نمایش نوار ابزار

بناب بعد از انقلاب در مسیر توسعه ( ق – سیزدهم)- در آرزوی بازآفرینی توسعه‌ در عصر صفوی

بناب بعد از انقلاب در مسیر توسعه ( ق – سیزدهم)- در آرزوی بازآفرینی توسعه‌ در عصر صفوی

👈《… قبل از انقلاب چندان سهمی از درآمد ملی و بودجه دولتی به شهر بناب نمی رسید. شهری در بالاسر این رودخانه قرار داشت، میراب ها اول “آب” این شهر را تامین می کردند. مردم شهرهای دیگر از این تبعیض و گرفتاری شدیداً ناراحت بودند. مردم تلاش های قانونی زیادی انجام دادند تا این تبعیض و بی عدالتی برداشته شود. وعده ها همانند رسم و روشِ همه سیاستمداران، حاکمان مستبد و غیر مردمی، “سراب” بود.
شهر آبستن بازیاب و زایش توسعه بود، تا بغض های وابستگی در گلو مانده را باز بگشاید. دنبال کسب استقلال و رهایی می گشت برای بجای آوردن آمال و آرزوی های تاریخی، عقب مانده از کاروان توسعه و ترقی شهر بود. مردم و بزرگان شهر، دنبال یک فرصت مناسب می گشتند.
در آن زمان دو اتفاق مهم روی داد. یکی مصوّبه دولت “وقت” بود که بعد از انقلاب، شهرداری ها را از نظر درآمد، مکلّف به خودکفایی می کرد. این روش سبب شد تا تبعیض و بی عدالتی در استفاده از درآمد دولتی برداشته شود. شهرداری ها باید به پای خود می ایستادند. شهرهایی که عادت کرده بودند همیشه سفره رنگین باز کنند. سفره هایشان کوچک و ساده شده بود.
🙏- یادم می آید یک روز در شورای اداری شهرستان مراغه، از شهردار وقت انتقاد می کردند. چرا شهرداری کم تحرّک و کم کار شده است.؟ این کار همزمان بود با اقدامات بزرگ شهرسازی و خیابان کشی های جناب آقای رحیمیان در شهر داری بناب. (کار و تلاش ایشان کم کاران منطقه را به زیر سئوال برده بود). او در جلسه به منتقدین جواب داد که مقصر من نیستم. زمانی که شهرداری از منابع درآمد مالی دولت بی بهره شد، دیگر شهرداری توان مالی برای اجرای کارهای بزرگ را ندارد.
🙏👏 – در اتفاق دوم، مردم بعد از انقلاب خواهان یک دگرگونی بزرگ در مدیریت شهری بودند. تا این کشتی را به ساحل آمال و آرزوهای دیرینه برساند. دنبال فرزندی توانا از تبار بنابابیان اصیل و دلسوز می گشتند و جناب دکتر صدیقی یافتند. دکتر با شهرستان کردن بناب، این آرزوی دیرینه مردم را برآورده کرد. موانع توسعه را از سرِ راهِ مردم تلاشگر برداشت، ابزار کار توسعه را یکی بعد از دیگری در این شهر ایجاد کرد، مردم را از گرداب گرفتاری نجات داد. آگاه بود که مردم و مدیران تلاشگر بعدی قطار توسعه بناب را به حرکت در می آورند. (ادامه دارد)

 

 


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها