نمایش نوار ابزار

وضع نابسامان کمپ گردشگری سد “گل باغی” روستای دوش بناب. (ق- هفتم)

⚫️ ?- وضع نابسامان کمپ گردشگری سد “گل باغی” روستای دوش بناب. (نماد ناتوانی). قسمت هفتم

? «… شکست ها و شکاف های دیوار قلعه شهر بناب را دیدند،  امّا زمانی که دشمنان نقبی می زدند و باروتی زیر پایش می گذاشتند تا قامتِ کشیده اش را بشکنند.  زمانیکه  زنان و کودکان وجودشان را ترس و وحشتِ از کنیز گیری و بردگی فرا گرفته بود، ترسان و هراسان به هر طرف می دویدند، او سپر بلا شد،  ایستاد و خم به ابرو نیآورد. خواب گرفتگان، کار به این زیبایی را ندیدند.!!!

 ?- خرابه های برج و باروی شهر را دیدند،  امّا برجبانانِ کمانگیر،  نیزه داران و تک تیراندازانِ جان بر کف در مقابله با تهدیدات دشمن در بالای برج  و دیوار قلعه را ندیدند.

?-  ماندگاریش می توانست پیامِی از شجاعتِ دلاور مردانی باشد که با بیل دستی، خاک را خمیر، ذَرّه ذَرّه گِل و کلوخ را بر روی هم چیدند و “قلعه” ای با دیوارهای فراز و نفوذ ناپذیر ساختند.  دورِ “دژ” خندقی کندند، آبی روان  از رودخانه سپی چای جاری ساختند و امنیّت همگانی آفریدند.  قطره قطره برای آزادی آب شدند تا نسل ما و آیندگان، با افتخار و سربلندی تاریخ ساکنان این شهر را بخوانند.  پایا و پایداریش  می توانست درس پایانی باشد برای مستبدّان و ستمگران تاریخ، با هرگونه افکار و عقاید توجیهی در تهاجم و تجاوز به حریم خصوصی،  غارت اموال و اندوخته های فرهنگی مردم، از بین بردن آزادی و اندیشه آزاد انسان ها و…

 امّا مغزهای منجمد، نتوانستند عظمت کار را به درستی ارزیابی و در مقام حفظ آن بر آیند.  این همه زیبایی ها را ندیدند، بر قلع و قمعش حکم راندند.!!؟؟

* – این حماسه ی ایرانیان را بگذاریم کنار ارتش عراق و افغانستان درمواجهه با تهاجم نیروی های داعش و طالبان، با که افتضاحی و رسوایی فرار می کردند. !؟، کدام کار زشت بود و کدام عمل زیبا؟؟. در تصمیم گیری ها اندکی تفّکر.؟؟!!!.

⚫️- این دیوار ثبتی را در سال ۱۳۹۳ در یک فضای سکوتِ مرگبار از بیخ و بن برداشتند و ارتباط دوستدارانش را با بزرگان و دلیران تاریخ شهر قطع کردند. عجیبتر آنکه میراث فرهنگی صاحب اصلی این اثر، بی تفاوتتر از همه، بر جان کندن این پیر خردمند، رنجور از جور فرزندان، به تماشایش ایستادند و هیچ نگفتند!!!. چرا چه نگهداری این پیر خانواده زحمت و هزینه ای برایشان داشت. دیواری که دشمن نتوانسته بود، به دست دوست شکست. اما آتشکده ی آگاهی خاموش نمی شود.

   تصمیمات در کجاها گرفته می شوند؟؟!! .

   وقتی برای دانایان فرصت عاقلانه کارکردن نمی دهند، نادانان میداندار معرکه اند.

??-  برای تکمیل و رونق کمپ گردشگری سد “دوش”، با این صحنه های تأسف باری که بنمایش گذاشته اید،  منتظر بخش خصوصی نباشید، بخش خصوصی در اینجا وارد گود نمی شود، منتظر نمانید. خودتان اداره کنید اگر می خواهید برای مردم خدمت کنید؟؟

?- عزیزانی که برای یک ساعت آرامش به کنار این سد آمده، ولی نیافته بودند. خواستم با بکارگیری  واژه های مثبت امیدوارشان کنم، که نگران نباشید، روزی اینجا را بسیار آباد خواهید یافت، بطوریکه در منطقه یکی از بهترین مکان برای آرامش خانواده ها باشد.

   برای راضی کردن این جمع خواستم از کلام و واژه های مثبت استفاده کنم. با وجود اینکه کلام سنّ و سالی به عظمت تاریخ زبان دارد. متاسفانه امروزه واژه های ناب، آن تاثیر گذشته را از دست داده. (عدالت، اخلاق اجتماعی،  شادی همگانی، آرامشِ زندگی، آغوش گرم خانواده، عطوفت و مهربانی، راستگویی، پاک دستی، آزادی، خدمت به مردم و…). بنظرم در هیچ دوره ای واژه های ناب این قدر تحقیر نشده بودند.

*- امّا قیافه ها نشان می داد آب در هاون می کوبم، بی اعتمادی تمام وجودشان را گرفته است. فرصت آزمودن های دیگر از دست رفته است. مگر مردم چندبار باید وعده ها را بیآزمایند.؟؟ و… (ادامه دارد) ۲۰/ ۶ / ۱۴۰۰

سپاس از خوانش این نگارش

 

 

  علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب

نگارنده کتاب دوجلدی  “نگاه نگاره ها” 

???????

 

 

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از بهروز]
    سلام.
    خدا قوت به برادر پیشکسوت عزیز جناب با لغ هما نطوری که فرمودید باید تاریخ را زنده نگه داشت خصوصا بناب که مردمانی زحمتکش دارند و همیشه از دسترنج خود اطعام نموده مد وتجدد را به دور انداخته ودر منطقه برای خود نام
    تلاش را کسب کرده حیف است این همه تلاش و نام نیک و تاریخ در خشان از یاد
    فراموش شود بازهم خدا قوت
    شهروند بهروز تنهاییان

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ارادت
    خدمت برادر بسیار بزرگوارم جناب بهروز تنهائیان
    سپاسگزارم از توجه و خوانش میراث فرهنگی کشورمان خصوصاً شهر تاریخی بناب.
    همچنین از محبت و لطف نظر حضرتعالی نسبت به حقیر
    چنانکه حضرتعالی فرموده اید شهر بناب تاریخ درخشان، با مردمانی تلاشگر، زحمتکش و خونگرمی در منطقه دارند. به یقین بنابیان واقعی پاسدار ارزش های تاریخی و فرهنگی خود هستند و خواهند بود.
    با درودی دیگر
    ????????

    [ارسال از Fereydoon Hatami farzaneh]
    عالی ?????

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض اردات جناب مهندس بزرگوار
    از خوانش و توجه حضرتعالی به میراث فرهنگی شهرمان سپاسگزارم
    ??????

  • سعید اصغری پاسخ به دیدگاه

    سلام استاد گرامی
    ما گروهی تشکیل دادیم و متشکل از ۱۳ نفر از تمامی طایفه های روستا و برآنیم تا دوباره گل باغی را با ثبت شرکت تعاونی گل باغی سد دوش احیا کنیم…
    ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    سعید اصغری