نمایش نوار ابزار

وضع نابسامان کمپ گردشگری سد دوش بناب. (نماد ناتوانی…). قسمت پنجم

⚫️ ?- وضع نابسامان کمپ گردشگری سد “گل باغی” روستای دوش بناب.
(نماد ناتوانی…). قسمت پنجم

? -به گردشگرانی که در محل حضور داشتند گفتم: این آثاری که در اینجا دفن شده، اولین اندیشه و دانش است که از صنعت سد سازی از گذشتگان برای ما رسیده است. چگونه خود را برای این کار قانع کردند که کار و تلاش علمی جمعی از اندیشمندان از بین ببرند.
?- معماری این “سد” در مکان و محلّش، کلاس درس صحرایی بود و سخنی با مخاطبانش داشت. سدی با سنگ محلی و ملات ساروج در مقایسه با سد امروزی که با خاک ریزی ساخته شده است، حقیر آشنایی به حرفه سد سازی ندارم، امّا بعیداست این سد خاکی بیش از سیصد سال دوام آورد.
?- هنوز هم جای شکرش باقیست که تصمیم گیران با اندک ملاحظه قسمتی از این آثار را برای آیندگان زیرخاک کرده اند. ?
?- به حاضران گفتم مشکل تنها در این شهر نیست در تمامی شهر ها این دیدگاه حاکم است. دو بنای شاخص هنری در این شهر داریم که در شهر های دیگر به این ظرافت و زیبایی وجود ندارد، نقش و نگاره ها و ستاوند های چوبی مساجد جامع گزویش و مهرآباد. محوطه یکی محاصره شده با چادرهایی از کهنه پارچه دست فروشان، میوه و آشغال های ناشی از آن ها، باجه بانکشهر، مغازه های کفتربازان در داخل میدان، الحاقات سرویس های بهداشتی عمومی بی بهداشت، بی هیچ جاذبه گردشگری، با کلی دافعه برای بازدیدگان. ساخت و ساز های غیر مجاز در اطراف این زیبایی و از بین بردن فضای میدانی بزرگ در جلو این آثار.
همچنین، دور مسجد مهرآباد که میدانش بزرگش را تبدیل به مغازه کرده و فروخته اند، خیابان موجودیت مسجد تاریخی را به زیر سئوال برده‌ و در داخل خیابان گذاشته اند، در حریم و حیاطش موتورخانه، اداره اوقاف ساخته اند، تخریب حجره ها با معماری خاص، وساختمان اداری بد منظر در محوطه ساخته اند.
انگار اراده ای نمی گذارد جوانان ما با ارتباط علمی از بزرگان تاریخ به این باور علمی و صنعتی دست یابند که بی نیاز به بیگانگان می توانند راه ترقّی و توسعه پایدار در این کشور را بازیابند. حفظ این یادمان ها، ارزش دادن به علم، تمدّن و نبوغ فکری ایرانیان است. آنانیکه با علم و تمدن ایران آشنایی ندارند مجبور می شوند داشته های فرهنگی گذشته ایران را تخریب و عوام را تحریک به ندیدن و بی تفاوتی به این آثار نمایند. با اینکه می دانند و می بینند ایده هایشان در هیچ جا عملکرد مثبت و ثمربخش نیست. باز اصرار به ادامه راهشان دارند. چراچه از سواد برنامه ریزی روشن و کارا بهره ای نبرده اند.
⚫️ – این جریان ویران سازی فرهنگ، تمدّن و تاریخ ایرانیان، در همه ی ابعاد : فرهنگ و هنر، اقتصاد، سیاست، معماری، ادبیّات، بازی های کودکان، اخلاقیّات، رفتارهای اجتماعی را شامل می شود.
به حاضران عرض کردم ، حال مسئولین امروز لطف کرده برای آسایش مردم، خدمات آسایشی، تفریحی برای آرامش شماها در کنار این سد “گل باغی” ایجاد کرده اند. اینگونه اعتراضات و برخوردها یک نوع ناشُکری و کفران نعمت است.
عزیزان برای اثبات وضع موجود، دست مرا گرفتند و داخل سه دستگاه ساختمان خدماتی که در محل ساخته بودند کشاندند. هر کدامشان با کاربری های متفاوت، نمازخانه، سالن خدماتی و اداری، سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه. هر سه ساختمان وضعیتی بسیار اسفناک و در به داغون داشت. قبل از آنکه افتتاح کنند ، افتضاح شده بود. در این خیال بودم که اینجا بیشتر شباهت به روستاهای مهاجرت کرده و بدون سکونت می ماند و یا به یک منطقه زلزله زده.
این همه کم کاری، خرابکاری و ناقص رها کردن و رفتن در اینجا قابل قبول نیست، بخصوص اینکه اداره ای در این شهر مسئولیت حفاظت، صیانت و نگهداری از این مجموعه را بعهده گرفته است !!! مشکل در کجاست ؟؟….
ادامه دارد. ۳۱ / ۵ / ۱۴۰۰
سپاس از خوانش این نگارش

وضع جاده دسترسی به سد دوش

 

 

علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب
‌???????

نگارنده کتاب دو جلدی “نگاه نگاره ها “

 

 

 

 

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از Fereydoon Hatami farzaneh]
    ?????

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سالام و عرض ارادت جناب مهندس
    ممنون متشکرم از لطف بزرگواریتان
    ??????
    [ارسال از آینده زیبا]
    درود بر استاد بالغ . حتی که به درستی به معضل موجود در سرویس های بهداشتی در سد دوش اشاره نمودید . دو هفته پیش بنده نیز حضور یافتم و این مشکلات رو به عینه مشاهده کردم. حتی به شیرآلات سرویس بهداشتی ترحم نشده است. و مکانهایی که برای اسکان مسافر در نظر گرفته شده بود به دلیل نبود سرویس بهداشتی تبدیل به توالت شده بود . اساسا به چنین مکانهای تفریحی چه سازمان و اداره ای رسیدگی میکند؟

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ادب
    قلم شیوا و پر محتوای حضرتعالیست زیبایی ها را بر افکارمان می نگارد. بله درسته بزرگوار ،
    که نیک بود، سربلند از زیبایی های شهرم می نگاشتم، اما چه سخت است ارسال پیام منفی، اما با همه این سختی احساس می کنم شاید یک عزیزی پُر نفوذ ، مسئولین میراث فرهنگی شهر را به چالش وادارد و در آن “سد” زشتی ها را بزداید و بر حسب وظیفه ذاتی خود، برای مردم آرامش و آسایش بیآورد.
    بسیار می آموزم از نگارش هایتان.
    آینده از آن زیبایی هاست
    ????????