نمایش نوار ابزار

? – موزه صفوی بناب ( قسمت دوم)

? – موزه صفوی بناب ( قسمت دوم)

? – محل: بناب، خانه تاریخی سیف العلما
? – شماره ثبت اثر ملی: ۳۹۶۹ به تاریخ ۱۳۷۵
? – سال ثبت اثر، ۱۳۸۳
? – قدمت تاریخی خانه: دوره قاجار
? – سال خرید ملک: ۱۳۷۹، میراث فرهنگی بناب
?- 《… علاوه اینکه در بناب دو موزه وجود دارد، ضمناً بنای این موزه ها هم یک بنای تاریخی است. از نظر هنر معماری، مانند مساجد تاریخی بناب یک موزه و یک گنجینه ای از هنر به حساب می آیند…》
? – این خانه تاریخی بلحاظ معماری خاصّ آن و اینکه شیخ “علی قاضی” ملقب به سیف العما، مالک این خانه است. یک روحانیست اما فرد مبارز بزرگی که فرماندهی حماسه جنگ و مقاومت را به هنگام تجاوز اکراد به خاک بناب بعهده داشت.
در زمان قاجار اکراد به رهبری “شیخ عبیدالله شمزینی” برای انتقام از شجاع الدوله که آزار و اذیّت و جنایت های زیادی در شهر های کردستان انجام داده بود، قصد یورش به شهر های آذبایجان را گرفت. بعد از قتل عام اهالی میآندوآب و ملکان. به قصد پیشروی به سرزمین آذربایجان، در بناب سرش به سنگ خورد. به همّت مردم بناب به فرماندهی شیخ علی قاضی، متجاوزان را شکست و فراری دادند، و نتیجه این شکست، نجات شهرهای بناب ، مراغه و دیگر شهرهای آذربایجان از شرّ متجاوزان بود.
? – از زمانی که در میراث فرهنگی مراغه کار می کردم در آرزوی تاسیس اداره میراث فرهنگی در شهر بناب بودم. سال ها گذشت تا اینکه در سال ۱۳۷۵ به یاری علاقمندان، مردم فهیم فرهنگ دوست بناب و با تلاش های بی دریغ نماینده وقت بناب جناب دکتر صدیقی، عنایت مدیرکل محترم وقت میراث فرهنگی، جناب مهندس تقی زاده اصل خریداری گردید. که یکی از اهداف حقیر خرید این خانه از مالک خصوصی و تبدیل آن به دومین موزه شهر بود. که در سال ۱۳۷۹ این خرید اتفاق افتاد.
?- خرید خانه سیف العلما:
خاطره ای که از خرید این خانه یادم است …
ادامه دارد.

 


علی اصغر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب
? ?????

 

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از محسن طاهریان]
    بسیار بسیار زیبا

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ادب دارم جناب طاهریان.
    سپاس از توجهتان مانا باشید
    ????

    [ارسال از Rasoul Sadighi_Bonabi]
    باسلام
    جناب بالغ عزیز
    حفظ این آثار انصافا همه بخاطر آن احساس لطیف و عاشقانه شما بود که ما را هم بر سرشوق آورد و شیفته و عاشق آثار فرهنگی ارزشمند و ماندگار این مرزو بوم نمود، که بهمت بزرگانی چون شما هنوز با قامتی استوار سرودی از همت گذشتگانی بزرگ به وارثان عاشق وطن می سرایند.
    حتما در تعمیر این بنا شرح خواهید داد که همین مصالح از جمله ستون‌های چوبی و زیر ستون‌ها با چه عشق و شعفی تامین گردیدند و اینها و آثارهای مهم و ارزشمند دیگر اگر بالغی نبود حتما در زیر خروارها خاک برای همیشه دفن شده بودند. خداوند حافظ بزرگانی چون شما عزیز با احساس و دوستدار وطن با ایمان باشند
    انشاالله.

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و صبح زیبایتان بخیر جناب دکتر
    ممنون متشکرم از محبت هایتان

    حناب دکتر از حق نباید گذشت خرید این خانه، جز به همت والای حضرتعالی امکان پذیر نبود، برای اینکه ادعایم را مستند کنم، باید عرض کنم که به غیر از شهر تبریز، در شهر های دیگر استان ساختمانی برای میراث فرهنگی خریداری نشده، نه اینکه نداشتند، بلکه نتوانستند.
    خرید این خانه بدلیل اتفاقات تاریخیش مهم بود ، آیندگان و فرزندان این شهر باید بدانند هر اتفاق خوب پشت سرش تلاش و توانی بکار گرفته شده است.
    دستمریزاد جناب دکتر
    ??????

    [ارسال از محسن طاهریان]
    ممنونم جناب آقای مهندس بالغ عزیز
    ان شاالله بناب اومدم حتما این موزه را بازدید خواهم کرد

  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از Hossein M.A]
    با تشکر از جنابعالی و آقای دکتر و تمام کسانی که دغدغه پیشرفت شهرستان بناب را دارند.

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و ارادت بزرگوار
    از دلگرمی و توجهتان ممنونم
    ????