نمایش نوار ابزار

? – موزه صفوی بناب  ( قسمت سوم)

? – موزه صفوی بناب  ( قسمت سوم)

? – محل: بناب، خانه تاریخی سیف العلما
? – شماره ثبت اثر: ۳۹۶۹
? – سال ثبت اثر، ۱۳۸۳
? – قدمت خانه: دوره قاجار
? – سال خرید ملک: ۱۳۷۹، میراث فرهنگی بناب.
✳️ – خرید خانه سیف العلما:
در این خانه دو خانواده محترم زندگی می کردند ، هردو مالکیت این خانه را در اختیار داشتند. از وسط دیوار کشیده و در داخل هم تغییراتی داده بودند. که بیشتر به نگرانی ما می افزود. چراچه هم خانه مسن بود، هم مالکین بلحاظ عدم آشنایی به روش مرمت این خانه صدمه زده بودند، هم نگران از تخریب و نوسازی از طرف مالک ساختمان، یکی دیگر از دغدغه های ما بود.
? – نگران این بودیم که در صورت تخریب و نوسازی ساختمان، خاطرات و رویداد های تاریخی شهر و آن حماسه ی بزرگ مردم بناب بعد از واقعه “خون دولان” و آن رشادت های شیخ علی قاضی به همراه این ساختمان از بین برود. این افتخار پیروزی و رفع بلای اکراد متجاوز در خاطره ها می مرد، نماد این حماسه از بین می رفت و کتاب زنده حماسه ی دلیران بناب نابود می شد. این ها نگرانی بزرگ ما بود.
?- مهمتر از همه، شکل گیری آن حماسه بزرگ و مقّر فرماندهی مقاومت در این خانه بود، نگران از بین رفتن تاریخ مقاومت مردم بناب بودیم.
زوال اینگونه سبک معماری های دوره قاجاری در بناب، مرحله دوم نگرانی ما بود. از طرفی در صورت تخریب قانوتاً ما نمی توانستیم جلو گیری کنیم. لذّت خرید خانه برای ماندگاری این بنا، به همه سختی های راه و تلاش های بی وقفه می ارزید.
?- بیان خاطره خرید این خانه شاید برای عزیران خسته کننده باشد، بیشتر شبیه صحبت های دورهمی کرسی نشینی شب های زمستانه است با دوستان و علاقمندان. اما در منظر حقیر، زنده کردن زحمات بزرگانی چون جناب دکتر صدیقی، تقی زاده مدیر کل وقت میراث فرهنگی و پاشایی شهردار وقت بناب است
? – در پی تلاش و هماهنگی ها و پیگیری ها برای خرید این خانه تاریخی، در پائیز سال ۱۳۷۸ بود که جناب دکتر صدیقی نماینده وقت بناب تماس گرفت و گفت فردا مدیرکل میراث فرهنگی استان را به بناب می آورم و نهار آنجاییم، قراره مدیر کل خانه سیف العلما را بخرد. خیلی خوشحال شدم، در این خیال بودم که خدایا این اتفاق و آرزو به واقعیّت خواهد پیوست؟، در فصل پاییز، بهاری دیگری جوانه می زند؟. در کل شهر های استان آذربایجان شرقی غیر از تبریز تا حال برای میراث فرهنگی ساختمانی مستقلی خریداری نشده است، (ادامه دارد)


علی اصغر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب
? ?????

 

 

 

دیدگاه ها