نمایش نوار ابزار

ساری داغ ، شهرک ولی عصر بناب ( قسمت دوم)

جناب دکتر صدیقی ( قسمت دوم- جواب بالغ)

🍃🌷- بله درسته جناب دکتر، بررسی های میدانی بعد از تاسیس میراث فرهنگی بناب، که حضرتعالی نقش کلیدی در تاسیس این اداره داشتید. در ساری داغ متوجه دو منطقه ی تاریخی سکونت انسان. و قبرستان تاریخی از هزاره اول تا هزاره سوم پیش از میلاد مسیح را داشتیم. اسناد کارشناس باستان شناس در آرشیو اداره و هم در  کتاب (بررسی های باستانشناسی منطقه بناب) موجود است.

🔸 «… سفالها: محوطه و قبور باستانی ساری داغ ۱و۲ شامل سفالهایی با خمیره قرمز و ماده چسباننده الیاف گیاهی، شن و دانه های سفید که عموماً به فرم لبه های نوک تیز کمی متمایل به بیرون و بصورت داغدار با پوشش گلی قرمز آرایش شده اند. بنظر می رسد قدمت اینگونه سفالینه ها به هزاره سوم، هزاره دوم ق.م بوده باشد…» ./علی صدرایی / بررسی های باستان شناختی منطقه بناب /، ناشر گنجینه هنر / تهران / ص ۱۸۳

👈- در شهرک سازی متوجه تخریب این منطقه توسط پیمانکار شرکت شهرک سازی شدیم، پیمانکار شب ها به بهانه تسطیح زمین با لودر دنبال آثار تاریخی زیرخاکی می گشت، اینقدر درک نداشت که بفهمد در مناطق تاریخی با این قدمت  غیر از سفال چیزی یافت نمی شود و آن هم با فشار لودر می شکند و از بین می رود. البته اگر درک داشت این خسارت را به منطقه و تاریخ ایران نمی زد. و ما شاهد شکسته سفال ها در منطقه بودیم. از نامبرده شکایت کردیم کار به اداره کل مسکن شهر سازی کشید، توافق شد پیمانکار این منطقه تاریخی را آزاد کند تا یک کاربری با حفظ آثار مربوطه توسط کارشناسان میراث فرهنگی تعریف شود.  محدود مشخص گردید. متاسفانه بعد بازنشستگی حقیر شنیدم  بیشتر قسمت ها تخریب و به خانه  مسکونی تبدیل شده است.

👏- جناب دکتر چیزی که برایم بسیار جالب بود، اینکه در پنج هزار سال پیش با آن جمعیّت اندک و زمین زیاد در دشت زیبای دامنه های سهند بناب با آن آب و رودخانه های زیاد. این درک و فهم عمیق کارشناسی را داشتند که زمین های کشاورزی را تخریب و به خانه تبدیل نکنند، این امانت را به دست نسل های آینده  بسپارند، امانتدار خوبی بودند. آمده اند بر روی “ساری داغ” کنار رودخانه صوفی چای ( سپی چای منطقه سپیگان) در ادوار مختلف اتراق کرده اند. کاری که حضرتعالی در شهرک سازی لحاظ فرمودید.

     امّا همه مردم و مسئولین  این بینش و نگرش را ندارند، بعضا مسئولین در بهترین و حاصلخیز ترین زمین های کشاورزی مجوز ساخت مسکن صادر کرده اند. باغات زیادی در همین شهر و شهر های دیگر در خانه سازی از بین رفته اند.   امید اینکه  مردم و مسئولین درس خوبی از مردان فهیم پنج هزار سال پیش را آموخته باشند.

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌹🌻🙏🙏🌻🌹

 

دیدگاه ها