نمایش نوار ابزار

سنگ ‏قبرها در قبرستان خوشه ‏مهر بناب (قسمت دوم)

سنگ ‏قبرها در قبرستان خوشه ‏مهر بناب (قسمت دوم)

? – قبرستان بزرگ تاریخی خوشه‏مهر چه در سمت جنوب این شهر قرار گرفته و بزرگ‏ترین قبرستان تاریخی این منطقه است.که به شمارۀ ۹۷۰۸ در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است. این قبرستان با این وسعت حکایت از یک تمدن بزرگ در در بخش “خوشه مهر”را دارد. متاسفانه این قبرستان ولو اینکه یک اثر ثبت ملی است، از هر سو، به ویژه از سمت روستا در نتیجۀ احداث مدرسه و تأسیسات اداری و منزل مسکونی و میدان نمایشِ شبیه‏خوانی در ماه محرّم، غسّال‌خانه، مرغداری، کارخانه‏ها، از طرف کشاورزان محلّی و قبرستان جدید‌الاحداث مورد تجاوز و تصرّف قرار گرفته است. نه در این شهر اراده ای برای حفظ این بناهای تاریخی، تاریخ مردم شهر وجود دارد و نه متولی اصلی یعنی اداره میراث فرهنگی احساس وظیفه می کند. شواهد نشان می‏دهد این قبرستان بسیار بزرگ‏تر از وضعیّت امروزی آن بوده است.
در خاک برداری ها و حفاری هایی که انجام گرفته، از این سنگ قبرها با علامت ستاره داود، دامنه اش تا روستای “سرج ” می رسد..
? – گویند دزدی شبانه به خانه ای رفت و اموالش را به سرقت برده. صبح خانمش بیدار شد دید چیزی نمانده، به مرد خانه اعتراض کرد. که ای مرد، شما آقا و صاحب این خانه ای چرا اینقدر سخت خوابیده ای مگر مرده ای .؟؟!!
گفت ای زن صدایت را نیآر، خودم متوجه بودم، صدایم را در نیآوردم، خدا را شکر کن که بما چیزی نشده سرت سلامت، خوب شد، بیدار نشدم.!!
? – سنگ‌ها به شکلی زیبا و با اشکال هندسی و با نقش و نگار و نوشته‌هایی به زبان عربی کنده‌کاری شد‌ه‌اند و روی بعضی از آنها علامت ستارۀ داود حکاکی کرده اند. و….


با سپاس
بازنشسته میراث فرهنگی بناب علی اصغر بالغ
??????

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها