نمایش نوار ابزار

سیچان تپه ( schan tape) بناب (قسمت اول)

سیچان تپه ( schan tape)  (قسمت اول)

 

* – شماره ثبت اثر ملی:  ۳۰۹۳

* – محل:  بناب، شهر خوشه مهر

* – سال کشف:  ۱۳۷۴

*- تاریخ اثر:  برابر بررسی های اوّلیه، سن و قدمت اثر مربوط به ۷۰۰۰ هزارسال پیش است،  به احتمال در گمانه زنی های مطالعاتی در لایه های عمیق تر آن،  شاید آثار بیش از ۸۰۰۰ سال نیز پیدا شود.

*- نام کارشناس بررسی:  دکترعلی صدرایی، رئیس هیات بررسی باستانشناسی منطقه بناب و عضو هیات علمی پژوهشکده باستانشناسی کشور

سال بررسی:  ۱۳۸۲

?- شهرستان بناب،  شهر “خوشه مهر”  تمدن ۷۰۰۰ هزارساله را در برگ های زرّین خود ثبت کرده است.

    ۷۰۰۰ سال پیش انسان هایی دشت ها و سکونتگاه های این مناطق را گشتند، رسیدند به کنار رودخانه تمدن ساز سپی چای ( صوفی). دشتی سرسبز و زیبای سپیگان، در دامنه های سهندِ بناب. این دشت خرّم را برای سکونت اوّلیه خود انتخاب کردند.

 ? – اهمیّت این اثر تاریخی زمانی روشن می شود که بدانیم از شرق تا هشترود، از شمال تا تبریز، از غرب تا دریاچه ارومیه و از جنوب تا شهر لیلان، اثری به این قدمت تاریخی و به این اهمیّت و ارزشی که بتواند در محافل علمی سخنی برای گفتن داشته باشد، دیده نمی شود.

?- به عبارتی در کل این مناطق نام برده شده یک روستایی با چند خانوار و با چند نفر انسان یافت نمی شد،  الّا در این محل بنام امروزی “سیچان تپه” در منطقه شهر خوشه مهر بناب.?

? – این را کسی به شما می گوید که بیش از ۴۵ سال است در حوزه میراث فرهنگی کارکرده و به این مناطق آشناست. و هنوز هم برای هویت بخشی تاریخی، آگاهی دادن مردم به ثروت و سرمایه های ملّی و میراث فرهنگی اقوام و اجدادیمان، همچنان در تلاش، تحقیق و تکاپوست. و هنوز هم یافته ها و یادداشت هایم را برای همشهریانم  می نگارم و تقدیم حضورشان می کنم.

(ادامه دارد)

 

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرنگی بناب

???????

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از g.s]
    واقعاً دست مریزاد. اگر امثال شماها نبودند، هیچ کسی نبود که تاریخ شهرم را بازگو کند! مثل الان که هیچکس نیست! وشاید نخواهد بود!

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و ارادت جناب سعید نژاد، استاد عزیز، شما لطف دارید، از توجهتان به تاریخ شهرمان و دلگرمیتان سپاسگزارم
    ???