نمایش نوار ابزار

بنابِ بعد از انقلاب،در مسیر توسعه.(ق-هشتم)

👏💐 – “بنابِ بعد از انقلاب،در مسیر توسعه.(ق-هشتم)

👈《… گرمابه تاریخی “قاضی حمامی” برای مسافرانی که از شهرهای شمالی وارد دروازه تبریز و داخل قلعه شهر می شدند مورد استفاده قرار می گرفت. بعد، از سمت غرب داخل میدان عالی قاپو، بازار های سرپوشیده و کاروانسراهای شهر جهت تجارت می آمدند.
👏- خدا سلامت کند جناب آقای حاج “بشیر سهرابی” را، سند و شاهد زنده ای است برای ورود و خروج کاروان ها با بارهای شتران و دروازه های قلعه شهر و عوارضی که به هنگام ورود از کاروان ها می گرفتند.
🔸- تجّار بعد از معاملات راهی دروازه های خروجی شهر برای مسافرت به دیگر شهرها می شدند. (برای دیدن دروازه ها و نقشه قلعه شهر، به نقشه تفصیلی شرکت “بانیان”، آرشیو نقشه های شهرداری بناب مراجعه گردد).
🔸- گرمابه تاریخی مهرآباد در منطقه مهرآباد برای استفاده مردم و مسافران تازه وارد از طرف دروازه مراغه و ورجوی مورد استفاده قرار می گرفت. برای دانستن اینکه در دوره صفوی، شهر در مدار توسعه بوده. میدان مهرآباد و میدان عالی قاپو شاهد زنده ای است.
👈- از تخریب و اشغال میدان مهرآباد دیری نگذشته است. قبل از انقلاب همشهریان عزیز وضع اولیه با آن فضای باز و درخت بزرگ نارون میدان را به خاطر دارند.
🙏- خدا سلامت کند همشهری بزرگوار سرهنگ بازنشسته، جناب آقای “آقا محمد پور” را، این بزرگوار کتابی هم از خاطرات جنگ و حضورش در جبهه ها نوشته است بسیار شیرین و خواندنیست.
روزی به شدت مشغول مرمت گرمابه مهرآباد بودم تا هرچه زودتر مجوزه موزه مردم شناسی را بگیریم. این برزگوار آمد و بعد از احوال پرسی و اظهار دلگرمی گفت: بالغ درعجبم حدود ۶۰۰ سال پیش در دوره صفوی، بزرگان و متولیان شهر با دیدگاهی باز و اینده مگر، این میدان بزرگ را برای رفع نیازهای مردم، در شهر کوچکی مانند بناب، نیاز مردم دانسته بودند.
متاسفانه با گذشت ۶۰۰ سال با افزایش جمعیت و توسعه شهر، این میدان را باید وسیع تر و زیباتر از قبل می ساختند. اما شهرداری وقت بعد از انقلاب آمد در کل فضای این میدان، مغازه هایی ساخت و فروخت، پشت مغازه ها دیوار کشید و چاه عمیق زد. الان شهرداری با کل پولی که از فروش این مغازها گرفته، نمی تواند یکی از این مغازه ها را بخرد و آزاد کند. و … (ادامه دارد)


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها