نمایش نوار ابزار

مراسم جشن آیینی، پولکه بایرامی در بناب. (مشعل سوزان) ( قسمت ششم )

? – مراسم جشن آیینی، پولکه بایرامی در بناب. (مشعل سوزان) ( قسمت ششم )

? – 《… مشعل گردانان حرفه ای، به هنگام مشعل گردانی ( پولکه)، لباس پشمی و اندکی خیس به تن می کنند تا به هنگام پرش تکه پارچه های آتشین به بدن مشعل گردان، زود آتش نگیرد. یک نفر دیگر با یک سطل پر از آب، با کاسه به روی لباس مشعل گردان آب می پاشیدند تا به هنگام پرش تکه های آتش به روی لباس بدنشان آتش نگیرند
?- مشعل گردانان هر از گاهی مشعل توپی شکل را به زمین می زدند تا تکه پارچه های آتشین در حال ریزش، بر روی زمین باقی بماند و به هنگام چرخش پولکه بر روی لباسش نریزد.
البته در هر کاری باید علم و تجربه لازم را باید کسب کرد خصوصا در پولکه گردانی “پولکه” باید در دست یک فرد حرفه ای و تجربه دیده باید باشد، والّا زود سرو صورتش را می سوزاند.
?- عکس فوق مربوط است به مراسم پولکه بایرامی ( مشعل سوزان ) به سال ۱۳۷۷ در میدان غدیر واقع در تقاطع خیابان دریا با کمربندی شمالی در بناب است.
? – این قسمت از نگارش مربوط می شود به اتفاق ناگوار شب عید غدیر (۱۳۷۷). اتفاقی به دلیل عدم رعایت احتیاط مشعل گردانان و تامین امنیّت آتش نشانی.
*- درسال ۱۳۷۷ قرار بود میراث فرهنگی استان به دلیل اهمیّت این مراسم فیلم برداری کند. و اینکه این آیین در این روز، مختص مردم شهر بناب است و در شهرهای دیگر کشور به این شکل و در روز شاد اجرا نمی شود. مردم در جریان این فیلم برداری بودند. در آن سال یک کمی پر رونق تر از سال های قبل اجرا می شد. امّا در اثر عدم احتیاط اتفاقی ناگوار و ناخواسته افتاد. کسانی که برای آتش گرفتن پولکه نفت احسان می کردند و آن را به داخل یک بشکه ثابت در محل می ریختند، از نفت بشکه بر می داشتند و به داخل تشت آهنی که در جلو بشکه بود می گذاشتند. وقتیمردام می بینند نفت بشکه ته کشیده، بشکه را به زمین می خوابانند و می روند روی آن تا مراسم را بهتر تماشا کنند. در این موقع تشت در اثر فرو کردن پولکه سوزان آتش می گیرد، در اثر حرارت آتش مقدار کمی که نفت در داخل بشکه باقی مانده بود به صورت بخار و احتراق در آمده، و داخل بشکه نیز آتش می گیرد و بخار آتش از دهانه بشکه به روی فردی که در نزدیک دهانه بشکه آن ایستاده بود پاشیده می شود و فرد آتش می گیرد.
⚫️ – فرد مصدوم را به بیمارستان می رسانند، مصدوم چند روز بعد بخ رحمت خدا می رود، این اتفاق ناگوار باعث شد چه چند سالی این مراسم تعطیل شود،


(ادامه دارد)
علی اصغر بالغ باز نشسته ی میراث فرهنگی بناب

? ?????

دیدگاه ها