نمایش نوار ابزار

بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه  (ق – ششم)

 

 

👏💐 – “بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه (ق – ششم) 🌻 – میدان عالی‏قاپوی بناب، دوره صفوی

👈 《… عظمت میدان عالی قاپوی بناب در گذشته بیانگر اتفاقات و رویدادهای تاریخی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی، سیاسی خوبی بوده است. نمای معماری شهر و شهرسازی در انظباط با سایر اندام شهر همسویی و هماهنگی داشت. که در قسمت های پیشین نوشته شده.

🔸 – آن دوره های طلایی برای نسل امروز، باید گفتن ها و درس هایی داشته باشد. خصوصا به  مدیران و برنامه ریزان شهری به جهت ارتقاء زیبا سازی شهر همگام و هماهنگ با توسعه و پیشرفت.

🌺 – با بررسی آثار بجای مانده از  میدان عالی قاپوی بناب، بازارهای سنّتی و محلی بجای مانده: نهرها، جویبارها، مساجد تاریخی با ستاوندهای چوبی و نقش و نگارهای منحصر بفرد، با فضای باز اطرافشان، تجارت و اقتصاد پویا در گذشته. باید به درستی آسیب شناسی و علل از بین رفتن این نظم و زیبایی شهر را مورد مطالعه  قرار داد و در یک برنامه مدون، مدیران را مکلف به احیاء آن کرد.

 👏 – جای بسی خوشحالیست که میدان عالی قاپوی اصفهان هنوز هم وضعیت قبلی را خود را بخوبی حفظ کرده است. همچنین مدیران دلسوز شهرهای: کرمان و اردبیل، قزوین با تلاشی تحسین آمیز، میادین عالی قاپوی شهر را خوبی احیا و به حالت اوّلیه باز گردانده اند. اما در بناب صمیمات مدیران و مسئولان، ندانسته و دانسته، تیشه به ریشه این یادمان های تاریخی زده و می زنند. تا این آثار، اگر اندک تاثیری را هم در ابتکار و خودباوری جوانان امروز داشته باشند. از بین ببرند.!!، و هیچ اراده ای هم در فکر احیاء و ساماندهی دیده نمی شود.

🌾- حداقل کاری که می شود کرد، این مطالب را باید نوشت تا در تاریخ این شهر برای بیان کارنامه و عملکرد خوب و بد  مسئولین و تصمیم گیران عصر تخریبگران ماندگار بماند و نسل های آینده قضاوت درستی به این روی دادها خواهند داشت.

🌹 – تشریح میدان عالی قاپوی بناب:  در سمت شمال و غرب ورودی های میدان عالی‏قاپو، مسجد جامع تاریخی گزویش و اسماعیل‏بیگ. در سمت شرقی آن راسته بازارهای سرپوشیده و در سمت جنوب میدان ارگ عالی قاپوی بناب قرار دارند.

  تا سال ۱۳۲۰، عمارت عالی قاپو با تغییراتی در معماری آن، بنام عمارت “سالارخان” متولّی شهر به حیات خود ادامه می داد.

 🔸- حریم میدان عالی قاپوی بناب، از روند تخریب ها در امان نماند. احداث خیابان جدیدِ دریا در دورۀ پهلوی، باعث از بین رفتن…. ( ادامه دارد)

 

 

اصعر بالغ باز نشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها