نمایش نوار ابزار

 حکمت ایرانی در بازی قدیمی و محلی ” گوُی ده نوار؟ ، گوُی منجوقی”  ( ق- دوم)

 

 حکمت ایرانی در بازی قدیمی و محلی ” گوُی ده نوار؟ ، گوُی منجوقی”  ( قسمت دوم)

(در آسمان چه می بینی؟  منجوق آسمانی)

👏- وقتی بازیکن ۱، از بازیکن دوّمی که چشم به آسمان دارد می پرسد در آسمان چه می بینی؟، جواب می دهد  “منجوق آسمانی”،  یعنی به آسمان نگاه می کنم می بینم از میان میلیارد ها ستاره،  تک ستارگانی هستند، که به زیبایی می درخشند. انگار این تک ستاره ها از همه ی ستارگان به ما نزدیکترند. این تک ستارها همواره در طول تاریخ راهنما و نشان دهنده ی راه درست کاروان ها در روی زمین و مسیر حرکت صحیح ناخدای کشتی ها در عرصه دریاها هستند. مانند ستاره ی “دبّ الاکبر” و ستاره “دبّ الاصغر”

 👏- بازیکن ۲،  از بازیکن اوّلی که به زمین نگاه می کند می پرسد شما در روی  زمین چه می بینی؟ می گوید “منجوق زمینی”،  یعنی میلیارد ها انسان در روی این کره ی خاکی زندگی می کنند و همانند ستارگان در روی زمین می درخشند. امّا همه ی انسان ها که “منجوق” گران قیمیت، تک ستاره های درخشانِ منظم آسمانی نیستند. عده ی کمی از انسان ها با افکارروشن، اندیشه ای منوّر می درخشند. اینان همان نخبگان، صاحب نظران و اندیشمندانی هستند که می توانند راهنمای “رهروان” و “راهیان” در راه های تاریک و پر پیچ و خم زندگی باشند.

 همانند فردوسی ، مولانا ، سعدی ، حافظ ، زکریای رازی ، بو علی سینا و …

🌹-  امروز نیز،  زمین و زیستگاه ما خالی از این ستارگان، نخبه ها و راهنما نیست. اگر طالب باشیم،  ا‌گر احساس نیاز کنیم می توانیم پیدایشان کنیم و راه راستین انسانیّت را با آن ها طی کنیم.

 🌾-بازیکنان به تکرار این بازی را باسایر دوستان، انجام می دهند تا ضریب خطای دیدگاهایشان کمتر شود. در آخر هر دو اعتراف می کنند که ما در روی زمین نیز انسان هایی همانند تک ستارگان درخشان آسمان می بینیم که هیچگونه تعلّق خاطری،  وابستگی و دلبستگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به داشته های زمین و زمینیان ندارند. با استقلال فکری، بدون داشتن وابستگی به جریانات می زیند، می توانند فانوس دست راهمان باشند.

👏- این بازی نمونه ای از غنای فرهنگی، گنجینه ای از ادبیّات بزرگان و اندیشمندانی است که به فرزندان ایران به یادگار گذاشته اند.  درود می فرستیم به برنامه نویسان فرهنگ ایران زمین.

  👈- نام دیگر این بازی که در میان فارسی زبانان اجرا می شود، ” آفتاب و مهتاب ” می باشد، با جملات دیگر و با نگرش دیگر و …(ادامه دارد)

🌹- برگرفته از کتاب در دست نگارش “حکمت ایرانیان در بازیهای قدیمی کودکان” از همین نگارنده

 

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌻🌹🍃🙏🙏🍃🌹🌻

دیدگاه ها