نمایش نوار ابزار

مراسم جشن آیینی، پولکه بایرامی در بناب (قسمت هفتم، پایانی)

? – مراسم جشن آیینی، پولکه بایرامی در بناب (قسمت هفتم، پایانی)

?- عکس فوق جناب آقای حاج مصطفی فعال آذر، یکی از پیشکسوتان مراسم “پولکه بایرامی” در عید غدیرخم می باشد. سال هاست در بقای این مراسم آیینی تلاش می کند.

?- بعد از اتفاق آن رویداد ناگوار که در قسمت ششم آمد. خوشبختانه به لطف و همت مردم و با کسب اجازه از مسئولین چند سالی است در انتهای خیابان دریا، کنار میدان قبرستان گلشن زهرا، بزرگان به همراه تماشاچیان این مراسم را برپا می کنند.
چند سالی است عده ای هم از پولکه گردانان به مناسبت جشنواره کباب بناب، در شب عید غدیر بخشی از این مراسم را برای زیبایی، و رونق جشنواره کباب بناب در پارک ملت اجرا می کنند. اما مراسم اصلی همچنان در انتهای خیابان دریا کنار میدان قبرستان گلشن زهرا بر گذار می گردد.

? – از بزرگان پولکه‏ ( مشعل) گردانان مراسم پولکه بایرامی اسامی چند نفرشان آورده می شود: مرحومین آقایان مهدی خزانه قدیم (یرآلماچی مهدی)، محمد محمدی، اسد فتوح اقدم، محمد جباری (فایتونچی)، صمصام (دمیر اوغلی)، شیخ محمد دلیر اشرف، حاجی محمد میرزایی، زینال، غلامعلی نورس، قلی بهشتی، حاجی علی اصغر مشهوری، علی فرزند عبدالمحمد (فایتونچی) و کریم خزانۀ قدیم. اسامی برخی از بزرگانی نیز که در قید حیات هستند به این شرح است: حاجی غلامرضا اختگان، حسن دوراندیش، باقر زیادپور، حمید جاویدفر و حاج مصطفی فعال آذر.
?- عزیزان دیگری هم در این مراسم فعّالند ولی حقیر اسامی این بزرگواران را نمی دانم
(پایانی)


علی اصغر بالغ
باز نشسته میراث فرهنگی بناب

?????????

دیدگاه ها