نمایش نوار ابزار

نابسامانی کمپ گردشگری “سد” روستای دوش بناب. (نماد ناتوانی…) ق – چهارم

⚫️ ?- وضع نابسامان کمپ گردشگری سد “گل باغی” روستای دوش بناب.
(نماد ناتوانی …). قسمت چهارم

? – تاریخ سدّ “گل باغی”دُوش:
زمانی که انسان‌ها خواستند از غارها پایین آیند و زندگی جمع نشینی و هم نشینی آغاز کنند، کنار آب ها را برگزیدند. تمدّن ها را در حاشیه ی “آبِ” چشمه سارها، رودخانه‌ها و دریاها بوجود آوردند.
دشت ها را کاویدند و کاشتند، زندگی را با کشاورزی آغازیدند. با همیاری و همکاری، زمین را سرسبز، سنبل را رقصان، گندم را در خرمن ها به پرواز درآوردند، نانی ساختند و نوایی یافتند. زمین را بهشتی دیگری آفریدند برای آرامش و آسایش یافتن در کنار هم. برای کام گرفتن از زندگی سراها یی ساختندی.
آنان که بهشت رایگان خدا را به گندمی باختند و بیرون رانده شدند، در این دنیا با تمام توان و عشق و علاقه، با دستان و اراده خویش، بهشت دیگری ساختند و زندگی یافتند.
امّا جاندارانی داعش گونه در لباس انسان، بهشت زمینی ساخته دست بشر را نتابیدند، مردم را به زور با اسلحه، برای بردن به بهشت آخرت می کشن.
قرن هاست بخاطر حفظ منافع خود، مناطقی از دنیا را جاهلانه به صاحبان اصلیش جهنمی ساختند و می سازند. !!!
??- بی “آب”، آبادی قابل فهم نیست. “آب” مایه حیات است. بارش برف و باران، جاری شدن آب در رودخانه‌ها، چشمه ها و جویبارها یکی از مهمّ‌ترین منابع تأمین آب مورد نیاز بشر در زندگی و کشاورزی بوده و خواهد بود.
*- بلحاظ اهمیّت و حرمت آب، بعضی از شهرها، روستاها نام از رودخانه ها و چشمه سارها گرفته اند.
(روستاهای آغبلاغ ، اوچ بلاغ ، ساری بلاغ، بناب، بناجو، جاجرود، سراجو، هشترود و… )
به احترام آب، نام بزرگان خود را بر روی رودها و چشمه ها گذاشته اند. بی دلیل نیست در فرهنگ ایران باستان، در سرزمینی نیمه خشک، “آب” از مقام و منزلت خاصّی برخوردار بوده است. بر روانه ی رودها و جویبارهایش میرابی بود تا از “حق آبه” همگان پاسداری کنند، تا آب به عدالت رود و به مساوات تقسیم گردد.
امروز “میراب” خود “میرِ” دزدان آب است، مجوز دزدیدن “آبِ” یک شهر و چندین آبادی را بی نگاه به نیاز مردم آن دیار، از سرِ چشمه صادر می کند. به عمد حیات سرزمینی را می خشکاند تا مردم در بی آبی، سرِ هم بشکنند، جنگ آب در اندازند، مشغول خود شوند و در بی خبری باشند. تا دزدان بیشتر جیب هایشان را پُر کنند.
امّا با گذشت زمان، صاحبان اصلی این آب و آبادی، به آن سطح از آگاهی خواهند رسید تا علل خشک شدن شاهرگ های آبی زمین را از سرِ چشمه شناسایی، میرابِ مسبب این ویرانه ها را به دست عدالت بسپارند. ??
?- آب زنده است و پاک کننده، پاک کننده را باید پاکیزه نگهداشت. آب، روزی همه ی این ناپاکی هارا خواهد شست.
“نیاز” به آب، انسان ها را مجبور خواهد کرد تن به صرفه جویی و رعایت الگو های مصرف بهینه بدهند. همگام با فرهنگِ آناهیتا،( چومچه گلین)، با تمنای بارش باران از “آناهیتا”، (چاخ داشی چاخماخ داشی). دست دزدان آب را قطع و الگو های مصرف را بخوبی رعایت خواهند کرد.
? – انسان های متمدّن برای گذر از بی‌آبی، زمانیکه رودخانه‌هایشان از جریان آب قطع و کشتزارها از بین می رفت. دانایان را بر آن داشت که علاوه بر کندن قنات، آب اضافی رودخانه ها را در فصل پائیز و زمستان با ساخت سدّ ذخیره کنند تا در فصل بی آبی، آب را در رگ‌های آبی زمین جاری سازند و از رنج کشاورزان بکاهند.
?- انتخاب محل و تکنیک سدّسازی با مطالعه و با کارِ کارشناسی انجام می گرفت.
سدّ تاریخی روستای دوش که بر روی رودخانۀ چوان چای ساخته شده است گواه این مدّعاست.
مصالح سازۀ سد، از سنگ های محلی با ملات ساروج بناء شده است، مقاومت و استحکام سد به درستی محاسبه می شد. متأسّفانه آثار و بقایای سد باستانی “گل باغی” ، در زیر این سد جدید بی اطلاع و آگاهی از اهمیّت آن، توسط مهندسین متخصّص سازنده سد جدید دفن شده است!!!!.

۲۰ /۵/ ۱۴۰۰ (ادامه دارد )
سپاس از خوانش این نگارش

 


علی اصغر بالغ بازنشسته میراث فرهنگی بناب
???????

نگارنده کتاب دوجلدی نگاه نگاره ها 

( زیباییهای میراث فرهنگی بناب )

 

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از Sina Moshfeghi]
    ????

    اصالت دفن شده است تاریخ دفن شده است

    [در پاسخ به اصغر بالغ]
    سلام و عرض ارادت سیناجان
    ادیب و هنرمند عزیز شهرمان

    سپاسگزارم از مطالب ارسالی و از خوانش و توجهتان

    بله درسته، تمدّن و تاریخ را دفن می کنند.
    اما نا امید نمی شویم. هر جنگلی به هر دلیلی آتش بگیرد روزی سبز می گردد.
    درودها
    ????????

    [ارسال از خسروشاهی شانلی بناب]
    سلام واحترام
    ⚘???⚘

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و شب بخیر حاج جان
    متشکر و سپاسگزارم
    درودها
    ??????

    اصغر بالغ, [۱۱.۰۸.۲۱ ۲۳:۲۸]
    [ارسال از Sina Moshfeghi]
    آقای بالغ قناتهای منطقه ما فعالن؟ لایروبی میشن؟

    [ارسال از اصغر بالغ]
    با درودی دیگر
    حقیر اطلاعاتی ندارم، اگر عزیزانی از امور آب حضور دارند نظر بدهند ، یادم می آید سال ۸۲ وقتی قنات اراضی روستای “چله غار” را نگاه می کردم آب داشت، الان نمی دانم. با وضعیّت فعلی آب بعید به نظر می رسد.

    [ارسال از Nasser Yazdani]
    با سلام
    بعید می دانم قناتی در اطراف بناب هنوز فعال باشد. در روستای تازه کند چند قنات خوب بود که مدتها قبل؛ شاید ۵۰ سال پیش؛ همه از بین رفتند.

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام‌ و عرض ارادت
    بله استاد، به نظر حقیر نیز همینطور است.
    تا سال ۸۲ تا جائیکه یادم می آید قنات روستاهای دُوش، شورگل، قره زکی، قیماس خان و … مسدود ، تخریب و یا پر شده بودند.
    بفرض لایروبی هم هزینه خیلی زیاد می خواهد
    ارادت ??

    [ارسال از Nasser Yazdani]
    سیستم موتور پمپ کلا قنات را در منطقه بناب غیر اقتصادی کرد. در بناب سطح آب زیر زمینی بالا بود و مناسب موتور پمپ. اما کسی متاسفانه این واقعیت را ندید و یا دید و صدایش بجائی نرسید که منابع آبهای سطحی محدودند و بزدوی تمام می شوند. همین هم شد. الان نه آب سطحی بحد کفایت هست و نه قناتها برقرارند. موتورها قناتها را هم کم آب و یا خشک کردند. آخرین بلا هم که شیشه سازی بود اضافه شد. بناب از نظر آب در بحران است. این صنعت آب بر فولاد هم که توسعه می یابد. نمی دانم مسئولین حساب و کتاب کار را دارند یا نه؟

    [ارسال از ابراهیم رحیم زاده]
    سلام
    بر دوستان و بزرگان تالار همچنین استاد بالغ
    در شهر ما هم یک قنات (کهریز ) هست که الان هم استفاده میشه اما لایروبی نمیشه و فقط یک چشمه اش آنهم داخل روستای شورگل که آب را با دینام بالا می آرند هست

    اصغر بالغ, [۱۲.۰۸.۲۱ ۰۸:۳۲]
    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و صبح بخیر
    جناب آقای رحیم زاده، متشکر و ممنون، خبر خوب و امید بخشی بود، مسئولان باید به امکانات و داشته های موجود شهر توجه و برنامه ریزی داشته باشند.
    ????

    [ارسال از Fereydoon Hatami farzaneh]
    ???

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و صبح بخیر بزرگوار
    ممنون و سپاسگزارم
    ??????

    []
    [ ✋ استیکر ]