نمایش نوار ابزار

ستاوند های چوبی مساجد جامع مهرآباد و  “گزویش” بناب،

ستاوند های چوبی مساجد جامع مهرآباد و  “گزویش” بناب،

با نقش و نگارهایی از دوره صفوی

از نگاه اساتید و هنرمندان

(قسمت اول)

👈-  دکتر ورجاوند باستانشناس، وزیر فرهنگِ دولت موقت بازرگان، محقق و کاوشگرِ رصدخانه مراغه در سال ۱۳۵۱. در مقالۀ «چهل‌ستون‌های پرشکوه بناب» چنین می‌نویسد:

👈- از بناب در تاریخ، صحبت زیادی نشده است که دلیل آن نزدیکی و پیوستگی‏اش با مراغه بوده است…».

 👏- این دو مسجد [مسجد جامع مهرآباد و مسجد جامع گزویش] نه از آن جهت که به حدود شش صده پیش تعلق دارند دارای ارزش و اعتبار می‌باشند بلکه به دلیل کاری که بر روی آن ها شده و هنری که در خلقشان به‌کار رفته دارای اهمّیّت هستند و در میان آثار معماری چوبی ایران جایگاهی بلند دارند. جا دارد که در حفظ و نگهداری آنها صمیمانه کوشش شود.

 ورجاوند ۱۳۶۳، ۴۰۹

👏- دربارۀ ارزش این دو اثر (مساجد مهر آباد و گزویش) جا دارد یادآور شویم که چهل‌ستون‌ های چوبی آن با تزئینات ارزنده و شکوهمندشان. جزء نخستین سرمشق‌های ستاوندهای چوبی مشهور دوران صفویّه در اصفهان یعنی «چهل‌ستون» و «عالی‌قاپو» به‌شمار می‌روند.

👏 -محمدکریم پیرنیا تاریخ پژوه معماری ایران.   می نویسد:

   همان‌گونه که پارسیان هخامنشی در سر راه خود به جنوب، ستاوندهای آذربایجان را دیده بودند و آن را در معماری خود به‌کار بردند، شگفت است که شاهان صفوی نیز ستاوندهای بناب و مراغه را به اصفهان بردند و در جلوی کاخ‌های تازه‌ساز خود، همانند چهل‌ستون و عالی‌قاپو، نهادند. روشن است که افزودن این ستاوندها به کاخ‌های اصفهان، شکوه ویژه‏ ای داده است.

پیرنیا  ۱۳۸۶ ، ۲۰۷

لطفا مطالب بیشتر را در اینستاگرام دنبال فرمایید

asgharbalegh

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

دیدگاه ها