نمایش نوار ابزار

دید و بازدید های عید (قسمت دوم – پایانی)

 

دید و بازدید های عید (قسمت دوم – پایانی)

??_ آنکه ناآشنا را به آشنا، قهر کرده را به دوست صمیمی و برادر خواندگی تبدیل می کند، مصاحبت و دید و بازدید های محبت آمیز است. عید بهانه است، اصل بر ایجاد صمیمیت، دوستی، زندگی مسالمت آمیز در کنار هم بودن و برانگیختن حس انسانیت در میان مردم است.
بچه ای که تازه متوّلد شده و شناختی از دیگران ندارد، با دیدار های تکراریِ و صمیمی است که در طولانی مدت به انس و الفت می انجامد.
?- بزرگان فرهنگ ساز قوم آگاهانه و عالمانه با تکیه بر قرن ها تجربه ی تلخ از قهر کردن ها، اختلافات، جنگ و جدال های قومی، که با دامن زدن آتش افروزان معرکه گیر، منفعت طلبان هزار چهره. این مشکل اجتماعی را بررسی، راه حل هایی پیدا کرده اند تا انسان ها را به هم نزدیکتر کنند. دید بازدید ها تراوش افکار آن عزیزان است به بهانه های مختلف در عید نوروز، دعوت به جشن ها، عیادت از بیماران، دیدار بعد از آمدن از مسافرت، دعوت به میهمانی ها، مراسم ازدواج و جشن های عروسی، دیدار و حلالیّت خواهی بموقع رفتن به زیارت، دیدار در رویداد های ناگوار، شرکت در مجالس ترحیم، خرج و خیرات، جمع نشینی های زمستان، و… که به محبت و مهربانی می آنجامد. این نزدیک شدن ها از دوری ها می کاهد و نمی گذارد اختلافات کوچک به کینه، دشمنی به دعواها ختم شوند.
ضرب المثل محلی می گوید «طوفانین اوّلی، یِللی یِللیدَن باشلار = طوفان های بزرگ از وزش بادی های کوچک شروع می شود.» .??
?_ به دید و بازدید ها، به دیده مزاحمت نگاه نکنیم، از میراث و تجربه ی حکیمانه ی بزرگان قوم استفاده کنیم. بهانه تراشی به هر شکل و شیوه ای، از مشکلات زندگی، وقت ندارم، بی حوصلگی، خود را گرفتن، دوری جستن از نشست و برخاست ها، راه حل معقول و مناسبی نیست.
?- ارسال انواع پیامک های صوتی، تصویری و نگارشی، خوب است امّا کافی نیست، نمی تواند جایگزین مناسبی برای دید و بازدیدهای حضوری باشد. گُل مصنوعی آن نشاط ، شادابی، احساس، عطر و بوی گل طبیعی را ندارد.
✅ – بعد از انقلاب به دلیل عدم اعتقاد، نگرش منفی حاکمیّت به فرهنگ و سنن ایران باستان، عدم اطلاع از حکمت و فلسفه این مراسم، خصوصاً، بازی های قدیمی محلی. از طرفی تمرکز افکار همه ی نهادهای فرهنگی به جنگ ایران و عراق. این رسوم سنن باستانی چراغش به خاموشی گرایید.!! و اراده ای هم برای این احیای این مراسم باستانی دیده نمی شود.!!!؟؟
(پایان).

 

 

علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
???????

دیدگاه ها