نمایش نوار ابزار

موزه صفوی بناب (قسمت اول)

موزه صفوی بناب (قسمت اول)

? – محل: بناب،  خانه تاریخی سیف العلما

? – شماره ثبت اثر ملی:  ۳۹۶۹

? – سال ثبت اثر،  ۱۳۸۰

 ? – قدمت تاریخی خانه: دوره قاجار

? – سال خرید ملک: ۱۳۷۹، میراث فرهنگی بناب.

?- چرا نامش موزه صفوی است؟ . برای اینکه خاستگاه و  اوّلین نقش و نگارهای روی چوب از دوره شاه طهماسب صفوی در شبستان و ستاوندهای چوبی مساجد تاریخی بناب نقش بسته است. به نظر باستان شناسانی چون دکتر ورجاوند و دکتر پیر نیا، این سبک هنر نقاشی روی چوب و سرستونهای مقرنس کاری شده در مساجد بناب. از این شهر به چهلستون و عالی قاپو اصفهان رفته است. بدین سبب اولین موزه صفوی در بین تمام شهر های ایران در بناب تاسیس شده است.

?- موزه دوم بناب بنام موزه مردم شناسی است، که بعدا در باره این موزه مطالبی خواهم نوشت.

?- برای رساندن اهمیّت این دو موزه باید بگویم که بعد از تبریز و ارومیه، شهر بناب اولین شهره که صاحب دو موزه است.

? در شهر های استان آذربایجان شرقی: شهر اهر یک موزه “عرفان” دارد، شهر سراب یک موزه “عشایر” و مراغه یک موزه “ایلخانی” دارد.

? در شهرهای استان آذر بایجان غربی: میاندوآب یک موزه کوچک با اشیاء متفرقه در پارک شهر،  مهاباد یک موزه “مردم شناسی” و جلفا یک موزه

?- علاوه اینکه در بناب دو موزه وجود دارد، ضمناً مکان این موزه ها هم  یک بنای تاریخی است از نظر هنر معماری،  یک گنجینه و  مانند مساجد تاریخی بناب یک موزه هستند.

? – پیگیر موزه سوم  شهر در مکان تاریخی گرمابه حاجی فتح الله در محله “کردجلدی” هستیم.  نماینده محترم  سال هاست قول موزه کردن این مکان تاریخی را داده است. متاسفانه گرمابه حاجی فتح الله بیش از دهسال است با ۹۰ درصد پیشرفت کار درش بسته شده و میراث فرهنگی کاری و تلاشی برای اتمام این بنای تاریخی نمی کند تا به بهره برداری برسد.

?- بزرگوارانی که به نماینده محترم نزدیک هستند خواهشاً از نماینده محترم بخواهند تا مرمت این بنای تاریخی را تمام و به تاسیس موزه باستان شناسی اقدام فرمایند. شاید عده ای دوست نمی دارند این بنای تاریخی سالم بماند. هزینه زیادی در گذشته برای مرمت این بنا صرف شده و …. (ادامه دارد)

 

 علی اصغر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب

 

دیدگاه ها