نمایش نوار ابزار

بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه ، میدان عالی‏ قاپوی بناب (ق- دوم)

 🌻 -بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه ، میدان عالی‏ قاپوی بناب (ق- دوم)

 

👈 -《…هر کدام از این نهادها در میدان عالی قاپو، در رأس مثلث صاحبان قدرت، برای کارشان توجیهات عامه پسند ساخته بودند. با این وجود نتوانسته اند آن کرامت انسانی، آزادی اندیشه و عقیده،  اراده و حاکمیّت مطلوب مردم بر امور خویش را تامین و تضمین کنند.

*- قدرت:  در اختیار گرفتن کل درآمد مملکت به بهانه حفظ امنیّت.

 *-ثروت: بهره کشی و ایجاد نظام برده داری به بهانه تولید و آسایش مردم.

*- دین: ده ها نوع دریافت پول، با نام و بی نام، برای تامین آخرت مردم.

👏-  اندیشمندان و معماران فهیم ایران، با طراحی و ساخت اینگونه میادین، ساختمان اتاق فکری این سه قدرت تاثیر گذار در اداره کشور را که زمانی به نفع مردم، و زمانی سبب فروپاشی وحدت اجتماعی در تاریخ شده اند. در میدان عالی قاپو جمع کرده بودند.

    بعبارتی اندیشمندان هوشمندانه، قدرت های پشت صحنه را به صحنه آوردند تا مردم صحنه گردانان را مستقیم به نظاره بنشینند و کاستی ها را بگردن دیگران نیاندازند.

 و همچنین خواستند این سه قدرت با نظارت مردم، با وحدت عمل بیشتر، در شکوفایی کشور نقش آفرینی کنند. خوشبختانه در دوره صفوی چنین شد.

👏- از طرفی موقعیّت جغرافیایی خوب بناب، دشتی در دامنه های سرسبز زیبای سهند، نهرها و جویبارهای جاری در تمام کوچه ها و پس کوچه های شهر،  قرار گرفتن در جاده فرعی ابریشم، ترانزیت شهرهای شمالی به شهرهای جنوبی کشور، منزل گاهی برای عبور کاروان های اقامتی و تجارتی، رونق داد و ستد و تجارت در شهر، به طبع آن ایجاد ده ها شغل تولیدی و صنایع دستی، فعّال شدن شغل های جنبی مردم، شکل گیری بازارهای هفتگی منطقه ای، بازارهای سرپوشیده، تفکیک صنف های مختلف هر کدام در بازاری مخصوص، همسو با انظباط شهری، رعایت قوانین شهرسازی،  باعث بالا رفتن اقتصاد مردم شهر، تولید و درآمد مردم، به طبع آن رفاه و آسایش همگانی، ساخت کاروانسراها توسط بخش خصوصی، در مسیر این جاده، ساخت مساجد بسیار زیبا و منحصر بفرد برگرفته از فرهنگ و هنر ایرانی، ساخت گرمابه های قرنطینه در ورودی دروازه ها برای کاروان ها و مسافران. با داشتن مردان و زنان فعّال و کوشا از نسل دلاوران و حماسه آفرینان خوندولان،  ایجاد زیر ساخت های توسعه پایدار. حاصل مدیریت خوب، اتّفاق و اتحاد عمل، بین بزرگان، برنامه ریزان شهر بود و…  (ادامه دارد)

 

 اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

 

دیدگاه ها