نمایش نوار ابزار

? – موزه صفوی بناب   ( قسمت ششم)

? – موزه صفوی بناب   ( قسمت ششم)

? – محل: بناب، خانه تاریخی سیف العلما
?- شماره ثبت ملی: ۳۹۶۹
? – سال ثبت اثر، ۱۳۸۳
? – قدمت خانه: دوره قاجار
? – مرمّت خانه.

?- 《… در دوره های گذشته مالکان این خانه به هنگام سفید کاری داخل، تمام نقاشی ها، اشکال هندسی و گل و بوته هادر سالن ورودی و راه پله را در زیر گچ کاری دفن کرده بودند. این کار باعث شده بود که به هنگام سیم کشی ساختمان، نقش و نگارهای زیر گچ از بین برود. طوری که امکان اصلاح آن به مشکل جدی برخورد کرد.
دیوارهای اضافه شده، موتورخانه و رایادتور گرمایشی که هیچ تناسبی با معماری ساختمان نداشت. خصوصا در اثر آتش سوزی موتور خانه، تیر های چوبی باربر سقف سوخته بود و با تیرآهن شمع بندی کرده بودند.
سقف ساختمان بدلیل نم و چکه های بارش باران در دراز مدت، سرِ تیر چوب های باربر(هِزن) در لای دیوار خیس و پوسیده بود.
?- آجر کاری نمای ساختمان بدلیل بالا آوردن بیش از حد کف حیاط و در اثر بارش باران و سرما، و سیمانکاری روی آجرها، پوسیده بود، که لازم بود آجرها تعویض شوند، اما آجر نمای ۱۳۰ سال پیش در همان اندازه و ضخامت، در بازار وجود نداشت.
?- در حیاط کلی تغییرات انجام داده بودند. بدترین تغییر به هنگام گشایش خیابان دریا، این خانه چه یک حیاط بزرگی از نارنجستان داشت، و الگویی از معماری خانه باغ های زیبای ایرانی بود، به دو قسمت تقسیم شده بود. و پشت حیاط عمارت را وراث در دوره های بعدی تفکیک و فروخته بودند. بعد از بازنشستگی حقیر، عملاً تلاشمان برای برگرداندن به حالت اولیه بی نتیجه ماند.
? – تعمیرات بتدریج به نسبت اعتباری که هر ساله پرداخت می شد، انجام می گرفت. تمامی طاقچه ها، شومینه ی اتاق ها، روشنایی ها باز و اضافاتی که بعدا کار شده بود برداشته شد.
? – تیر چوب ها تعویض، پنجره و در های ورودی نوسازی، آجر های پوسیده در نمای ساختمان چون در اندازه خودش پیدا نشد، ما مجبور شدیم آجر ها را برعکس کنیم، یعنی نمای تخریب شده را به لای دیوار گذاشته و نمای سالم آجر درون دیوار را بیرون گذاشتیم، بدین ترتیب نمای آجری عمارت سیف العلما اصلاح گردید.
(پایانی)


سپاس از خوانش این نگارش ها
علی اصغر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب
? ?????

 

دیدگاه ها