نمایش نوار ابزار

نام: “نِهره” =  Nehre   و  “تولیخ” tolikh

نام: نِهره =  Nehre   

 

? زمان استفاده: تا سال های دهه ۴۰٫ و در روستاهای دور دست شاید تا دهه ۵۰

? جنس: سفال (نهره از جنس پوست بُز و گوسفند هم درست می شود). بیشتر در خانه ها از نوع سفالی استفاده می کردند.

? کارکرد: برای کره گیری از ماست

? شرح جزئیات دستگاه:

شبیه کوزه سفال است، با یک دستگیره بزرگ در بدنه، و یک سوراخ کوچک ۴ میلی متری در بدنه چه با یک تکه چوب کوچک این سوراخ بسته می شد.  این سوراخ برای هواگیری و یا گرفتن گاز تولید شده به هنگام به همزنی  آب و ماست درون آن تعبیه شده است.

زیر نهره یک پارچه نرم و یا بالشتک می گذارند تا هم نهره سفالی در استکاک با زمین شکسته نشود و هم بالا و پایین آمدنش روان باشد.

? – بعد از به هم زدن خوب، کره در بالای دوغ جمع می شود،  بعد محتوای نهره را به داخل یک ظرف بزرگ می ریزند و کره حاصله را از روی دوغ جمع می کنند.

? از دوغ آن ماست کیسه ای و کشک درست می کنند

? – این روندکار از شیر به ماست، پنیر، کره و … یک شبه و ساده بدست نیآمده،  نتیجه قرن ها رنج وسختی، اندیشه، کشف و خلاقیّت و تجربه پدران و مادران ماست.  روحشان شاد و یادشان گرامی. ??

به تجربه های اندیشمندان و بزرگان قوم، بها دهیم و استفاده کنیم

 “تولیخ” tolikh

? – “تولیخ” نوعی دیگر از “نِهرَه” است همان کار را انجام می دهد.

از پوست گوسفند و بُز درست می کنند. با کمی تغییرات یک سر پوست گوسفند را می دوزن، از سر دیگر آن به داخلش ماست و آبی زلال و تمیز می ریزند و دهانش را می بندن و آرام، آرام مدتی به هم می زنند. :در گویش محلی به این به همزنی “چال خاماق” می گویند.

? – این روش تولیخ و یا نهره مخصوص ایلات و عشایر است، نهره سفالی در کوچ کردن ها، در برخورد با سنگ ریزه های کوهستان ها می شکند. به دلیل دوری راه امکان بازخرید ان مشکل بود.

چال خاماق = (“چال” = چالش، تکانه در جای خود). در اثر تلاش و تکانه های منظم  در جای خود.

? ??  – بانوان، آب زلال و ماست را در داخل “تولیخ” می ریزند و منظم حرکت و تکان می دهند، در اثر این تکانه ها و دگرگونی،محتوای نهره متحوّل می شود، به حرکت در می آیند. آنچه را در درون داره، در اثر این چالش و تکانه ها، انرژی های خوابیده و پنهان در درون ماست ( کره) آزاد می شوند، این انرژی های آزاد شده، بالا آمده و صدرنشین دوغ می شوند. با همبستگی و کنار هم جمع شدن این ذرات انرژی زا در یکجا، کره به دست می آید.  آنچه باقی می ماند دوغ و کشکه

?- نتیجه گیری اجتماعی: در فرصت های بعدی.

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب.

?????

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از Ozra Rahmani]
    سلام و سپاس از مطالب بسیار ارزنده و معرفی ،شرح و روایت از آثار و میراث فرهنگی منطقه.از خوانش مطالب شما خیلی می آموزم.
    مانا و پایدار باشید. ??

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ادب خانم دکتر
    سپاس از خوانش و علاقمندی جنابعالی به میراث فرهنگی از دلگرمی و توجهتان سپاسگزارم.
    حقیر از مطالب ارزشمند و ادبیات جمعه جان می آموزم
    سپاس

    [ارسال از Rasoul Sadighi_Bonabi]
    بسیار زیبا و مغتنم ای بزرگوار محتشم

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و ارادت دکتر جان
    از دلگرمی و تشویق حضرتعالی بسیار خرسندم
    هرچه آموخته ام در کلاس درس آن بزرگوار یادگرفته ام
    وجودتان مانا
    ???

    [ارسال از خسروشاهی شانلی بناب]
    سلام استادم ،برای نگارش زیبایتان هیچ متنی پیدا نمیکنم که زیبائی و لطافت آنرا نشان بدهد
    ⚘???⚘

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام حاج جان من فدای شما
    در این روزهای سختی که به حضرتعالی می گذرد، با این غم بزرگ، یادی از حقر کرده ای برایم بسیار دلگرم کننده است.
    درودها
    ????

    [ارسال از E.S]
    سلام استاد بالغ عزیز و بزرگوار
    بی شک ما جوانها بیش از بیش به تجربه ی اندیشمندان و بزرگانی مث حضرتعالی نیازمندیم ،ما را از این لطف بزرگ محروم نفرمایید،با تشکر از مطالب زیباتون❤️

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ادب
    بزرگوار به حقیر لطف دارید
    از محبتتان خوشحالم
    درودها
    ?????

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ادب
    جناب آقای چایچیان از توجه و خوانش مطلب سپاسگزارم
    درودها

    [ارسال از Adel Chaichian]
    سلام
    ارادت دارم جناب بالغ ?