نمایش نوار ابزار

آفرینندگان زیبایی – زیبایی خانه با زیبای خانه. (گلدوزی بانوان. قسمت اول )

 آفرینندگان زیبایی – زیبایی خانه با زیبای خانه. (گلدوزی بانوان. قسمت اول )

💐- گلدوزی و سوزن دوزی روی پارچه،  همواره در طول تاریخ یکی از زیبا ترین صنایع دستی بانوان هنرمند ایرانی است. جهت زیبا سازی و ایجاد نشاط و شادی در محیط خانواده. بانوان خانه،  ابتدا طرحی را نسبت به موضوع و ایده ای که در ذهن دارند و یا الگو بر داشته اند، به عنوان مدل روی پارچه انتخاب کرده. سپس طرح مورد نظر را بر روی پارچه پیاده می کنند. بعد با نخ های الوان و رنگارنگ  متناسب با گل مورد نظر، رنگ نخ را انتخاب و اقدام به دوختن و آفرینش نقوش روی پارچه مورد نظر می کنند. بعبارتی بانوان هنرمند ی که با گلدوزی به پارچه جان می بخشند.

بانوانی که با دقّت، ظرافت تمام، خلاقیّت، صرف زمان و حوصله بسیار،  عشق به آفرینش زیبایی، با آمیزه ای از رنگ ها و برگ ها، به خانه، گیرایی و جاذبه خاصی می بخشند.

🌹-  گل نماد زیبایی زندگی است ، گل سمبل صلح و دوستی است.  بانوان ایران به خانه زندگی.  به زندگی شور، به شور شوق،  به جامعه عشق زیستن.  به کدورت ها، آشتی.  به دشمنی ها دوستی، به خشونت حلم و بردباری، به بی تابی صبر و آرامش، به قلب ها مهربانی، به دیده ها زیبایی، به زیبایی ها لبخند، به لبخندها، نشاط و شادی. و بودن و زیستن را معنا می بخشند. بانوان ایرانی این آموزه هنر را سینه به سینه از مادران هنرپرور به ارث برده اند.

👏- یادمان باشد که مسجد تاریخی مهرآباد بناب، با آن نقش و نگارها و گل بوته های زیبای روی چوب، در شبستان مسجد، به خواستِ یک بانوی ایرانی بنام “بی بی خان خانم”، در دوره شاه طهماسب صفوی ساخته شده است.

🌹- هنوز قالب گلدوزی مادران و خواهرانی که بر روی پارچه های کف پوش طاقچه ها، بالش و متکاها گل می دوختند در خاطره ها مانده است و از یادمان نرفته است.

 🙏- گل برای زدودن زشتی ها و دشمنی هاست ، گل ستودنِ  صمیمیت هاست ، گل را هر جا بکارند با خود شادی و آرامش می آورد.  ( ادامه دارد).

 

 

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها