟

     سروده ی زیر از میان ده ها سروده ایست ، در ادبیّات کهن کودکان ،  حاکی است که بزرگان ، نخبگان و فرهنگسازان جامعه ایرانی ، همسوی و هم جهت با نظام ارباب رعیّتی ، برده داری و کنیز گیری نبوده و نیستند . همیشه در کنار مردمِ زحمتکش ، رعیّتِ رنج دیده و مظلوم ایستاده و به روشنگری و بیداری پرداخته و می پردازند . تا سلطه گرانِ ” گنج ، جنگ و جهالت ” دست از تعدّی و تجاوز به حقوق مردم بردارند .  اما دریغ از صاحبان سیطره ، هر بار به رنگی در آمده و می آیند .

    سروده ای بسیار زیبا ، در شأن و مقام و منزلت رعیّت و کشاورز ، به قلم اندیشمندان و نخبگان ایرانی  در قالب بازی های باستانی کودکان طراحی شده است ، کودکان این بازی را در کوچه ها بازی می کردند تا” سروده ” از بچگی در روح و روان کودک برای همیشه ماندگار ماند .

بازی : بَبَی اچین چی .  ( نگارش با گویش محلی )

بَبَی ، اَچین چی = ( ای نور دیده ها، ای تخم چشم ما،    کشاورز )

بَی ، اَچین چی = ( ای آقا ، بزرگ  و سرور ما ،     کشاورز )

شام آغاجی =

 ( ای درخت زیبا ، ای سرو   ما)

شاطیر گِئچی =

( ای تامین کننده ی نان زندگی ما)

قئوز آغاچی =

 ( ای‌ گندم ،   بوته ی سُنبل )

 گوتور گِئچی=

( ای که در راه تامین زندگی ما ، سختی ها و ناهمواری های زیادی دیده ای )

 هاپ بان = ( ای دانا ، ای اطلاع رسان خوب )

هوپ بان =

 ( ای نگهبان خوب   ما )

یار اُل = ( همچنان برای ما یار باش،  در کنار ما بمان )

 یئرتیل = ( ولو اینکه در این ” یاریگری” برای ما ، از بین بروی و نابود شوی)

 سو ایچ = ( ای مردم ، اگر از این  توصیف عطش شما بر طرف شد ، از درک آن سیراب شدید )

گُئورتیل = ( پس مقام و منزّلت کشاورز برای شما تبین و تمام شد) .

 

سپاس از خوانش این نگارش

 علی اصغر بالغ بازنشسته ی میراث فرهنگی بناب  ۱۳۹۸

دیدگاه ها