نمایش نوار ابزار

🌹- آفرینندگان زیبایی -زیبای خانواده ، زیبایی خانه (گلدوزی بانوان-قسمت دوم)

🌹- آفرینندگان زیبایی -زیبای خانواده ، زیبایی خانه (گلدوزی بانوان-قسمت دوم)

🌸- 《… گلدوزی و سوزن دوزی بانوان و ایفای نقش این قشر تاثیر گذار در زیبا سازی فرهنگ جامعه، روح حاکم بر خانواده، نگاهِ کودکان و اعضاء خانواده از میان این همه صنایع دستی،پرداختن به گل، گل سازی و گلدوزی بانوان و تاثیر آن در پرورشِ لطافت روحی ، مهربانی، دوست داشتن و گل گونه بودن. خشونت زدایی از افکار انسان ها در جهت همزیستی با دیگران.
👈 – بانوان ایران ضمن مهارت در صنایع دستی، هنر خانه داری، تربیت و پرورش کودکان، مشارکت های فعال در امور اجتماعی و اقتصادی نیز نقش بسزایی دارند. خصوصا در شهر بناب، از سه بازار سنتی منطقه ای، در سه روز هر هفته سه شنبه بازار بانوان بسیار فعّال بود.
🌾- بزرگان شهر به خوبی یاد دارند. که محل اولیّه این بازار، در کنار کاروانسرای تجارتی “ممقانی” و بازار “حلاّجان” بود. درست در قلب و مرکز معاملاتِ اقتصادی شهر بناب. در مسیر عبور کاروان های تجارتی و زیارتی در جادّه فرعی ابریشمِ شمال به جنوب ایران.
🌿- کالاهایی که توسط بانوان تولید می شدند: انواع گل های رنگارنگ شمعدانی و تزیِنی، انواع صنایع دستی بافتنی های پشمی، سبزیجات خوردنی تمیز و خشک شده، کشمش، بادام، گردو، تخم مرغ و مرغ خانگی، جارو، موی گوسفند تاب خورده، انواع ترشی، لواشک، رب گوجه، مربّاها، انواع شیره انگور (دوشاب)، انواع مرکبات که بیشتر در کنار ِ شوهرانشان در دیواره کرت های بوستان خودشان کاشت و برداشت می کردند. لبنیات خانگی، انواع عرقیات گیاهی، مستقیم از تولید به مصرف، ارزانتر از هرجا، آنکه در طول هفته در خانه با کیفیّت خوب تولید کرده بودند در این بازار می فروختند.
🌹- بانوان این شهر همیشه همواره در طول تاریخ، نسبت به توان، امکانات موجود، با توجه به فرهنگ و ایدِولوژی حاکم برجامعه ایران، در فعالیّت های اقتصادی بعنوان یک همیار، همکار فداکار پا به پای مرد خانه در کشاورزی، بافندگی، جلفاگری، لحاف دوزی، پنبه پاک کنی، شکستن بادام، و خرده کارهای تولیدی در خانه مشارکت پر رنگی داشته و دارند. شاید جوانان امروز ندانند و نبینند ، اما تا ۵۰ سال پیش، بازار تاریخی مخصوص تولیدات خانگی بانوان بنابی در بازار حلاّجان و در جای برج ،بلور، امروزی واقع شده بود. متاسفانه بعد از انقلاب تصمیمات را کسانی گرفتند که کارشناس و خبره این کار نبودند، بدون مطالعه و کارشناسی محل سه شنبه بازار را به ….
. ( ادامه دارد )


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها