نمایش نوار ابزار

✳️- روستای زوورا ( زوارق)مسجد جامع میدان (قسمت سوم)

✳️- روستای زوورا ( زوارق)مسجد جامع میدان (قسمت سوم)

👈- 《… مرمت مسجد تاریخی جامع میدان

👈- جالب توجه است در تعمیرات پی ستون‌های مسجد متوجه پی‏بندی قدیمی (فونداسیون) از مصالح سنگ لاشه و آهک شدیم، تمامی پایه‏ ی ستون‌ها و دیوارها به همدیگر وصل شده بود. عرض این شناژ ۱۱۰و ارتفاع آن ۱۲۰ سانتی متر بود. اینگونه پی بندی بیانگر وجود علم معماری در پی‌بندی بین پایه ستون ها از زمان‌های بسیار دور در میان معماران ایرانی رواج داشته است. حداقل برای حقیر در این منطقه و در روستا ها تازگی داشت.

🔸- اولین مرحله مرمّت مسجد فوق، با سبک سازی پشت بام مسجد،  برداشتن برخی از الحاقات؛ از جمله آشپزخانه که در حیاط واقع شده بود، به سمت شمالی مسجد انتقال داده شد. پی و بدنه دیوار ها استحکام بخشی، تقویت و یا نوساز گردیدند.

🔸- در مرحله دوم سقف مسجد که در ادوار گذشته به اشتباه مرمت شده بود، تخته پردوهای منقوش با ابزارکار، پوسیده بود، تعویض، و باتخته پردوهای ابزارکاری شده به سبک اولیه تعویض و اصلاح گردید.

🔸- سنگ‏ زیرستون های قدیمی که ابزار و تراش‏های متفاوتی داشتند، به شکل اولیه از سنگ اسپراخون تراش کاری و در زیر ستون های چوبی گذاشته شدند.

🔸- سرستون ها توسط، نجار “یدالله کریمی داداشی‌”، نجاری که در چوب کاری سنّتی مهارت زیادی داشت، مرمّت و در جای خودشان قرار گرفتند. در آینده از زحمات و کاری های این عزیز و جناب آقای نجّار حاج “جواد هاشمی” در مرمت مساجد تاریخی بناب یاد آوری خواهم کرد.

👏- اکنون مسجد با اینکه مرمتش کامل نشده، امّا مورد استفاده مردم خوب و نجیب زوورا گذاشته شده است.  ضمن تشکر از مردم نجیب و هیئت امنای مسجد، در همکاری خوبشان به هنگام مرمت، امیدوارم در نگهداری این مسجد زیبای تاریخی تلاش و کوشش  کننند.

(ادامه دارد)

 

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها