نمایش نوار ابزار

بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه  میدان عالی قاپوی بناب (ق- چهارم)

بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه  میدان عالی قاپوی بناب (ق- چهارم)

🌻 《… شهرداری از گذشته ها به اصول شهرسازی و زیبا سازی شهر کم لطفی کرده. توجه بیشتر به درآمدزایی برای حل مشکل مالی داخل سیستم در پرداخت به حقوق کارمندانش باعث شده به شهر مانند چاه های نفت نگاه کنند، برداشت نفت شده اما به پسامدش توجهی نکرده اند. مصداقش درسطح شهر بوضوح مشاهده می شود.

👈- گاها بعد از حرس درختان خیابان های شهر، به نمای مغازه ها نگاه کنید، آنچه دیده نمی شود زیبایست. شکر خدا عیب ها را شاخه سبز درختان پوشانده است. شهرداری باید خیلی مواظب این درختان باشد.

 👈 – از دو مسجد شاخص و منحصر بفرد از دوره صفوی، یعنی مساجد جامع تاریخی مهرآباد و میدان ( گزویش)، از درونشان آواز زیبایی هنرِ ستاوندها، نقش و نگاره ها و عشق پیام آورانِ صلح و دوستی در فرهنگ ایرانی طنین انداز است.

  اما از بیرونشان فریاد رنجی که از متولیان و زمامداران زمانه، بی حرمتی، تجاوز به حریم خصوصی، ریختن آشغال، کهنه پارچه هایی بنام سایبان دستفروشان، پرتاب میوه های گندیده به دامانشان، ساختن مغازه هایی در داخل میادین. بستن پابند باجه بانک شهر به پای این مسجدِ گرفتار در داخل حصار های ناخواسته از سازه های زوری در اطراف مساجد. و مسئولین متولّی،  متولّیان زیباسازی شهر در تماشای عادت گونه و بی تفاوتی همیشگی. گردشگران در حسرت برداشت یک عکس از نمای این بنای تاریخی.

🌹- رونق گردشگری  و توسعه با این نابسامانی ها، سازگار نیست و تا به امروز هم نبوده است. شهر های توسعه یافته، مانند اصفهان، شیراز، تبریز، بناب دوره صفوی، برنامه داشته اند و دارند.

👏 – آثار بجا مانده از آن دوره، حاکی از رعایت روند اصول شهرسازی و فرهنگی بود. هرصنفی در مکان مناسب و در بازارهای مستقلّی مستقر شده بودند.

👏 – بازارهای: مسگران، کفّاشان، کلاهدوزان، سرّاجان، حلّاجان، جلفاگران، پارچه فروشان، موتابان (متولار)، آهنگران، خاموت دوزان، نعل زنان، پلاندوزان، ریختگران، سرای های گندم فروشان، نمد سازان، رنگرزان، دبّاغان، کاروانسراهای اقامتی، برج و باروی شهر، خندق، دروازه های ورود و خروج و…. همه چیز و همه جا هماهنگ با توسعه و…

( ادامه دارد)

💐- پیشاپیش، ۲۹ فروردین ماه مطابق با ۱۸ آوریل روز جهانی بناها و محوطه ‌های تاریخی گرامی باد.

 

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

 

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از بهزاد نبی قدیم]
    با سلام خدمت استاد بالغ عزیز ممنونم از زحمات جنابعالی برای معرفی تاریخ و فرهنگ شهرستان بناب 🙏🌹❤️

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ارادت بهزاد جان
    ممنونم از توجه خاصّتان به تاریخ و میراث فرهنگی شهرمان
    درودها
    🌲🌹🙏🙏🌹🌲

    [ارسال از بهزاد نبی قدیم]
    استاد امروز یکی از چوپانان شهرمون در قیماسخان فسیل های سنگی خوبی پیدا کرده بود احتمالا مال آبزیان هستند در بناب کسی هست که دانش فسیل شناسی داشته باشد تا برای قدمت تاریخی و شرایط جغرافیایی قیماسخان ازشون کمک بگیرم؟

    اصغر بالغ, [۱۷.۰۴.۲۲ ۲۱:۲۳]
    [ارسال از اصغر بالغ]
    با درودی دیگر بهزاد جان
    حقیر کسی که فسیل شناس باشد سراغ ندارم
    آما می دانم در آن مسیر تا “توران دره سی” و مسیر غار چاخماخلار فسیل دارد،
    سراغش را از دوستان می گیرم اگر پیدا کردم اطلاع می دهم.
    ممنون و متشکر

    [ارسال از عباس کاظم نژند]
    باسلام، چقدر زیبا واصولی نگاشته شده است ، باشد که مسئولین وقت شهر بناب لااقل همانند گذشته گان ( دوره صفویه) بفکر آینده شهر باشن وتنها به گذران روز نباشند ، ورونیکا بسیار بنظر میاد شهردارمحترم و عوامل شهرداری بیشتر به موارد ذکر شده توسط جناب بالغ که دغدغه مردم شهرستان بناب میباشد توجه ویژه نمایند تا شاید قدمی ویا قدم‌هایی موثر برای شهرعزیزمان بناب داشته باشند

    اصغر بالغ, [۱۸.۰۴.۲۲ ۱۲:۱۵]
    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و عرض ارادت برادر بزرگوار جناب کاظم نژند
    یادآوری خوب و بجاست، شهرداری محترم باید به زیبایی شهر و جمع کردن این نابسامانی های موجود شهری که قسمتی از آن در بخش سوم نام برده شده بیشتر عنایت داشته باشد. قطعا رفع این معایب برکات دیگری برای شهر بوجود خواهد آورد. که پیشرفت و توسعه یکی از آن ها.
    سپاسگزارم از توجه حضرتعالی به مطالب میراث فرهنگی شهرمان
    💐🌹🙏🌹💐

    اصغر بالغ, [۱۸.۰۴.۲۲ ۱۷:۰۳]
    [ارسال از عباس کاظم نژند]
    درود برشما ، برکسی پوشیده نیست در زمان ریاست شما در میراث فرهنگی شهرستان بناب که ابنیه ها که مرمت نکردین وبرای خودت یادگار ماندگار بجا گذاشتی ، یادمه در زمان مدیریت شما در میراث فرهنگی بناب چندین کارگاه مرمت در چند نفطه شهرستان همزمان به فعالیت بودنند مثل بش گوزلی چویپی( پل پنج چشمه) حمام حاجی فتح اله درکاملو، مسجد اسماعیل بیگ ، مسجد کبود( جویو مسجد در گزاوشت) مسجد زوارق ، مسجد زاوشت ،ومسجد زرگران که بنده افتخار اینو داشتم با۴ نفر از اهالی مسجد) بعنوان هیات امنای مسجد باشما در جهت مرمت مسجدی که بیش از ۷۰ درصد آن ازبین رفته ، یادم بیش از۱۰ با باهماهنگی شما با مدیر کل میراث فرهنگی استان در جلسه شرکت کردیم وهمیشه دربناب شبانه روز زحمت می‌دادیم ، خدارا شاکریم که امروزه مسجد زرگران در خور شآن مردم بناب وایران که بارها ازکشورهای مختلف ازجمله آلمان برای بازدید به این مسجد تاریخی دوره صفویه مراجعه می‌کنند وبنده با دیدن بازدید کنندگان افتخار میکنم که در شهر ماهم چنین ابنیه تاریخی معتبری وجود دارد ولازم است جمله هم به مسئولین عزیزشهرستان بناب عرض کنم اگر هرکدام از روسای ادارت تنها ۳۰ درصد کار شما را امروزه انجام بدهند درمدت خیلی کم بناب سرآمد اکثر شهرهای آذربایجان خواهد شد ، نمی‌شود مگراینکه شبانه روز بفکر کار باشند وتلاش نمایند ،وبازم میگم ایییی کاش اون کاروانسرای ممقانی خداب نمیشد که بجرات میتونم بگم که شهر بناب از لحاظ ترویست پذیری حتی ازتبریز هم بالا میتونست باشد ، خداوند کمک حال همه مسئولین دلسوز بناب باشد انشاالله ، برادر کوچک شما کاظم نژند

    [ارسال از اصغر بالغ]
    با درودی دیگر
    ممنون و متشکرم برادر بزرگوار
    از قدیم گفته اند
    “یک دست صدا ندارد”
    مرمت مسجد زرگران بهمّت، جضرتعالی، مرحوم حاج حسن دوستی فام، برادران محترم کاظم نژند، جناب حمید ابراهیمی، و…
    که حقیر شرمنده زحماتی که آن زمان به هر تک تک این عزیزان داده ام هستم.
    جنابعالی لطف دارید، اگر کاری شده به کمک مردم آن محل انجام گرفته.
    خدا را شاکرم که یکی از مساجد زیبای شهرمان ماند و از بین نرفت. به عشق هنرمندانی که عاشقانه این مساجد را خلق کردند و برای بناب افتخار آفریدند.
    سپاس