نمایش نوار ابزار

موزه صفوی بناب ( قسمت پنجم)

 

? – موزه صفوی بناب  ( قسمت پنجم)

? – محل: بناب، خانه تاریخی سیف العلما
? – شماره ثبت اثر ملی: ۳۹۶۹
? – سال ثبت اثر، ۱۳۸۳
? – قدمت خانه: دوره قاجار
? – مرمّت خانه سیف العلما.

?- توضیحات در مورد مرمّت این خانه تاریخی بیشتر تخصصی است. سعی می کنم از واژه های تخصصّی به پرهیزم و نگارش ساده ای داشته باشم.
?- در اولین مرحله نیاز بود قسمت های الحاقی را برداریم. یعنی آنچه برایش پوشانده بودند لباس بومی و محلی خودش نبود، تن خوری بر اندام او نبود. تناسبی با فرهنگ معماری ساختمان نداشت. لازم بود این لباس بی ریخت را از تن برکَنیم و لباس شایسته محلیش را به تن کنیم تا زیبایی اولیّه اش را باز یابد و هم ببینیم در زیر این تن پوشه ناشیانه، در طول تاریخ چه زخم هایی در زیر الحاقات بر تنش وارد آورده اند، چگونه این آسیب ها را اصلاح و درمان کنیم.
? – تناسب یکی از اصول اساسی زیبایی است. ساختمان نیز همانند انسان زیباییش وابسته به تناسب است. بفرض اگر کتِ پدری را با بهترین پارچه و با زیباترین دوخت، به تن فرزند کوچکی به پوشانند فرزند زیبا نمی شود، از ریخت می افتد. همینطور اگر برمبنای این تناسب، گوش یک نفر از گوش دیگرش بزرگ باشد، سرش نسبت به تنش بزرگ باشد، ارتفاع اتاق کوچی خیلی بلند باشد. سرمایه فردی با درآمدش تناسبی نداشته باشد، مقام و منصبش با سواد و مدیریتش تناسبی نداشته باشد و… علاوه اینکه زیبایی نمی آورد بیشتر به زشتی می گراید و از زیباییش کاسته می شود.
در این ساختمان نیز این اتفاقات افتاده بود.
?- در اولین اقدام تمام گچ کاری های الحاقی را برداشتیم، زخم و آسیب هایش بیرون آمد. با کمال تعجب دیدیم تمامی “طاقچه” ها، “رف” ها، جای چراغ های نفتی دوطرفه، ابزار کاری بالای رف، روشنایی در دیوار مخازن پشت سرسرای، شومینه های قدیمی، دودکش شومینه ها و همه آنکه بر قامت این بنا زیبا بود، ندانسته مسدود و از بین برده بودند و …

علی اصغر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب
? ?????

 علی اصغر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب

? ?????

 

 

دیدگاه ها