نمایش نوار ابزار

?- دید و بازدید های عید نوروز.

✳️ _ چَرشنبه سوری در بناب. (قسمت اول )

?- دید و بازدید های عید نوروز.

( محبّت جوزده اولار = محبت در دیده ها و دیدارهاست ).
?- مقدّمه: خواندنِ کتاب، نوشته های تاریخی، یادآوری از گذشته ها، حفظ آثار تاریخی، گفتگو در فرهنگ های بومی، تشرح مراسم و آیین های باستانی، شکافتن خوبی های میراث گذشتگان، بازی های محلی و … به معنای ماندن، درجا زدن، بازگشت به گذشته ها، بودن و شدنِ دستوری و تکلیفی نیست، آن کار “حاکمان” و “راویان” است.
?- اندیشیدن، بکارگرفتن عقل و خرد، برای واکاوی از ظرفیت های میراث فرهنگی ملّت بزرگ ایران. یاری گرفتن از حافظه تاریخی انسان ها و از تجربیّاتِ مثبتِ اندیشمندان، فرهنگ سازان و بزرگان قوم، سنگ محکیست برای اطمینان بیشتر به درستی و سلامت راهی که می خواهیم برویم. کاستن از ضریب اشتباهات و جلوگیری از خسران و خطاهای احتمالیست. بفرض اگر زمانی “یاد” و حافظه ی ما را پاک کنند، انسان راه رفتن را گم می کنند. افزودن تجربیّات امروز بر بنای گنجینه و ذخایر مثبت میراث فرهنگی دیروز، به استحکام بنای فکری قومی می انجامد. یک ثروت و سرمایه ی ملّی بزرگ به آیندگان است.
?- میراث فرهنگی راه نیست ، چراغ و راهنمای راه است. میراث فرهنگی پشتوانه ارزی است برای سرمایه گذاری های موفق و سودآور، میراث فرهنگی یک جمع مشاورتی است با کوله لاری از تجربیات مثبت هزاران ساله در خدمت زندگی، هنر، ادبیّات، اقتصاد، روابط اجتماعی، روابط بین الملل، کشور داری، مدیریّت، معماری. میراث فرهنگی عصای دست است. میراث فرهنگی فکر نیست کمک فکریست و…
?- حقیر مطالب در ارتباط با میراث فرهنگی را از این منظر و با این دیدگاه و نگرش می نگارم. ?
?? – یاد ایام: دیگر از مراسم زیبای عید نوروز، بعد از خانه تکانی، دید و بازدید های “نو”ی نوروزیست. چه با آغاز سال نو و بهار طبیعت، دید بازدید ها نیز بهاری می شوند. یک دیدار تازه و ساده، اظهار محبّت و بیان زنده، اینکه در یاد منی و من شما را دوست دارم.
? – در عید همه چیز برای بچه ها شادی آفرین است. بازی با فرفره های رنگی، آشیق، مازولاخ، چُوس آغاجی، پیل آغاجی، جیزلَن پاش، ایاق جزیق، قومدیم چِشدیم، هالای هالای، هِلق قیش، جولا بادام، قوم قوزالاخ پِندریللی، ناققشلی و … روز و روزگاری بود. ??

علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
???????

 

دیدگاه ها