نمایش نوار ابزار

وضع نابسامان کمپ گردشگری سد “گل باغی” روستای دوش بناب. ( قسمت اول)

سد گل باغی روستای دوش بناب ( عکس ها از اصغر بالغ ) 

⚫️ ?- وضع نابسامان کمپ گردشگری سد “گل باغی” روستای دوش بناب.
(نماد ناتوانی …). قسمت اول

 

? – جمعه تیر ماه امسال بود، بعد از ظهر سری به منطقه گردشگری سد “گل باغی” روستای “دوش” زدم. تا یادی کنیم از عزیزانی که در احداث این سد زحمت ها کشیده و بسی رنج ها برده اند. با آرزوی آبادی منطقه.
? – با تقدیر از نماینده آن زمان جناب آقای دکتر صدیقی که همیشه در طرح های عمرامی شهر حضوری پیگیر و فعّالی داشت، حقیر از نزدیک شاهد آن بودم.
جا دارد از رئیس وقت جهاد کشاورزی بناب، مرحوم مهندس یونس شیخ محمدی به نیکی یاد کنم، روحش شاد و یادش گرامی باد. آن مرحوم در بررسی، تصویب، تامین اعتبار، هماهنگی در تملک اراضی مورد نیاز و خاک ریزی های کلان در سد سازی به کمک همکارانش نقش اساسی داشت. شاید مردم بناب کمتر در جریان خدمات آن عزیز و زحمات صادقانه آن بزرگوار بوده باشند، درودی می فرستیم به روح پاک مردان و مدیرانی که از خودخدماتی به یادگار می گذارند و می روند.
? – این سد در سال ۱۳۸۷ آبگیری و به بهره برداری رسیده است. در کنارش آثاری از سد قدیمی “گل باغی”، مربوط به سه هزار سال پیش با پیامی از گذشتگان، مظلومانه زمین گیر کرده اند، مظلومانه از این بابت چه تمامی پیکرش را، مردانی از تبار خویش، ناآگانه و ناروا، بی هیچ نامی و احترامی. بی اطلاع از گنجِ دانش درونش، بی اجازه از دوستان و علاقمندانش، در زیر خاک، کور کورانه زنده به گورش کرده اند. زنده از این جهت که با مردم کشورش صحبت می کرد، حرف هایی برای گفتن داشت. برای معماران دانشی به ارمغان آورده بود. خود را پیش کسوت این صنعت می دانست. از آن همه هیکل و هیبتش، چند استخوان شکسته بیرون از خاک دیده می شود.(که زیارتگه رندان جهان خواهد ماند.). گرچه پیکر او را در زیر خاک بی هیچ نامی و نشانی دفن کرده اند، اما نامش در صفحات زرّین تاریخ این شهر ثبت گردیده است. به یقین، مجریان و مدیرانش نه تشنگان قدرت، که شیفتگان خدمت بوده اند و بی هیچ شعاری جاودانه تاریخ خواهند ماند. ???
? – با بهره برداری از این سد مخزنی، مقداری آبِ زمین های زراعی کشاورزان روستاهای دوش، ارُویش بناب جبران، می رود تا دشتِ کم آب و بارانِ این منطقه، طراوتِ باغ های پُرگل، پُرحاصل و سرسبز گذشته خویش را به دست آورد.
کشاورزان بخوبی می دانند چاه های اراضی این منطقه از دشت بناب کم آب است، کارشناسان در گذشته با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود در منطقه، از جمله ساختن سدّ، کندن قنات محلی و استفاده از آب رودخانه “ماهپری”. کم آبی و مشکل کشاورزان را یک مشکلِ ملی و رفع آن را‌ از وظایف دولت می دانستند. همیشه کشاورزان را پشتیبانی و حمایت می کردند.
?- سد “گل باغی” علاوه بر تامین آب مصرفی کشاورزان، محل مناسبی است برای گردش و تفریحِ خانواده ها. تا اوقاتی دور از جار و جنجال های زندگی، بحث های آزار دهنده روحی، ریای و دروغ فراگیر اجتماعی، آفت بیکاری، بی پولی، گرانی، ناتوان از گذران زندگی، بد اخلاقی و عصبیّت، اخبارِ دزدی ها ( برای آقازاده ها بنامید اختلاس و کادو)، ساعاتی در کنارِ “آبی” پاک، پاکیزه، زلال و آرام، این سد، مدتی آرامش یابند.
خصوصاً در عصری خشکسالی است و دیگر آبی در رودخانه ها و جویبارها جاری نیست. پرندگان از غم و اندوه بی آبی پر کشیدند و پریدند. صبحگاهان آواز زیبای پرندگان، دیگر جسم و روحمان را نمی نوازد. در چنین اوضاعی خانواده ها از زندگی سهمی نمی برند و کامی نمی گیرند. نه باغی دارند و نه باغبان باغچه ای، نه سهمی از فضای سبز. ایجاد چنین خدماتی، خدمتی است بس بزرگ و ستودنی از طرف بانیان آن.
امّا،!؟.
⚫️ – اما بیشتر کارِهای میراث فرهنگی در این شهرستان بسامان نرسیده، تا این “سد دوش” هم یکی از آن ها باشد.
*- به شهادت وضع موجود.
گرمابه تاریخی حاج فتح الله با ۹۰ درصد پیشرفت کار ۱۲ سال است خوابانده اند و به سامان نمی رسد و….
۲۱ /۴/ ۱۴۰۰ (ادامه دارد )

 

 

سپاس از خوانش این نگارش
علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب
???????

 

 

دیدگاه ها