نمایش نوار ابزار

سیچان تپه ( schan tape)  (قسمت سوم)

سیچان تپه ( schan tape)  (قسمت سوم)

 

* – شماره ثبت اثر ملی:  ۳۰۹۳

* – محل:  بناب، شهر خوشه مهر

* – سال کشف:  ۱۳۷۴

* – تاریخ بررسی  ۱۳۸۲ توسط هیئت بررسی باستان شناسی میراث فرهنگی کشور

*- تاریخ اثر: برابر بررسی های اوّلیه، قدمت اثر مربوط به ۷۰۰۰ هزارسال پیش است.

 ?- خواهشی هم بعنوان یک بازنشسته از شورا، بخشدار محترم و مردم نجیب و فرهنگ دوست  خوشه مهر و تازه کند و مردم شهرستان بناب دارم.  عزیزان وظیفه هر تک ماهاست که حافظ آثار تاریخی، خصوصاً این اثر ارزشمند را با چنگ و دندان نگهداریم، نگذاریم مورد حفاری و خاکبرداری عده ای جاهل و فرصت طلب قرارگیرد و از بین برود.

⚫️ – یک خواهش و توصیه هم به قاچاقچیان دارم و آن اینکه این تپه با این قدمت تاریخی غیر از سفال های نیم پخته و شکسته چیزی در جیبش ندارد، کارشناسان از تکه، شکسته  سفال ها، تاریخ این اثر را مشخّص می کنند. کسانی که دنبال طلا و سودی می گردند و می کاوند بدانند که هفت هزار سال پیش اصلاً  طلایی کشف نشده بود که در این تپه وجود داشته باشد. بی خود و بی جهت جاهلانه تیشه به ریشه ها نزنند. این اثر نادر فقط ارزش تاریخی دارد و بس، که در واقع شناسنامه یک قوم است، از بین نبرید. انگار قبرِ پدرانشان را می کَنند. خصوصا کشاورزان و باغداران همسایه این تپه بیشتر مواظب این اثر باشند.  یک کمی  انصاف و تعصّب داشته باشیم. نه خاک برداری کنید و نه حفاری.

 غیر از سفال چیزی ندارد، آن هم در حفاری می شکنید و از بین می برید.  اما “آه ” مردم دامنتان را می گیرد و روزی گرفتار مردم و نهادهای امنیّتی خواهید شد.

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرنگی بناب

???????

دیدگاه ها