نمایش نوار ابزار

کتیبه هاو سنگ نگاره های قبور روستای زُوورا (زوارق) (ق- ششم، پایانی)

✳️ – کتیبه هاو سنگ نگاره های قبور روستای زُوورا (زوارق)  (ق- ششم، پایانی)

🙏 – اشکالِ بسیار زیبای هندسی، کار هنرمند حکاک این منطقه، با اشعار، جملات عارفانه، اندرزهای حکیمانه، در قاب ها و طرح های متنوع، اشکالی از سپر، تیر و کمان. آرم هایی از آئین و ایده های متفاوت. نثر های ادبی مردم خدادوست، نوشته شده است.
🌹- از دانایان یاد گرفته ایم که امروزمان با دیروز، دیروزمان با گذشته ها، گره خورده است.
فرهنگ ایرانیان شاخ و برگ تنه یک درختند و ما به این تنه تنیده ایم.
👏- برای حفظ و ماندگاری این سنگ نگاره های تاریخی دانایان ایران، بزبان عربی با خط نستعلیق نوشته اند، تا از دست جاهلان حاکم بر آن زمان در امان باشند.
🌲- جاهلان داشتن سنگ قبرهایی که نمایانگر پهلوانی و فرهنگ ایرانی باشند نمی تابند. ( مانند کار امروز مجلس شورا اسلامی، طرح حفاری و خرید آثار و میراث پدرانمان را که از قرن ها تا به امروز از دست قاچاقچیان، زیر خاک در امان مانده است، حفاری و به فروش برسانند، تا هیچ علامت و نشانی که بیانگر فرهنگ و تمدّن ایران باشند. باقی نگذارند)۱٫ اگر با این خطوط نوشته نمی شدند، درهمان دوره نابود می شدند.
👈 – متاسفانه این یادمان های فرهنگی و تاریخی، تا چند دهه قبل، سالم مانده بودند. اما جاهلان، سرمایه و ثروت های فرهنگی این روستای تاریخی را به قصد سود جویی و پیدا کردن گنجینه، با پتک شکستند. غافل از اینکه گنجینه همین یادمان های تاریخی هستن که از بین بردند.
⚫️ – آخرینشان، سنگ قبر هایی بسیار زیبایی بود که میراث فرهنگی بناب به قصد محفوظ ماندن، با نظر کارشناس میراث، از قبرستان به زیر زمین مسجد عبدل آباد همان روستا انتقال داده شد و به هیئت امنای مسجد به امانت سپرد.
دیری نگذشت، مسجدی که باید کلاسی برای آموزش و یادگیری قوانین خدا، امانت داری، درست کاری، نیک اندیشی می بود. هیئت امناء، مسجد را به قصد نوسازی تخریب و مسجدی را ساختند. اما امانت داری را نیاموخته بودند!!، امانت مردم آن روستا را به سارقان باختند. و ثابت کردند در ظاهر سازی و ریاکاری صداقت دارند!! اما در امانت داری نه.!!!!؟؟؟؟
امنای مسجد باید به مردم و جوانان آن روستا در تاریخ پاسخگو باشند.  (پایانی).


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲
۱
۱- خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا”. پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

 

دیدگاه ها