نمایش نوار ابزار

معماری قبور تاریخی شهر خوشه مهر بناب (قسمت چهارم.)

 

معماری قبور تاریخی شهر خوشه مهر بناب (قسمت چهارم.)

آنچه تاکنون از قبرستان تاریخی خوشه‌مهر بدست آمده، نشان می‌دهد، سنگ قبرهای منقوش زیادی بر روی قبور در این قبرستان وسیع وجود داشت که با گذشت زمان و عدم توجه و حفاظت از آن ها، شکسته اند و یا دزده اند.
معماری قبور به شکل مستطیل با دیوارۀ خشتی یا آجری در طرفین، ابعاد آجر ها ۱۰ × ۳۳ × ۵۴ سانتی‌متر هستند. بالای آجرها یک عدد تخته‏سنگ (رسوبی) به رنگ سفید، در ابعاد ۲ × ۱ متر و به ضخامت ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر گذاشته شده است. به احتمال زیاد این سنگ‌ها از معدن سنجان که در ۱۵ کیلومتری شرق قبرستان قرار دارد آورده باشند. نمونه ای از این نوع تخته سنگ ها را می‌توان در فرم‌های مقاوم سازی در طاق گور ها دانست، یک گور خرپشته‌ای در تپّۀ سیلک که در بالای گور تخته‌سنگی صاف می‌گذاردند. این گورهای تّپه سلک مربوط به قرن نهم و دهم پیش از میلاد می‌باشد.
? – در روی این قبرهای قبرستان خوشه مهر یک عدد سنگ‏قبر صندوقه‌ای یا گهواره‌ای از جنس قیزیل‌داش (سنگ طلا) گذاشته‌اند. معادن این گونه سنگ‌ها در کوه‌های منطقۀ قلعه‌چای عجب‌شیر وجود دارند. تراشکاری هایشان یک شاهکار هنریست.
?- از دیگر آثار تاریخی شناخته شده ی آن شهر که متاسفانه بعد از انقلاب از بین رفته.
*- تپّۀ علی مولایی از قرون هفتم و هشتم ﻫ.ق.
* -گود تله‌سی خوشه‏مهر دوره ی اسلامی
*- بازار تپه‌سی از دوره پارتی و ساسانی، با اینکه دست و پایش را شکسته اند ولی ماندگار است.
*- تپّه باستانی کوچک: از دوره ساسانی- اسلامی را می توان نام برد.
با آرزوی توفیق برای مردم عزیز شهر خوشه مهر، امیدوارم قدر داشته های تاریخی و فرهنگی شهر را بدانند و در مقام حفاظت آن ها برآیند.


با سپاس
بازنشسته میراث فرهنگی بناب علی اصغر بالغ
??????

 

 

 

دیدگاه ها