نمایش نوار ابزار

🌹- آفرینندگان زیبایی- زیبای خانه 🌼 – گلدوزی بانوان ( قسمت چهارم پایانی)

🌹- آفرینندگان زیبایی🌾 – زیبای خانه 🌼 – گلدوزی بانوان ( قسمت چهارم پایانی)

🌹- بانوان ایران آگاهانه از هر فرصت دم دست، برای زیبا سازی محیط خانه استفاده می کنند. گاهی دسته گلی زیبا  بر روی پرده ی سردرِ اتاق می دوزند و این پیام صبحگاهی را غیر مستقیم، هنگام خروج به یاران این خانه می دهند که روزتان به زیبایی گل، صلح دوستی بهمراهتان، به آرامی شبی که در کنار هم بودیم،  خدا یارتان

   غیر از بانوی ایرانی کدام معلم می تواند اینگونه طبیعی فرهنگ آفرینی کند؟.

   ظرافت کار تا جایی که گلدوزی را برای پوشش رختکن، بقچه لباس ها، کفپوش طاقچه ها، انواع بالش، متکّاها، روی پشتی ها را آراسته اند.

 👏- بانوان در واقع از همان نژاد،  تبار و دیار قوم ایرانیند که با ترسیم  “نقش و نگارها ” گلبرگ ها، بوته ها، پیچک و غنچه ها را بسان یک پارچه گلکاری شده،  در ستاوند های چوبی، سقف و آسمانه ی مساجد تاریخی بناب، همان خانه ی خدای مظهر صلح دوستی،  خدای همه انسان ها و همه زیندگان روزی زمین، با زبان بین المللی با مردم سخن می گوید

🙏- گرچه بیانش بسیار سخت و درد آور است اما چرا نگویم، در عصر جاهلیت سلطه طلبان، بجای دست کشیدن از فرهنگ زشت جنگ، به هر بهانه ای، زیاده خواهی به هر عنوانی، خود بزرگ بینی به هر فکر و حماقتی، برای آشتی دو قوم دشمن هم. باز این زن بود که شعله های آتش جنگ را در ازدواج  باسران آن قوم خاموش می کرد.

👏- بزرگان و فرهنگ سازان جامعه ایران،  اذهان دختران این سرزمین را در مراحل رشد سنی،  برای رفتن به خانه و زندگی مشترک. اندیشه ی آمال و آرزوهای آینده آنان را از کودکی.  به خیاطی،  گلسازی و گل دوزی می پروراندند. و برای این کار با شور و شوق  وقت می گذاشتند. مادران کمک می کردند تا دختران یواش یواش وسایل جهازیه را خودشان تهیه کنند و این کار را با گلدوزی و خیاطی شروع می کردند. با دوختن گل بر روی پارچه، گل های آرزوی  دلشان،  یکی پس از دیگری شکفته می شد. دختران هر سوزنی را که بر وسایل جهازیّه می زنند، دل را از خانه پدر قیچی، به خانه آینده می دوزد. ما چه می دانیم هر روز چندین بار با “خیال” پرواز می کنند.

اینگونه نگاه به زندگی در شادی ها، تلخی ها، سازش ها، ناکامی ها. تمرین آرایش و چیدمانِ خانه آینده، تمرین آسان سازی زندگی،  همه و همه ، در کنار گلسازی و گلدوزی ها و سوزن دوزی ها به زیبایی اتّفاق می افتد . این مسائل از گنجینه های میراث فرهنگی ایران است. نباید این زیبایی های فرهنگی کنار گذاشته شود.( پایان )

 

علی اصغر بالغ

 بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌸🙏🙏🌸🌾🌲

 

دیدگاه ها