نمایش نوار ابزار

پولکه بایرامی (عید مشعل‌گردانی) در بناب  ( قسمت اول)

? – پولکه بایرامی (عید مشعل‌گردانی) در بناب  ( قسمت اول)

? – شور نور، در پولکه بایرامی، در جشن‌های چارشنبه سوری و جشن عید نوروز، از جشن‌های باستانی و ملّی ماست. مردم جشن پولکه بایرامی را در شب عید غدیر خم در میدانی بزرگ در کنار شهر برگزار می‌کنند.
? – ایرانیان جشن سده را پنجاه روز پیش از نوروز جمشیدی چشن می‌گیرند، و چون برابر آن روز، هوشنگ‌شاه آتش را پیدا کرد ، از این روز پارسیان در جایی بیرون از شهر گرد آمده آتش می افروزند و جشن گیرند.( . بستانی ۱۲۹۰، ۵۰ )
? – جشن سده از واژۀ سد [صد] آمده است. همانطور که هفته به معنی هفت روز است، چهله به معنی چهل روز است، دهه ده روز ، پنجه به معنی پنج روز است ، هزاره به معنی هزار سال ، سده هم به معنی صد روز می‌باشد… . از اوّل آبان تا روز دهم جشن سده است ( آذرگشنسب ۱۳۵۲، ۲۵۱ )
* – شب آمد برافروخت آتش چو کوه
* – همان شاه در گرد او با گروه

? مراسم “پولکه بارامی” در روستاهای زوارق ، خوشه‌مهر بناب، روستای شیشوان عجب‌شیر نیز در قالب دستجات کوچک عزاداری در شب عاشورا در جلوی مسجد جامع برگزار می‌گردد امّا به عظمت و گستردگی مراسم “پولکه بارامی” شهر بناب نمی شود. همچنین به نظر نمی‌‌رسد این مراسم مناسبتی با عزاداری داشته باشد بلکه یک جشن و شادمانی است،
? – گرامیداشت روز کشف آتش است، که در جشن های شب عید غدیرخم در بناب اجراء می‌شود و این موضوع نشان‌ می‌دهد مرکز و خاستگاه این جشن ملّی از اولین های شهر بناب است و شهرها و روستاهای اطراف بدون آگاهی از هدف و انگیزۀ آن به غلط آن را در مراسم عزاداری اجراء می‌کنند.
بر گرفته از کتاب “نگاه نگاره ها”

 

 

علی اصغر بالغ باز نشسته ی میراث فرهنگی بناب
? ?????

 

دیدگاه ها