نمایش نوار ابزار

❇️ –   انسان و چراغ ( ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه ها )

اشیا موزه مردم شناسی بناب ( عکس – علی اصغر بالغ )

❇️ –   انسان و چراغ

به مناسبت روز جهانی موزه ها .(هفته میراث فرهنگی ).

موزه مردم شناسی جنوب سهند بناب

✅ – “چراغ های نفت سوز”

?_ اشیاء موزه ها، تجربیّات علمی و عملی ماندگارِ مردان و زنانی است که فرهنگ و هنر را میراثی گرانبها برای فرزندان راستین خود‌ به ارمغان گذاشته اند.

? – میراث فرهنگی، هویّت  پُر فراز و نشیب تاریخ انسان هاست ، ثروت و سرمایه ملی،  یاد و حافظه تاریخی ما ست. ? – میراث فرهنگی تجربه عاقلانه ی یک جمع از بزرگان قوم است، که در کتاب اوراق سینه های مردم  ماندگار مانده است.  اشیاء موزه ها، در عین بی زبانی ، از منظر های مختلف برای نسل های بعد خود سخن ها دارند .

?_ در بخشی از موزه  مردم شناسی بناب ، ویترینی از انواع “چراغ های قدیمی نفت سوز ، تک فتیله ای ، چند فتیله ای ، نمره ای ، لاله و شمعدانی سوز ، گردسوز و فانوس به نمایش در آمده است.

?_ ارزش چراغ ، نه به شکل ظاهری زیبا ، که به عملکرد او باز می گردد . آنچه او را در ویترین تاقچه ها ، بَزک اطاق خانه ها ، جایگاه گنجینه و موزه ها نشانده است، تشابه با سوز دلیست که با انسانیّت انسان ها دارد .

✅ – سوختنی مشترک .

?_ هر دو می سوزند ،  درد مشترکی در روشنگری دارند ،  یکی بی جان ،  و آن دگر از دل و جان . یکی “کوری از چشم ” می گیرد و  وان دگر “کوری از ذهن”.

  در بی فروغی و خاموشی چراغ ،  همه خوابند و خموش .

?_ هر دو چراغ راهند و عصای دست. دورهمی ،  جمع نشینی ، کنار هم بودن انسان ها را سببند .

?_  در بودنشان  تاریکی میراست . در کنارشان،  نگاه ها عمیق تر می شوند ،  تا انسان ها با احتیاط قدم بردارند که دزدان ، در سرِگردنه ها به کمین نشسته اند، تا به تله چاهی که در راهشان کنده اند گرفتار نشوند .

?_ هر دو برای انسان راهنمایند، یکی فانوسی در دست ،  و آن دگر جلودار و کاروان سالار.

?_ هر دو از جنس نورند و روشنایی ، رنگین کمانی زیبا

به زیبایی پرتو شفق صبحگاهی.

   به زیبایی دست های سایبانِ  سایه گستر خداگونه ، بر سر درماندگان و بی سرپرستان .

  به روشنایی نورِ دلِ انسان های دلسوز و مهربانی که از دلِ غمزده غم زدایند .

   به زیبایی انسان هایی که از چشمان شمعی سوزان  اشک گیرند .

  به امواج بلند انسانیّتی که دل های گرفتار توفان را به ساحل نجات می رسانند.

  به آرامیِ آرامشی که خانواده ها سر بر بالین گذارند .

   به صفای افکار بلند مدیرانی که چراغ  کشوری را در این دنیای تاریک به روشنایی  نگهدارند و انوار عدالت را بسان خورشید بر هر دل و روزنی بگسترانند.

    و به شوقِ چشمِ دیدن مناره ای در کویر تنهایی ، نشان از آبادی سر دهد.

? _ شمع یکی دیگر از سوختگان به روشنایی و روشنگری است ، شمع در ادبیّات ما جایگاهی بس بزرگی دارد ،  سوختن با تمام وجود،  سمبل و نماد کسانیست که عاشقانه ، عارفانه و  فداکارانه در راه معشوق جان باختند و سوختند ، روشناییشان به خورشید پیوست تا همیشه برای انسان ها فروزان بمانند.

?_ سوختن را از چراغ و شمع باید آموخت .

   نه با آن شعله ی دودی چه چشم ها را کور و خانه ای را به سیاهی نشاند.  نه کمتر ، چه با پتِ پتی خاموش شود.

?_ چه نسبتی است میان سوختن و روشنگری ؟. از زمانی که انسان گرما و روشنایی آتش را کشف کرد ، هر گز نگذاشت خاموش گردد ، از آن زمان ،  نگاه ها به روشنگری آغازید ،    انسان مشعلی ساخت و ظلمت شب را زدود .

  فانوس ، عصای دست انسان شد و چراغ صدر نشینِ شمع جمع انسان ها .

   امّا لامپ با آن همه گستره ی روشنایی و زرق و برقش ، هر گز این جایگاه را پیدا نکرد .

 نمی دانم . !!  شاید رفت و آمدش به انتخاب و اراده مردم نبوده و نیست ،

 شاید به عدالت نمی سوزد،  به جایی هایی مفت و خانه بینوایان قطع .

?_ تقدیم به همه راهنمایان راستین میراث ماندگار .

سپاس از خوانش این نگارش.

بازنشسته میراث فرهنگی بناب علی اصغر بالغ ( ۱۳۹۹)

موزه مردم شناسی بناب

 

 

بازنشسته میراث فرهنگی بناب / علی اصغر بالغ ( ۱۳۹۹)

 

دیدگاه ها