نمایش نوار ابزار

دکتر علی صدرایی،عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شانسی کشور(ق-پایانی

دکتر علی صدرایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شانسی کشور(قسمت سوم پایانی)

 

🔸- نویسنده و مترجم

👏- بررسی تونل تازه کشف شده سپیگان بناب: استاد بعد بررسی و پژوهش آثار تاریح منطقه بناب و جمع بندی این پژوهش در یک جلد کتاب بنام “بررسی باستان شناختی منطقه بناب” و نشر و پخش آن در تیراژ ۱۰۰۰ جلد، از اقدامات ماندگار استاد برای معرفی تاریخ شهرستان بناب بود. امروز کتابش نایاب است.

🙏- استاد بعد از چاپ این کتاب در یک اقدام غیر منتظره با اعتباری که خود درخواست و تامین کننده آن بود در زمستان سال ۱۳۸۶ برای بررسی تونلِ تازه کشف شده سپیگان به بناب تشریف آورد. با استقرار در اداره و هماهنگی با نهاد های زیربط دهانه تونل را باز کردند.

   متاسفانه در فصل زمستان بعلت جاری شدن عمدی و یا غیر عمدیِ جویبار بالای سر تونل، به داخل آن،   “آب” جاری، خاکِ دور و برِ زمین را با خود به داخل تونل برده و دو طرف تونل را مسدود کرده بود.  بطوریکه استاد نتوانست در آن گل و لای و سرمای زمستان بیش از ۱۰ متر داخل تونل را تخلیه کند. در نتیجه با بررسی های اولیه در همان محل. دهانه تونل را مجددا برای باز کردن تمامی مسیر تونل در آینده بستیم.

🙏- در کنار این خدمات ماندگار، استاد برای مرمت مساجد جامع میدان روستاهای ازویش و زوورا ، که داشت فرو می ریخت، به هر کدام، در آن تاریخ سه میلیون تومان برای اولین بار از تهران اعتبار گرفت و این اقدام استاد سبب شد که در مدت ۵ سال به تدریج اعتباری تخصیص و مساجد مذکور به بهترین شکل ممکن مورد مرمت قرار گیرد.

🙏- استاد موقع بررسی آثار تاریخی منطقه بناب، نمونه سفال هایی را جداگانه برای هر آثارجمع آوری کرده بود که در آینده آن ها را طراحی و به یک جلد کتاب دیگر برای آثار بناب چاب کند.

اما افسوس زمان با ما یار نشد و حقیر بازنشسته شدم.  اداره و سفال ها را به همکاران  سپردم. اما مسئولین و حتی خود همکار بنابی علاقه ای برای این کار بزرگ نشان ندادند و استاد با چند بار مراجعه و پیگیری نتیجه ای نگرفت و سفال ها ؟!؟!؟!؟!

همراه با همشهریان عزیز و بزرگوارم برای استاد صدرایی آرزوی سعادت و موفقیّت داریم و قدردانش خواهیم ماند

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌻🌹🍃🙏🙏🍃🌹🌻

دیدگاه ها