نمایش نوار ابزار

نقش رهبران مدنی. در بحران کرونا

نقش رهبران مدنی. در بحران کرونا

     قبل از هر چیز برخود وظیفه می دانم بعنوان یک شهروند، نهایت تشکر و قدرشناسی قلبیم را به خدمت عزیزان زحمتکش کادر درمانی ، رهبران و روشنفکران اجتماعی ، مسئولین شهر، عزیزان پیام گذار در شبکه های اجتماعی ، اعلام  دارم . بخاطر مسئولیت پذیری اجتماعی این بزرگواران .

بیش از سه ماه است متخصّصان بزرگوار در  کانال های اجتماعی، بی امان و بی درنگ ، شب و روز ، وقت و بی وقت ، در راستای آگاه کردن مردم جامعه ، خصوصا به شهر بناب و بنابیان ، در باره شناخت، خسارت ها و پیشگیری های قبل از گرفتاری به ویروس کرونا مطالب مفیدی می نویسند.

 به نظر حقیر اگر بخواهیم تنها از مطالب

نگارش شده پیشکسوت عزیز در مبارزه با کرونا، جناب دکتر نجد گرامی را جمع بندی کنیم، شاید به بیش از ۷۰۰ صفحه کتاب  برسد ، نگارش با انگشت در یک گوشی کوچک. ?

     وقتی به نقش روشنفکران متعهّد در جامعه می نگریم ،

 می بینیم،  اگر ایجاد حساسیت ، بیان و چرخش اطلّاعات مفید درشناخت ویروس کرونا، اخطار ها و هشدارهای دیگر عزیزان در شبکه های اجتماعی نبود. در شهر بناب با موقعیّت جغرافیایی شاهراه، پر رفت و آمد ، شهر اقتصادی و صنعتی ، با گردشگران کباب بناب، روستاهای نزدیک شهر و پرجمعیّت، مشکلات بهداشتی محلّات عزیزان حاشیه نشین ، با این همه کمبود و بعضاً نبود امکانات بهداشتی و …  چه اتفاقی در این شهر می افتاد . همین کار و فعّالیت، بی امان در سطح ملی نیز توسط رهبران مدنی انجام پذیرفته است.

با نگاهی به میراث فرهنگی، هنر ایرانی، حکمت در بازی های سنّتی ، ادبیّات،   ضرب المثل ها، افسانه ها ، داستان ها و … ،  بخوبی لمس می کنیم ، که روشنفکران متعهّد ایران، رهبران مدنی،  در مواقع حساس و احساس خطر، به صحنه می آیند و همه ی خطرات را به جان می خرند و ایران و ایرانی را از پیچ و خم و گردنه های خطرناک تاریخ عبور می دهند . مثل پدر و مادری که بچه هایشان را  آزاد گذاشته،  امّا از دور به دقت حواسشان پیش آن هاست،  به محض احساس خطر،  دستشان را می گیرند و کنار می کشند.

  شواهد زیادی تاریخ از این بحرانها به یاد دارد،  اساتید بزرگوار تاریخ،  که در گروه ها حضور دارند  اطلاعات مفیدی دارند.

      انصافا مردم آگاه و باهوش ایران، بخوبی نسبت به اعتمادی که به رهبران مدنی خود دارند به ندایشان گوش جان می سپارند و با همه ی تنگناهای کاری و مالی اجرا می کنند .

    مردم ویروس کرونا را نمی شناختند در این مدت کم اطلاعات بسیار مفیدی از عزیزان مورد اعتماد خود در شبکه های اجتماعی آموخته اند و می آموزند، و هرکس آنچه از بزرگان خود آموخته ،  بخوبی رعایت می کند. ولو اینکه سواد خواندن نوشتن ندارند ، اما چنان از خطرات ویروس کرونا به نزدیکان خود صحبت می کند انگار یک کارشناس است. البته هستند کسانی که، از باب سهل انگاری ، عدم آگاهی و مشکلات کاریشان هنوز موضوع را جدی نمی گیرند .

  اعتماد، نعمتی بزرگی است،  سرمایه و ثروث ملّی و اجتماعی است که خدا به رهبران مدنی و اجتماعی داده است.

 با سپاس بیکران از عزیزان ، بزرگواران و نیکانی که با گفتار نیک ، مردم را آگاه فرمودند و  دست مردم را گرفته و از این بحران عبور می دهند .

?????

 

اصغر بالغ ، باز نشسته میراث فرهنگی بناب

 

یک نظر  :

[ارسال از اسماعیل گرامی]

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای بالغ عزیز و سایر دوستان

متن مسوولانه و سراپا بزرگواری شما دروصف نقش پذیری فعالین مدنی و تفسیر و توصیف زیبای شما از احساس مسوولیت پذیری اجتماعی این عزیزان قلب هر ایرانی و مخصوصا بنابی را سرشار از احساس و خوشحالی می کند و واقعا هم زیبا نوشته اید.

کرونا و ویروس کووید ۱۹ مانند هر موجود دیگری روزی به قیومت و برتری بشر تن خواهد داد، دور یا نزدیک ، یا بشر خواهد توانست با این ویروس هم مثل ایدز، سرماخوردگی و سارس ، همزیستی داشته باشد

آنچه که مهم است نحوه برخورد دولت ها و ملت ها  یا این پدیده است که صد البته برخورد دولت ما با پدیده کرونا از آغاز اشتباه شروع شد، اشتباه ادامه یافت و خدا کند اشتباه تمام نشود

همچنین معتقدم کاری که جنابعالی برای تاریخ بناب انجام دادید و می دهید بسیارماندگار و موثر خواهد بود ، کرونا می رود و تاریخ می می ماند و شما تاریخی برای شهرمان باقی گذاشته اید که می توانیم آنرا شناسنامه واقعی بناب بنامیم و ما هم از شما بسیار سپاسگذاریم

درود بر شما و همه عزیزان ❤️❤️❤️❤️

 

دیدگاه ها