نمایش نوار ابزار

حکمت ایرانی در بازی قدیمی و محلی “گوُی ده نوار، گوُی منجوقی ” ( ق- اول )

حکمت ایرانی در بازی قدیمی و محلی ” گوُی ده نوار ، گوُی منجوقی ”  ( قسمت اول )

( در آسمان چه می بینی ،  منجوق آسمانی )

اجرای بازی : ، دو نفر بازیکن  شماره ۱ و ۲ ، پشت در پشت هم می ایستند و بازوان خود را از پشت به همدیگر قفل می کنند و به حالت حرکت بازی ” آفتاب و مهتاب ” می ایستند ،  یک بار بازیکن شماره ۱ ، رو به زمین دولا شده (شبیه حالت رکوع) و بازیکن شماره ۲  به صورت خوابیده در پشت او. چشم های بازیکن شماره ۲ رو به آسمان است و چشم های بازیکن شماره ۱ که رو به زمین است، از بازیکن ۲ می پرسد  “گوُیده نه وار” ؟ (در آسمان چه می بینی؟)، بازیکن ۲  جواب می دهد “گوُی منجوقی” (منجوق آسمانی).  بعد بازیکن ۲،  از بازیکن شماره ۱ که چشم رو به زمین دارد می پرسد  “یئرده نه وار” ؟ (در روی زمین چه می بینی؟)، بازیکن ۱ جواب می دهد “یئر منجوقی” (منجوق روی زمین).

     بعد بازیکن شماره ۱  بلند می شود و برعکس می شوند . این بار  بازیکن ۲ دولا می شود و چشم به زمین دارد و بازیکن شماره ۱ رو به آسمان، بازیکن شماره ۲ از بازیکن شماره ۱ می پرسد  “گوُیده نه وار”؟ (در آسمان چه می بینی؟) جواب می دهد  ” گئوی منجوقی” (منجوق آسمانی)، بعد بازیکن ۱ روی به آسمان از بازیکن ۲ رو به زمین می پرسد  “یئرده نه وار” ؟ (در زمین چه می بینی؟) ،  بازیکن ۲ می گوید ” یئر منجوقی (منجوق روی زمین) .

   بعبارتی هر کدام که به زمین و آسمان نگاه می کنند ، هر آنکه در زمین و آسمان می بینند، بیان می دارند و حرف همدیگر را تأیید می کنند که ما جز منجوق چیزی ندیدیم.

👏 – حکمت و اهداف بازی:

این ها چه می گویند؟ معلومه در آسمان شبِ تاریک و ظلمانی جز منجوق، همان ستارگان چیزی نمی درخشند. اما در زمین، منجوق و ستاره زمینی یعنی چه؟؟

     مهره های منجوق menjog ،   سنگ های کمیاب، قیمتی و درخشنده ای هستند که بعضی از آن ها را به اشکال هندسی چند وجهی می تراشند و همانند ستارگان، منشور نورند و روشنایی.

    این مهره های کمیاب، آویزه گوشند و زیور و زینت آسمانه ی سینه ی انسان ها. مانند ستاره ها در سینه ها می درخشند.  در روی زمین هزاران نوع سنگ وجود دارد، امّا از هر سنگی منجوق درخشنده و قیمتی به دست نمی آید، کمتر سنگی این ظرفیّت را داراست.  آیا این منجوق های زمینی جز روشنفکران، اندیشمندان، خدمتگذاران مردم که مانند ستارگان آسمانی در فضای تاریک و  ظلمت  روی زمین می درخشند  نیست؟ چه کسانی می توانند  اینگونه در فضای تاریک زمین مانند ستارگان آسمان بدرخشند؟؟

و….( ادامه دارد)

🌹- برگرفته از کتاب در دست نگارش “حکمت ایرانیان در بازیهای قدیمی کودکان” از همین نگارنده

 

   علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌻🌹🍃🙏🙏🍃🌹🌻

 

 

دیدگاه ها