نمایش نوار ابزار

❇️ – سنگ نگاره های تاریخی قبور قبرستان خانابره (قسمت اول)

قرای پنجگانه بناب (روستاهای: خانابره و…)

❇️ – سنگ نگاره های تاریخی قبور قبرستان خانابره (قسمت اول)

 👈 – نوشته ها بر روی سنگ قبر های هر شهر و  دیار ، گنجینه ای از تاریخ گویای آن دیار است. چرا چه یک سر این وقایع با فرهنگ و تاریخ امروز ما گره خورده است.

 سنگ قبرهای منقوش در اشکال هندسی، در طرح های گهواره ای، مکعبی مناره ای، دارای بار فرهنگی بسیار بالا، با علائم و آرم های آئینی، برای ما سخن ها دارند. اینگونه سنگ قبرها بیوگرافی صاحب قبر و فرهنگ آن روستا را معرفی می کند. یک لحظه مکث درپای صحبت این سفر کرده ها، برای ما سخنی از گذشته ها دارند.

  مگر گفته نمی شود گذشته چراغ راه آینده است، پس چشم اندازی هرچند کوتاه از این دریچه به سرنوشت مردان گذشته ایران زمین باید داسته باشیم. چرا چه یک سر این وقایع با فرهنگ و تاریخ امروز ما گره خورده است.

چقدر بزرگان فهیم این سرزمین آگاهانه از همه دانش ها و فرهنگ قوم های ایرانی برای ما به یادگار گذاشته اند. به روش های مختلف. گهی به صورت های  نوشته، ضرب المثل،  نقاشی، کلا ادبیّات شفاهی، و این بار پیام در کتیبه های  سنگی، چراغ راهمان شده اند تا بشناسیم مسیرمان را .

    فرهنگ و هنر امروزین نیز میراثی ست برای آیندگان.

👈 –  این کتیبه ها گاهی شناسنامه ی قوم و قبیله ایست، گاهی با “واژه” ها با ما سر صحبت دارند. گهی این نقوش پیامیست  برای امروز ما، گاهی با نوع سنگ،  طرح، شکل، بزرگی و کوچکی سنگ قبر، با ما سخن ها دارند. و ما می توانیم با مطالعه ی آن ها، وضع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی زمان بشناسیم.

بنای آن ندارم به جزئیات این سنگ نگاره ها به پردازم ، اما نباید از کنار آن ها نیز بی تفاوت گذشت و رفت .

چقدر افتخار آفرین است که می بینیم بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بر روی سنگ قبرهای شهرم ، واژه ی شهید ، اشکالِ بسیار زیبای هندسی با دستان هنرمند حکاکان ایرانی، اشعار، جملات عارفانه، اندرزهای حکیمانه، در قاب ها و طرح های متنوع، شکلی از سپر ، تیر و کمان، علائم و آرم های آئینی و مکتبی است. نثر هایی که رنگ و بویی از مردم داری و خدا خواهیست.

(ادامه دارد)

  لطفا مطالب بیشتر را در اینستاگرام دنبال فرمایید

asgharbalegh

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌻🌹🍃🙏🙏🍃🌹🌻

دیدگاه ها