نمایش نوار ابزار

به بناب قدیم خوش آمدید

به بناب قدیم خوش آمدید

 

جناب آقای مهندس سجاد شاه محمد پور ( رایان طرح ) مدیر نمایشگاه مردمی

این عنوان نمایشگاهی بود از عکس های کمیاب قدیمی و وسایل سنتی بناب در فضایی بزرگ به مساحت ۱۵۰ مترمربع با ۱۱ غرفه تو در تو ، در محل برگزاری سومین جشنواره کباب بناب تابستان ۱۳۹۶، در محل پارک ملت تشکیل شده بود.

 

مجسمه بانوی باغدار در حال حمل یک سبد انگور از تاکستان ، ( مجسمه مربوط به قبل از انقلاب است ، نصب شده در میدان مرکزی شهر بناب  ، این مجسمه نماد انگور و تاکستان های بهشت آسای شهر بناب است .

 بانوان  این شهر دوش به دوش مردان  درشکوفایی اقتصاد خانواده و شهر ، نقشی ستودنی دارند

این نمایشگاه به مدیریت جناب آقای سجاد شاه محمدپور ( رایان طرح ) و جمعی از علاقمندان به آثار فرهنگی و تاریخی شهر بناب ( آقایان  امیر تقی پور و مهران شریفی و ……….. ) در یک فضای نسبتا بزرگ و در کنار سایر غرفه های جشنواره ، به زیبایی رنگین کمانی از تجزیه ی تجربیات متنوع فرهنگی و تاریخی در آسمان شهر به خوبی درخشید

 

عکس های قدیمی از شهر بناب در داخل غرفه ی نمایشگاه بناب قدیم

این نمایش جزء اوّلین نمایشگاه های تاریخی و فرهنگی شهر قدیم بناب بود با عکس های کمیاب و اکثرا دیده نشده ، عکس هایی که جمع آوری ، طراحی و زیر نویسی آن ها نیازمند صرف زمان طولانی بود ، که حاکی از انگیزه عشق به مردم ، به هویّت شهر ، علاقه به فرهنگ و تاریخ این دیار داشت .

 

خانه های قدیمی و بانوانی که  آرامش را با کاشت گل های رنگا رنگ به خانه ها آورده بودند

جوانان توانمند شهر با هزینه های شخصی خودشان در زمانه و روزگار نداری و بیکاری ، با همکاری شهرداری تشکیل گردیده بود ، در واقع قدرت و توان جوانان این دیار به عرصه عمل در آمده بود . این غرفه که بیشترین بازدید کننده در میان سایر غرفه ها را داشت و نمونه برگزیده ی این جشنواره بود و نتیجه کارشان به نظر اکثر مراجعان و بازدید کنندگان عالی بود .

نقشه ی تاریخی برج و باروی شهر بناب ، دروازه ها ی شهر و جاده ابریشم 

خصوصا توضیحات همه روزه در طول جشنواره تا ساعت ۲۴ شب توسط جناب آقای سجاد شاه محمدپور چنان با حلاوت و شیرینی ، با اطلاعات علمی و تاریخی و بدون احساس خستگی به نقاط تاریک تاریخ نور می تاباند و مردم را مجذوب اطلاعات تاریخ دیار خود می نمود  .

عکس تونل تاریخی در منطقه ی تاریخی سپیگان  بناب

جوانان ثابت نمودند که اگر کارها به جوانان سپرده شود و به آنان اعتماد گردد با نگاهی نوین به افکار و آرا و عقاید جامعه با کمیّت و کیفیت می درخشند

عکس از میدان تره بار بناب قبل از انقلاب ، در آن زمان خیار مخصوص بناب به صورت عددی

( هر ۴ عدد خیار یک ” اَل ” نامیده می شد و این خیار ها به شهر های استان صادر می گردید ،

طعم خیار بناب  مانند کباب بناب مخصوص این شهر است

در طول مدت ۱۰ روزه ، این نمایشگاه به دانشگاهی تبدیل شده بود که با بیان توضیحات ساده و گویای آقای مهندس سجاد برای اقشار مختلف مردم در هر سطح سواد فرهنگی ، که روزانه به صدها نفرمی رسید . خیلی مفید واقع می گردید نگارند به نوبه خود این همه توان و تلاش را به برگزارگنندگان آن تبریک و نتیجه کارشان را می ستایم

 

از علاقمندان به آثار فرهنگی و تاریخی فعال دربرپایی  نمایشگاه بناب قدیم 

(  آقایان امیر تقی پور و مهران شریفی و ……….. )

این که چه قدر مسئولین مربوطه در برابر این همه توان کاری ، دست این عزیران را گرفته و یاری رسان آنان شده اند باید از خود جناب آقای مهندس پرسیده شود .

نمایش وسایل قدیمی و سنتی در داخل غرفه ی بناب قدیم

امید به اینکه مسئولین و متولیان فرهنگی شهر در شناخت توانایی های جوانان و حمایت های همه جانبه ، شاهد قدم های بلند تر این عزیزان باشیم . و در جشنواره چهارم سال ۱۳۹۷ نیز که مصادف است با تبریز ۲۰۱۸ ، این عزیزان همچنان در آسمان تاریخی و فرهنگی شهر به درخشند .

 

آقای مهندس سجاد شاه محمدپور،  مدیر نمایشگاه در حال تشریح عکس ها به بازدید کنندگان نمایشگاه

( ساعت ۲۳ شب ) 

 

آقای مهندس سجاد شاه محمدپور،  مدیر نمایشگاه در حال تشریح عکس ها به بازدید کنندگان نمایشگاه

ورودی نمایشگاه بناب قدیم سال ۱۳۹۶

عکس جا نمایی برج و باروی شهر بناب

 

عکس اوایل انقلاب در بناب ، به نوبت گذاشتن کپسول های گاز جهت تعویض ، 

( بیان یک خاطره از آن دوران ، روزی مردم با عجله کپسول ها ی گاز را می آوردند و به نوبت می گذاشتند تا به آن ها هم کپسول گاز برسد فردی رسید دوچرخه اش را وسط خیابان رها کرد و کپسول گاز را سریع برد تا به نوبت بگذارد  ، شخص دیگری با خودرو رد می شد نگهداشت و به صاحب دوچرخه گفت عزیز ، خیال نمی کنی دوچرخه ات در زیر خودرو خرد می شود ، جواب داشت برادر بی خیال دوچرخه پیدا می شود ولی گاز پیدا نمی شود  ،     نگارنده )

نانوایی سنتی در خانه وصندوق ذخیره  نان در بناب

 

آقای مهندس سجاد شاه محمدپور،  مدیر نمایشگاه در حال تشریح عکس ها به بازدید کنندگان از نمایشگاه

منظره ی زیبا از طبیعت منطقه گردشگری ، با معماری صخره ای روستای صور بناب

(عکس از بهزاد نبی قدیم )

 

نگارنده : علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب

موألّف : کتاب دو جلدی ” نگاه نگاره ها ” ( زیبایی های میراث فرهنگی )

وب سایت http:/www.negahenegareha.ir/

 

 

دیدگاه ها