نمایش نوار ابزار

مراسم جشن آیینی، پولکه بایرامی در بناب  ( قسمت دوم )


? – مراسم جشن آیینی، پولکه بایرامی در بناب  ( قسمت دوم )
? – قبل از کشف آتش، ساکنان خطّۀ تاریخی آذربایجان در سرمای زمستان و تاریکی شب در سختی بودند و با مشقّت زمستان را به پایان می‏رساندند. کشف آتش و گرمی برای انسان در حکم آب خنکی بود برای تشنه‏ای در بیابان. انسان با کشف و شناخت گرما در برابر سرما ایمن شد، بدنش گرم گردید، گرما را تجربه کرد و آرامش یافت. با آتش گم شده اش را، نور و روشنایی را، آرامش و آزادی را به دست آورد. دیگر تاریکی رنگ باخته بود، آن هیبت و هیکل ترسناک را از دست داده بود، در روشنایی مرگ تاریکی فرا می رسد. گرگان و درندگان در تاریکی شب بیرون می آیند. از طرفی انسان ها توانستن با روشنگری و روشن شدن فضای زندگی، دور هم جمع شوند تا حیوانات وحشی و خطرناک را که مردم آزاری می کردند، می کشتند و می دریدند، نجات یابند.
? – دیگر غذای خام برایش لذّتی نداشت و با پختن غذا، طعم غذا خوش مزه شد و زندگی دلپذیرتر گشت ، از طرفی با گرمای آتش گِل را پخت، از خامی خلاص شد و به ظروف سفالین به دست آورد تا ابزاری برای آسایش زندگی باشد. از خشت خام آجری ساخت تا خانه های امنی برای مردم ساخته شود و از دسترس حیوان های وحشی در امان باشد.
? – انسان ها آتشکده ها ساختند تا گرمی آن را زنده نگهدارند و از این نور و گرمی به شادی و پایکوبی پرداختند. مردم ایران خصوصاً آذربایجان هیچ وقت آتش را پرستش نکرده‏اند بلکه به خاطر رهایی از سختی سرمای زمستان مورد احترام قرار دادند.
این جشن پولکه “بایرامی” در بناب (جشن مشعل گردانی) از زمان‌های دور با پشت سر گذاشتن حوادث زیاد و گذر از گردنه‌های خطرناک تاریخ تا به امروز رسیده است. طبیعی است تحوّلات و تغییرات زیادی در شکل، شعارها و زمان اجرای آن به وجود آمده است.
?- خوشبختانه امروزه این مراسم ملی و آیینی در جشن عید غدیر در بناب برگزار و ماندگار مانده است .
? – وطن را پاسداریم ، ایرانمان را می ستاییم و این جشن های ملی شادی آفرین را گرامی می داریم.
(ادامه دارد)

 

علی اصغر بالغ باز نشسته ی میراث فرهنگی بناب
? ?????

 

دیدگاه ها