نمایش نوار ابزار

کتیبه هاو سنگ نگاره های قبور روستای زُوورا (زوارق)(قسمت چهارم و پنجم)

✳️ – کتیبه هاو سنگ نگاره های قبور روستای زُوورا (زوارق)(قسمت چهارم)

👈 – درسمت جنوبی روستای زوورا در دامنه کوه قره قشون، قبرستان وسیعی است با سنگ قبرهای منقوش منقّش به نقش و نگارهای هنری و بسیار زیبا، با نوشته هایی به خط کوفی و نستعلیق. از دوره اسلامی و ایلخانیان مغول.
🔸 – در قسمتی از قبرستان، گوردخمه هایی از زمان زرتشت وجود دارد. در بدنه برخی ازاین سنگ قبرها عبارت”شهید” و “شهادت” نوشته شده است. آیا این مردمان در مبارزه با سپاه ایلخانان مغول شهید شده اند ؟. این امر مستلزم بررسی های عمیق تاریخی است باید در این زمینه پژوهش شود.
امّا هرچه بوده و هرچه باشد نشان می دهد روستای زوورا به لحاظ قرار گرفتن در مسیر جاده فرعی ابریشم و دروازه “محال گاودول” آبستن حوادث تاریخی بسیاریست بوده است که آخرین آن ها لشکر کشی شیخ عبیدالله شمزینی، و هجوم طایفه ای از اکراد بنام “بال باس” ها به شهر بناب، جنگ و مقاومت مردم بناب به رهبری شیخ علی قاضی بنابی در این منطقه اتفاق افتاده است. و روستای زوورا در خط مقدم این جنگ ها بوده.
نام محله کردجَلدی = کردکندی) در اول ورودی دروازه محال و گاودول یادگاری از آن دوران است.
👈 – نوشته ها بر روی سنگ قبر های هر شهر و دیار ، گنجینه ای از تاریخ گویای سرزمین ایران باستان ماست. در واقع بیوگرافی همان صاحبان قبرهاست، اما یک لحظه مکث، یک دقیقه دقّت درپای صحبت این سفر کرده ها، برای ما سخنی از گذشته ها دارند. مگر نمی گویند گذشته چراغ راه آینده است، پس چشم اندازی کوتاه از این دریچه روشن به سرنوشت مردان گذشته ایران زمین باید، چرا چه یک سر این وقایع با فرهنگ و تاریخ امروز ما خصوصاٌ تاریخ شهرمان گره خورده است. و …
( ادامه دارد)

✳️_ کتیبه های سنگ قبور روستای زُوورا (زوارق)
(قسمت پنجم)
👈 -《… کار نیک و اندیشه خوب: از بزرگان فهیم ایران، از همه دانش ها برای ما به یادگار گذاشته اند. به طرق مختلف و به صورت مکتوب و ضرب المثل، نقاشی، ادبیّات شفاهی. این بار پیام در کتیبه های سنگی، فریاد رفتگان، از زیر خاک به خاکیان روی زمین، که تجربیات ما را چراغ راهتان قرار دهید و مسیر را بشناسید. زمان به سرعت باد می گذرد هر لحظه آغوش خاک باز است. آنکه می ماند، انسانیّت است و خدمت به مردم.
👈 – این کتیبه ها شناسنامه ی قوم و قبیله ایست.
گاهی با واژه ها، گاهی با نقش و نوشته ها، گهی با نوع سنگ، گهی با طرح و رنگ. با ما سر صحبت و سخن ها دارند.
ما می توانیم با مطالعه ی این آثار ماندگار، وضع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی گذشته ها را بشناسیم
🔸- چقدر افتخار آفرین است بر روی سنگ قبر های رفتگان این روستا از دوره ایلخانان مغول، واژه ی “شهید” حک شده است.
🙏 – اشکالِ بسیار زیبای هندسی با دستان هنرمند حکاکان ایرانی این منطقه، بااشعار، جملات عارفانه ، اندرزهای حکیمانه ، در قاب ها و طرح های متنوع ، شکلی از سپر ، تیر و کمان، عشق، آرم های آئینی و مکتبی. نثر هایی که رنگ و بویی از مردم داری و خدا خواهی دارند.
برای حفظ و ماندگاری این سنگ نگاره های تاریخی اندشمندان ایرانی، بزبان عربی با خط نستعلیق نوشته اند تا از جهل جاهلان در امان باشند. اگر با این خطوط نوشته نمی شدند، درهمان دوره نابود می شدند. و امّا…
(ادامه دارد).


اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب

دیدگاه ها