نمایش نوار ابزار

“بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه. (ق – هفتم)

 “بنابِ بعد از انقلاب، در مسیر توسعه. (ق – هفتم) 🌻 -میدان عالی قاپوی “بناب” در دوره “صفوی”:

 🔸- 《… ضمن اشغال همه جانبه میدان عالی قاپو، حریم میدان نیز از روند تخریب در امان نماند. احداث خیابان جدیدِ دریا قبل از انقلاب، باعث از بین رفتن کاروانسراها و آسیب بازارهایی از جمله  “بازار حاجی احد”، گردید. جای مغازه‏های جدید، ساختمان نیروی انتظامی سابق، کانون فرهنگی ۱۳ آبان، اداره آموزش و پرورش، مصلی و برج میلاد، احداث سرویس بهداشتی بزرگ مصلی. بخشی هایی از حریم و داخل میدان بود که در مدت ۷۰ سال گذشته شکل میدان را دگرگون کرده اند.

👈- آسیب‏های وارده شدید است، به همین خاطر می بینیم توسعه در اطراف و خارج از شهر بناب در حال شکل گیریست ولی در داخل به اغما رفته است. برای بازگرداندن به حالت اوّلیّه، بازآفرینی نظم قبلی، به شناخت مسئولین از گذشته تاریخی این شهر و اراده جمعی نیازمند است. کاری که شهرهای اردبیل، قزوین، کرمان و… در بازآفرینی قدم های بزرگی برداشته اند.

🔸- شاخه‏ای از جادّۀ قدیمی (ابریشم فرعی) از داخل این میدان و از کنار عمارت عالی‏قاپو، مسجد علمدار (مسجد جُل‏باشی)، از داخل بازار حاجی تقی عبور و به دروازه گاودول می رسید.

🔸- شاخه دوم از داخل میدان می گذشت وارد بازارهای  سر پوشیده می شد و از طریق بازار آهنگران و مسگران به طرف دروازه گاودول می رفت.

🔸- شاخه ای در جلو راسته بازار وارد حلاج بازار می شد، بعد به میدان مهرآباد و دروازه مراغه می رفت.

👈 –  میدان عالی قاپو، گویایی از شکوه، تمدن بناب در زمان دورۀ صفویّه را دارد.

🔸- وقایع مهّم تاریخی از جمله “حماسه خوندولان”  مردم شهر در برابر سپاه مغول با آخرین لایه آتش‏سوزی دوره ایلخانی در تپّه‏ باستانی “قره تپۀ گزویش”  کنار “خوندلان”.

    حمله شیخ عبیدالله شمزینی ( کرد جلدی).

 حمله و هجوم  بال باس ها.

    خاستگاه ستاوندهای چوبی با نقش و نگارها در مساجد تاریخی بناب.

   کتیبه های سنگ قبرها در قبرستان های بناب، روستای قره چبوق، خانابره، زوورا، چله غار، کوته مهر، خوشه مهر، دُش، محله مهرآباد که روی بعضی از آنها کلمۀ «شهید» حک شده است.

🔸 – حمّام تاریخی حاجی فتح‏اللّه و نقش آن در قرنطینه کردن مسافران ورودی از دروازه گاودول  و…..

(ادامه دارد).

 

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

 

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    [ارسال از Rasoul Sadighi_Bonabi]
    خیلی عالی و پرافتخار
    🌸🌸🙏🌸🌸

    [ارسال از اصغر بالغ]
    سلام و ارادت دکترجان
    ممنون متشکرم از توجه حضرتعالی